واکنش نظام پزشکی به پرونده فوت نوزاد ۶ ماهه در بیمارستان مفید تهران

رئیس کل سازمان نظام پزشکی به پرونده فوت نوزاد شش‌ماهه در بیمارستان مفید تهران واکنش نشان داد و گفت: این پرونده هنوز به نظام پزشکی ارجاع نشده است و مراحل اولیه در پزشکی قانونی در حال انجام است؛ درحالی که قبل از بررسی تخصصی آن، برخوردها صورت گرفته که جای تامل دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از سازمان نظام پزشکی محمد رئیس‌زاده امروز _چهارشنبه پانزدهم آذر_ در حاشیه افتتاحیه دومین رویداد آموزشی سازمان نظام پزشکی که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، درباره فوت نوزاد شش ماهه در بیمارستان مفید تهران اظهار کرد: هر فوتی به خصوص فوت یک نوزاد برای جامعه پزشکی تأسف برانگیز است و بیشتر از هر کسی ناراحت می‌شویم.

وی افزود: اگر قصور و تأخیری در حضور کسی که باید در مکانی می‌بوده رخ داده باشد هم قابل قبول نیست و مانند هر پرونده پزشکی باید در مراجع تخصصی بررسی شود، پرونده‌های فوتی در هر بیمارستانی تخصصی است و باید با هرکسی که قصور، تأخیر یا کوتاهی داشته است برخورد شود؛ هیچ‌کس در هیچ مقامی در هیچ مکانی از قصور دفاع نمی‌کند.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: نکته مهم دیگر این است که در برخورد با این پرونده‌ها باید خردورزی را رعایت کرد. شکل برخورد با همکاران ما در مراحل اولیه و بازپرسی قابل دفاع نیست و جای گله‌مندی دارد، بیمارستان مفید یکی از بیمارستان‌های اثرگذار و بسیار شلوغی است که خدمات بسیار زیادی در روز به بالغ بر یک هزار نفر ارائه می‌دهد و می‌دانیم کار برای مراجعان کودک و نوزاد بسیار دشوارتر از بالغان است و همکاران ما در این مرکز با مجاهدت و عشق به بچه‌ها کار می‌کنند.

وی تصریح کرد: اینکه به دلیل فوت یک نوزاد که همه از آن متاسف هستیم بخواهیم بدترین برخوردهای ممکن را در مرحله بازپرسی اولیه، با همکاران پزشک داشته باشیم، موجب آزردگی خاطر جامعه پزشکی می‌شود که البته این موضوع هم روال معمول دستگاه قضائی نیست و ارتباطات خوبی با دستگاه قضا به‌ویژه در دوره اخیر داشتیم، اما این مورد و کج‌سلیقگی اعمال‌شده موجب جریحه‌دار شدن خاطر همکاران ما در این شرایط دشواری شد که بیش از هرچه نیاز به تزریق روحیه امید و نشاط به جامعه پزشکی داریم.

رئیس‌زاده افزود: از همکاران قوه قضائیه در خواست می‌شود از اینگونه برخوردها جلوگیری کنند البته این به این معنا نیست که نباید با قصور یا تخلف برخورد کرد، باید در هیئت‌های تخصصی نظام پزشکی و پزشکی قانونی این موضوع بررسی شده و در صورت وجود قصور برخورد شود، پرونده‌ها به دقت بررسی می‌شود و هم تمایل به نفع بیمار است.

وی خاطرنشان کرد: این پرونده هنوز به نظام پزشکی ارجاع نشده است و مراحل اولیه در پزشکی قانونی در حال انجام است، اما قبل از بررسی تخصصی آن برخوردها صورت گرفته که جای تأمل دارد و با توجه به شرایط بهداشت و درمان کشور این برخوردها ممکن است خطرناک و تحریک‌آمیز باشد و چرخه خدمت به مردم را دچار وقفه کند که لازم است مسئولان هوشمندی لازم را داشته باشند، لازم است مطالبات همکاران نظام سلامت را به موقع پرداخت کنند و مایه آسودگی خاطر آنها را فراهم کنند. وقتی پرستاری در چنین بیمارستان شلوغی ارائه خدمت می‌کند واقعاً حق مطلب این نیست که پرداخت با تأخیر داشته باشد و معوقات انباشته شود، دوستان ما در وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی زحمت می‌کشند، اما باید سازمان برنامه و بودجه هم کمک کند که مطالبات به موقع پرداخت شود تا همکاران با اطمینان خاطر خدمت کنند.

رئیس سازمان نظام پزشکی اضافه کرد: درباره ابعاد این پرونده با اینکه در جریان کامل اتفاقات هستم، اما نمی‌توانم اظهارنظر کنم، باید مراجع تخصصی نظر دهند اما اگر تأخیری صورت گرفته باشد، باید برخورد شود، دوستان حقوقی باید نظر دهند، اینکه در مرحله بازپرسی خبرنگار در کنار بازپرس قرار گیرد و از همکاران با آن وضعیت نامناسب عکس بگیرد قانونی است؟ آیا اینکه عکس‌ها در مرحله بازپرسی که هنوز اتهام ثابت نشده، منتشر شود درست است؟

کد خبر 709905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.