هفتادودومین سالروز ثبت مسجد مدرسه آقابزرگ در فهرست آثار ملی

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان گفت: مسجد مدرسه آقا بزرگ یکی از زیباترین مساجد ایران و بدون شک در زمره بهترین آثار معماری اسلامی به شمار می‌رود.

احمد دانایی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در اصفهان، به مناسبت هفتادودومین سالروز ثبت مسجد مدرسه آقابزرگ اظهار کرد: معماری خاص این بنای خاص که در دوره قاجار ساخته شده است، همسازی کاملی با اقلیم کاشان دارد.

وی افزود: طرح و نقشه بسیار جالب آن با فرم معماری گودال باغچه و تفکیک مسجد و مدرسه در طبقات مختلف آن همراه با فضاسازی‌های خلاقانه و نماهایی زیبا، منظم و رفیع با شکوه خاصی را ایجاد کرده است که در مساجد دیگر کمتر نظیر آن را می‌بینیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کاشان اضافه کرد: نکته قابل توجه دیگری که در ساختمان مسجد آقابزرگ دیده می‌شود به کار بردن آجر به عنوان مصالح اصلی و نشان دادن حجم و تناسبات اصلی بنا بوده که نوعی خلوص و بی آلایشی را در بنا ایجاد کرده است.

دانایی‌نیا گفت: بنیانگذار این مسجد حاج محمد تقی دخانبان بوده که آن را جهت نماز جماعت و محل درس و بحث داماد خود حاج ملامهدی نراقی دوم ملقب به آقا بزرگ بنا نهاده است.

وی خاطرنشان کرد: مسجد دارای سر در زیبایی است که سقف آن با مقرنس و نقاشی تزئین شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کاشان نیا گفت: کتیبه بالای سر در تا کف تخت‌گاه‌های طرفین درگاه با کاشی‌های هفت رنگ زینت داده شده‌اند.

به گفته دانایی‌نیا کریاس وسیع هشت ضلعی به عنوان ورودی اصلی به مسجد کاملاً به حیاط و گنبدخانه مسجد مشرف است.

وی در ادامه تصریح کرد: در طرفین هشتی دو دالان مسقف عریضی دسترسی به صحن و سرای مسجد و مدرسه را میسر می‌سازند.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کاشان در پایان به طاق زیبای ایوان ورودی اشاره کرد و گفت: این طاق دارای تزئینات رسمی بندی، معقلی (کاشی و آجر)، شمسه گره و مقرنس نقاشی شده است.

به گزارش ایمنا، بنای مسجد و مدرسه آقابزرگ به شماره ۳۸۲ مورخ ۱۳۳۰/۹/۱۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

کد خبر 709673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.