خیابان‌های غذا، راهی برای توسعه گردشگری خلاق در شهرهای مازندران

حالا که در دو شهر مازندران به صورت هدفمند، استریت فودها (خیابان‌های غذا) ایجاد شده‌اند، شاید بتوان امیدوار بود که چهره خسته و پرزباله حاشیه رودخانه‌ها و معابر رفع شود و درختان زیبا و گسترده شهرهای مازندران جان بگیرند و راهی به سوی توسعه گردشگری خلاق در این شهرها باز شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، غذا بخشی از فرهنگ و تمدن یک ملت است و مردم برای نشان دادن آداب‌ورسوم خود، همچنین برای افزایش ارتباطات و تعاملات خود از غذا بهره می‌گیرند، دور هم می‌نشینند و غذایی می‌خورند، با هم حرف می‌زنند و روحی تازه می‌کنند؛ حالا اگر این دورهمی دوستانه کنار خیابان‌هایی با درختان سر به فلک کشیده باشد که زیبایی‌اش چشم‌ها را می‌نوازد، جذابیتش دوچندان می‌شود.

برخورداری شهرهای مازندران از مواهب خدادادی سبب شده است تا در راستای توسعه گردشگری خلاق، استریت فودهایی در خیابان‌های دو شهر آمل و قائم‌شهر راه‌اندازی شوند تا چراغ خیابان‌های این خطه روشن شود.

خیابان‌های غذا، راهی برای توسعه گردشگری خلاق در شهرهای مازندران

ایجاد درآمد پایدار از استریت فود قائم‌شهر

مرتضی فلاحی، قائم‌مقام شهرداری قائم‌شهر درباره راه‌اندازی استریت فود به خبرنگار ایمنا می‌گوید: طرح احداث جاده سلامت در خیابان ساری قائم‌شهر در سال ۱۴۰۰ و با هدف ایجاد یک پیاده‌راه استارت خورد که به پیشنهاد شهردار بعدها از این مسیر استفاده تجاری شد.

وی می‌افزاید: احداث هشت آلاچیق و یک رستوران پذیرایی ایده خوبی بود که علاوه بر ارائه خدمات عمومی، منبع درآمدی پایداری هم برای شهرداری فراهم می‌کرد، امروز علاوه بر اینها چند واحد کبابی و ون‌های فروش فست‌فود هم در مسیر آغاز به کار کرده‌اند که این خیابان به خیابان غذا تبدیل شده است.

قائم‌مقام شهرداری قائم‌شهر ادامه می‌دهد: احداث مبلمان شهری، نصب تیرهای دکوراتیو، جدول و باغچه‌های سبز و ست‌های ورزشی و بازی، جاده سلامت قائم‌شهر را به مکانی امن برای پیاده‌روی و ورزش برای خانواده‌های قائم‌شهری تبدیل کرده است.

ساماندهی کانکس‌های غذا از سطح شهر

مهدی زارعی، مدیرعامل سازمان مشاغل و حمل‌ونقل شهرداری آمل نیز در این ارتباط با اشاره به اجرای طرح استریت فود در آمل می‌گوید: سال گذشته به‌منظور ساماندهی کانکس‌های اغذیه سیار در سطح شهر تمام این کانکس‌ها جمع‌آوری و به خیابان برزگر انتقال داده شد.

وی می‌افزاید: هر یک از اغذیه‌فروشی‌های سیار در نقاط مختلف سطح شهر پراکنده بودند و به نوعی موجب ایجاد سد معبر برای شهروندان و افزایش بار ترافیکی خیابان‌های اصلی شهر شده بودند.

زارعی با بیان اینکه به منظور کنترل و نظارت دقیق بر این کانکس‌ها به لحاظ رعایت بهداشت و جلوگیری از سد معبر تمام آن‌ها به یک نقطه‌ای از شهر انتقال داده شد، ادامه می‌دهد: با شناسایی نقاط مختلف شهری آمل این اغذیه‌فروشی‌های سیار در خیابان برزگر به عنوان خلوت‌ترین خیابان استقرار پیدا کردند و هم‌اکنون ۲۰ کانکس در این خیابان جانمایی و مستقر شده است و انتظار می‌رود با توجه به استقبال متقاضیان تعداد این کانکس‌ها افزایش پیدا کند.

وی تصریح می‌کند: با توجه به برنامه‌ریزی و اجرای طرح استریت فود در پارک مینیاتوری، طرح این پروژه به‌طور کامل آماده است و در مرحله انتخاب پیمانکار به سر می‌برد که در صورت انتخاب آن تمام این کانکس‌ها در پارک مینیاتوری جابه‌جا می‌شوند.

خیابان‌های غذا، راهی برای توسعه گردشگری خلاق در شهرهای مازندران

استریت فود چیزی بیشتر از یک پیاده‌روی ساده

سعید صداقت‌نیا، کارشناس امور شهری و دکترای شهرسازی نیز در گفت‌وگو با ایمنا با بیان اینکه توجه به موضوع استریت فود یا «پیاده‌راه خوراک» ممکن است در وهله نخست یک فضای ساده یا پیاده‌راه ساده شهری برای موضوعی مثل شکم‌گردی یا پرسه‌زنی به نظر برسد، اما در پس آن نقش‌های مهمی زیادی را می‌شود برای این موضوع برشمرد، می‌گوید: نخستین نقشی که برای پیاده‌راه غذا می‌توان در نظر گرفت، نقش اجتماعی است که این مقوله می‌تواند به همراه خود داشته باشد به این معنا که افزایش ارتباطات تعاملات اجتماعی می‌تواند موجب کاهش نابهنجاری‌ها و ارتقای امنیت شود.

وی می‌افزاید: حضور و فعالیت استریت فودها می‌تواند ارتباطاتی را که بین استفاده‌کنندگان شکل می‌گیرد، رونق دهد، همچنین می‌تواند موجب افزایش امنیت فضا و ارتباطات جمعی شود، از این‌رو نقش اقتصادی این فضا هم بسیار مهم در نظر گرفته می‌شود که هم برای ساکنان و هم مدیران شهری صرفه اقتصادی دارد.

خیابان‌های غذا؛ محرک توسعه

صداقت‌نیا با تاکید بر اینکه در شهرهای مختلف دنیا از این موضوع به عنوان پروژه‌های محرک توسعه یاد می‌شود، ادامه می‌دهد: در واقع در جایی از خیابان و محله‌ای که از چرخه توسعه فراموش‌شده یا دورافتاده بود، به نحوی استفاده شده است که هم رضایت شهروندان را برای گردشگری شهری به دنبال دارد و هم برای آن بخشی از شهروندان که تمایل دارند، صرفه اقتصادی ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه گردشگری شهری در پروژه‌هایی مانند استریت فودها، محرک توسعه به‌شمار می‌رود، گفت: اگرچه تبعات اجتماعی و کالبدی مورد توجهی خواهد داشت، اما نقش فراغتی هم می‌توان برای آن متصور شد، از این جهت که گردشگری شهری برای خود ساکنان و گردشگران تجربه بی‌نظیری خواهد بود.

پژوهشگر شهری با اشاره به اینکه استریت فودها، نقش زیست‌محیطی نیز دارند، می‌گوید: شهروندان در این محیط، پرسه‌زنی یا در واقع گردشگری آرام خواهند داشت و بدون حضور اتومبیل و وسایل نقلیه از نظر آلودگی بصری نیز محیطی مناسب خواهد بود.

وی با بیان اینکه بحث‌های تغییر در وضعیت ادراکی، تجربه حرکت برای درک توأمان کالبد و فرهنگ شهر نیز می‌تواند از مزایای استریت فودها باشد، می‌افزاید: اهداف طراحی این پروژه‌ها برای شهرداری‌ها نیز مشخص است، استریت فودها موجب سرزندگی محیط شهری و افزایش کیفیت محیط و کیفیت زندگی خواهند شد و باید نکاتی که در طراحی پیاده‌راه خوراک توسط مدیران و طراحان شهری در نظر گرفته می‌شود متفاوت باشد تا بتواند رونق همیشگی را نیز به دنبال داشته باشد.

خیابان‌های غذا، راهی برای توسعه گردشگری خلاق در شهرهای مازندران

ضرورت توجه به بافت فرهنگی شهرها

پژوهشگر شهری با تاکید بر اینکه راه‌اندازی استریت فودها، توجه به گردشگری خلاق است که باید همراه با صنایع خلاق و مرتبط همراه باشد تا به توسعه بینجامد و کیفیت محیط را ارتقا دهد، می‌گوید: این یک دیدگاه کل‌نگر به موضوع است، اما در جزئیات باید این امر را یک اکوسیستم کسب و کار پایدار ببینیم، در کنار آن باید فعالیت‌های مکمل و پشتیبان در شهرهای مختلف نیز در نظر گرفته شود، بافت فرهنگی و اجتماعی شهرها باید مورد شناسایی قرار گیرد و نباید صرفاً از یک الگوی وارداتی تبعیت کنیم که یک پیاده‌راه غذا داشته باشیم و مسئله را تمام‌شده بدانیم.

وی با بیان اینکه باید برای این طرح هماهنگی و هارمونی با بافت تاریخی و فرهنگی زمینه و پیوند با پیاده‌راه خوراک را در نظر بگیریم، می‌افزاید: درک این که محیط شهری و فضایی که این فعالیت در آن شکل می‌گیرد، چه ویژگی‌هایی دارد، به متخصصان طراح شهری کمک می‌کند که فضایی ایده‌آل ترسیم کنند.

صداقت‌نیا ادامه می‌دهد: دو هدف عمده مانند تجهیز مردم شهر به لحاظ اقتصادی، اجتماعی به خاطر حضور گردشگران و دوم توسعه بافت جدید شهری با رویکرد اقتصادی را می‌توان برای استریت فودها متصور شد، چرا که زمانی که صحبت از گردشگران است، باید زمینه‌های هویتی هر شهر را مدنظر قرار داشته باشیم و با استفاده از آن پشتوانه اهداف را قابل دستیابی بدانیم.

به گزارش ایمنا، بی‌توجهی به مزیت‌های طبیعی شهرهای مازندران، یکی از بزرگترین نقاط ضعف شهرداری‌های این شهرهاست؛ رها کردن رودخانه‌ها و انباشت زباله در قریب به اتفاق این مزیت طبیعی، چهره‌ای نامناسب از عملکرد مدیریت شهری را به نمایش گذاشته است و حالا امید می‌رود با راه‌اندازی استریت فودها چهره خسته و پرزباله حاشیه رودخانه‌ها و معابر رفع شود و درختان زیبا و گسترده شهرهای مازندران جان بگیرند و راهی به سوی توسعه گردشگری خلاق در این شهرها باز شود.

کد خبر 709237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.