متهمان اصلی آلودگی هوای اصفهان چه کسانی هستند؟

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: متهمان ردیف اول آلودگی هوای شهر گنبدهای فیروزه‌ای کارخانه ذوب‌آهن و کوره‌های آجرپزی هستند که بلای جان مردم اصفهان شده‌اند.

زهرا شیخی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص آلودگی هوای اصفهان اظهار کرد: این روزها آلودگی هوا اتمسفر شهر گنبدهای فیروزه‌ای را تاریک کرده است، متهمان ردیف اول این وضعیت کارخانه ذوب‌آهن و کوره‌های آجرپزی هستند که متأسفانه بلای جان مردم اصفهان شده‌اند.

وی افزود: ضرورت دارد برای ساماندهی وضعیت آلودگی در کلان‌شهر اصفهان و جلوگیری از به خطر افتادن سلامت مردم این شهر، سازمان حفاظت محیط‌زیست از طریق مراجع نظارتی و قضائی علیه صنایع آلاینده اعلام جرم کند، امروز تمام ادارات استان اصفهان تعطیل شده است، اما صنایع در این کلان‌شهر همواره به کار خود با قوت ادامه می‌دهند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دیگر صنایع اصفهان از جمله فولاد مبارکه، پالایشگاه، نیروگاه‌ها هم آلاینده هستند، اما اقدامات محیط زیستی را در طول سال‌های گذشته انجام داده‌اند، اما کارخانه ذوب‌آهن از انجام آنها سر باز زده است.

وی تاکید کرد: این اقدامات هنوز نیز کافی نیست، شاید سودی که این صنایع به جیب پایتخت واریز می‌کنند موجب شده است که حتی در این روزهای بنفش اصفهان نیز فعالیت آنها کاهش پیدا نکند و تعطیل نشوند، این در حالی است که کاهش فعالیت آنها حداقل تا زمانی که هوا راکد است به مدت چند روز، می‌تواند تغییر اساسی در هوای اصفهان ایجاد کند.

شیخی خاطرنشان کرد: این روزها رسانه‌ها متهمان اصلی آلودگی اصفهان را فقط خودروهای تک‌سرنشین اعلام می‌کنند، در صورتی که با در نظر گرفتن جمیع آلاینده‌ها از جمله وسایل نقلیه موتوری، آب و هوا و صنعت در کل کارخانجات و صنایع عامل اصلی آلودگی هوای اصفهان هستند، اما این اشتباهی که رسانه‌ها رقم زدند و هنوز در اذهان مردم و برخی مسئولان باقی مانده است.

وی با بیان اینکه ذرات مُعلق مهمترین عوامل آلودگی هوای اصفهان محسوب می‌شود، اظهار کرد: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، اصفهان جزو مناطق بحرانی در زمینه ذرات مُعلق کمتر از ۲.۵ میکرون در هواست، این کلان‌شهر در ۴۲ روز گذشته ۱۵ روز هوای ناسالم برای عموم، ۱۷ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و تنها ۱۰ روز هوای قابل قبول (متوسط) داشته است.

نماینده مردم اصفهان با بیان اینکه قانون هوای پاک در کشور وجود دارد، اما به‌درستی اجرا نمی‌شود، بیان کرد: بازنگری در استانداردهای انتشار آلاینده‌های هوا در اصفهان و سایر کلان‌شهرها ضروری است، در همین راستا هفته آینده طی نشستی با رئیس قوه قضائیه نسبت به استنکاف بسیاری از صنایع از قانون هوای پاک و وضعیت زاینده‌رود به بررسی وضعیت خطرناک هوای مردم اصفهان خواهیم پرداخت.

وی ادامه داد: میزان مرگ‌های ناشی از آلودگی هوا قابل توجه است که باید به آن توجه شود؛ چراکه در بروز سرطان هم اثرگذار است، در این راستا بر اساس گزارش وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۰ تحت عنوان «کمی‌سازی اثرات بهداشتی و اقتصادی منتسب به آلاینده ذرات معلق PM ۲.۵ در ۲۷ شهر کشور» مشخص شده است که میانگین تعداد مرگ کل منتسب به مواجهه طولانی‌مدت با ذرات معلق PM۲.۵ در بزرگسالان بالاتر از ۳۰ سال در ۲۷ شهر کشور، ۲۰ هزار و ۸۳۷ نفر بوده است، بر این اساس مشخص شده است که بروز بیماری‌های مزمن انسداد ریوی(COPD)، سرطان ریه، بیماری‌های ایسکمیک قلبی و سکته مغزی بی‌ارتباط با آلودگی هوا نیست.

شیخی تصریح کرد: در این میان، میانگین تعداد مرگ در سال ۱۴۰۰ به علت سرطان ریه در بزرگسالان بالاتر از ۳۰ سال در مجموع ۲۷ شهر مورد مطالعه به‌طور میانگین ۵۱۳ نفر بوده است که هزینه‌های مرتبط با مرگ‌ومیر ناشی از سرطان ریه در این سال ۲۰۱ میلیون دلار تخمین زده شده و میزان خسارت اقتصادی مرگ و میرهای ناشی از سرطان ریه منتسب به آلودگی هوا به نحو چشمگیری بیشتر از پنج سال قبل بوده است.

کد خبر 709878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.