محدودیت نیست اما مدال هست

ورزشکاران معلول ایرانی با کسب موفقیت‌های بسیار در آسیا و جهان و پیروزی های پی‌درپی، پرچم ایران را در صحنه‌های بین‌المللی به اهتزاز درآورده‌اند و نشان داده‌اند که معلولیت همیشه با محرومیت همراه نیست.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سوم دسامبر روزی برای همه معلولان جهان است، انسان‌هایی که به دلیل دارا بودن نقص ظاهری، موانع اجتماعی و تفاوت‌های حسی و حرکتی شرایط متفاوتی نسبت به دیگر افراد دارند، اما عزم بسیاری از آن‌ها بر این موانع پیشی گرفته است.

روز جهانی معلولان فرصتی است تا این نمونه‌های موفق را با خود مرور کنیم و به سراغ ورزشکارانی برویم که با وجود معلولیت، هیچ‌گاه امیدشان را از دست نداده‌اند و به الگوهای موفقی برای جامعه‌شان تبدیل شده‌اند و پیشرفت‌های قابل توجهی را رقم زده‌اند.

ایران با وجود داشتن درصد قابل توجهی از جمعیت معلولان، همواره در عرصه‌های بین‌المللی از جمله مسابقات ورزشی افتخارآفرینی کرده است. یاسین خسروی یکی از ورزشکاران این خطه قهرمان‌پرور است که با وجود محدودیت جسمی در رقابت‌های پاراآسیایی هانگژو چین خوش درخشید.

این قهرمان پرتاب وزنه جهان و آسیا یکی از ورزشکاران بلندآوازه جانبازان و معلولان به حساب می‌آید که طی سال‌های اخیر توانسته در میادین مختلف چشم‌ها رو به سمت خود خیره کند و نامش با مدال خوشرنگ طلا عجین شده است.

این قهرمان ملی با افتخارآفرینی‌های خود به جهانیان ثابت کرده است که معلولیت هیچگاه محدودیت نبوده و هرگاه پیراهن تیم ملی را به تن کرده است، فارغ از تمام کمبودها و گاه بی‌توجهی‌ها، به اعتلای نام ایران و برافراشته شدن پرچم مقدس این سرزمین فکر می‌کند.

از دامداری در روستاهای پاوه تا رکوردشکنی در آسیا و جهان

یاسین خسروی که سال گذشته و امسال توانست رکورد مسابقات جهانی و پاراآسیایی را ارتقا ببخشد به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: در رقابت‌های پاراآسیایی هانگژو چین که همه قهرمانان مطرح آسیا برای کسب مدال حضور پیدا کرده بودند، با وجود مصدومیت جزئی موفق به رکوردزنی شدم.

وی با اشاره به رکوردشکنی‌های خود در مسابقات بین‌المللی پارادوومیدانی گرندپری دوبی امارات و جهانی پاریس فرانسه، اضافه می‌کند: در مسابقات جهانی پاریس نیز ضمن شکستن رکورد جهان، به مدال طلا و سهمیه پارالمپیک دست پیدا کردم.

قهرمان پرتاب وزنه معلولان جهان که از دامداری در روستاهای پاوه به رکوردشکنی در آسیا و جهان رسیده است، به تلاش بی وقفه خود برای رسیدن به جایگاه فعلی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: سال ۱۳۹۰ ورزش را با رشته فوتبال آغاز کردم و تا سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را به صورت جدی در رشته پرتاب وزنه دنبال کردم.

خسروی با اشاره به مشقت‌های زیادی که برای رسیدن به جایگاه فعلی متحمل شده است، تصریح می‌کند: هر روز مسافت ۳۰ دقیقه‌ای روستای بان وره تا شهر پاوه را برای تمرینات بدنسازی و پرتاب وزنه تردد می‌کردم و با خودم عهد کرده بودم، حالا که پاهایم جزو ضعیف‌ترین پاها است، دستانم باید قوی‌ترین دستان جهان باشد.

رکوردشکنی ورزشکاران معلول ایرانی در عرصه‌های جهانی

مسئولان حمایت‌های خود را از ورزشکاران دریغ نکنند

قهرمان پرتاب وزنه جهان مسابقات هانگژو با بیان اینکه در همه این سال‌ها هرگز از هدف اصلی‌اش دلسرد نشده و مشکلات نتوانسته است تأثیری در عزم و اراده‌اش داشته باشد، تاکید می‌کند: پس از بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی هانگژو بعضی استان‌ها جوایز ۲۰۰، ۱۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان مدال طلا، نقره و برنز در نظر گرفتند، اما هنوز در کرمانشاه خبری نشده است.

خسروی می‌گوید: پاوه شهری است که ورزشکاران زیادی در سطح مسابقات جهانی و آسیایی ندارد، اما از زمانی که از مسابقات هانگژو با مدال طلا بازگشتم، حتی یک بنر تبریک هم برایم نصب نشده بود که باعث دل‌خوشی و دلگرمی باشد.

وی ادامه می‌دهد: بسیاری از ورزشکاران و قهرمانان ملی مشکلاتی از جمله نداشتن شغل و درآمد ثابت و مسکن دارند و بعد از دوران قهرمانی با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند که امیدوارم در این خصوص نیز فکری به حال ما بشود.

رکوردشکنی ورزشکاران معلول ایرانی در عرصه‌های جهانی

رکوردزنی ورزشکار کم شنوا و دارنده بیش از ۱۰۰ مدال جهانی و کشوری

کورش فرهادی دیگر ورزشکار پرافتخار جامعه معلولان که کم شنوا و ساکن استان کردستان است، کسب بیش از ۱۰۰ مدال در مسابقات جهانی، بین‌المللی، آسیایی و قهرمانی کشور را در کارنامه ورزشی خود دارد.

این ورزشکار کردستانی تاکنون شش مدال نقره و برنز مسابقات جهانی، دو مدال طلا و برنز در مسابقات بین‌المللی، یک مدال طلا در مسابقات آسیایی و بیش از ۹۰ مدال طلای مسابقات قهرمانی کشور کسب کرده است.

وی که در واحد ورزش شهرداری مرکزی سنندج مشغول‌به‌کار است، به تازگی نیز در مسابقات دوومیدانی ناشنوایان آسیا و اقیانوسیه که از (پنجم تا هفتم آذر ۱۴۰۲) به میزبانی استان تهران برگزار شد، توانست مدال برنز این مسابقات را از آن خود کند.

فرهادی که متولد سال ۱۳۶۶ در شهر سنندج است، می‌گوید: از سن ۱۴ سالگی به ورزش دوومیدانی روی آورده‌ام و از ۱۶ سالگی تاکنون عضو تیم‌ملی دوومیدانی ناشنوایان کشور هستم.

وی که به صورت تخصصی در رشته‌های پرش سه‌گام و پرش طول، ورزش دوومیدانی فعالیت دارد و با ثبت رکورد ۱۵ متر در پرش سه‌گام، رکوردار این رشته در کشور است، از آماده‌سازی برای حضور در مسابقات آسیایی آینده خبر می‌دهد و تاکید می‌کند: در حال حاضر به صورت روزانه، تمرینات خاص خود را برای آمادگی در مسابقات انجام می‌دهم.

رکوردشکنی ورزشکاران معلول ایرانی در عرصه‌های جهانی

حمایت‌های مسئولان از ورزشکاران پاراآسیایی و آسیایی عادلانه باشد

علیرضا زارع ورزشکار توان‌یاب رشته دوو میدانی متولد ۱۳۷۳ شیراز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در فارس، اظهار می‌کند: از ۱۵ سالگی و بنا به علاقه بسیاری که به فوتبال داشتم، ورزش را شروع کردم و پس از آن با شرکت در مسابقات قهرمانی کشور در رشته فوتبال هفت نفره به عضویت تیم ملی درآمدم.

وی ادامه می‌دهد: به مدت پنج سال عضو تیم ملی فوتبال هفت نفره بودم و توانستم یک قهرمانی آسیا اقیانوسیه و یک پنجمی جهان را به دست آورم اما به دلیل حذف رشته فوتبال هفت نفره از بازی‌های پا را آسیایی و پاراالمپیک تصمیم گرفتم وارد رشته انفرادی شوم و با مشورت اساتید، دوومیدانی را انتخاب کردم.

این ورزشکار شیرازی با اشاره به اینکه در حال حاضر سه سال از عضویتش در تیم ملی پا را دوومیدانی می‌گذرد، می‌گوید: توانستم در اولین حضور در مسابقات پاراآسیانی که آبان ماه در هانگژو چین برگزار شد، دو مدال طلا کسب کنم و قهرمانی در این مسابقه موجب شد انگیزه بسیار خوبی برای تلاش بیشتر و حضور در مسابقات آینده بویژه مسابقات جهانی پا را المپیک داشته باشم و بتوانم کسب سهمیه کنم.

وی با اشاره به حضور در چهارمین دوره بازی‌های پاراآسیایی هانگژو چین، از کسب طلای مسابقات پاراآسیایی هانگژوو رکوردشکنی در این رقابت‌های خبر می‌دهد و با اشاره به اینکه در حال حاضر فاقد شغل و بیمه است، از مسئولان می‌خواهد میان ورزشکاران پاراآسیایی و آسیایی تبعیض قائل نشوند.

رکوردشکنی ورزشکاران معلول ایرانی در عرصه‌های جهانی

اماکن ورزشی برای افراد معلول مناسب نیست

سجاد محمدیان قهرمان ورزشکار و معلول موفق لرستانی که به جرأت می‌توان گفت توانسته بارها برای استان و کشور افتخارآفرینی کرده و محدودیت را به موفقیت تبدیل کند با اشاره به اینکه ورزش را از سال ۹۲ زیر نظر مصطفی بهرامی در خرم‌آباد آغاز کرده است، می‌گوید: شغل اصل من تأسیسات و لوله‌کشی ساختمان است و زمانی که برای انجام کار به منزل حاج اکبر عالی پور از جانبازان و قهرمانان کشور در رشته تیراندازی با تفنگ رفته بودم، باب آشنایی من با رشته دو و میدانی و پرتاب وزنه باز شد.

وی ادامه می‌دهد: از سال ۲۰۱۴ عضو تیم ملی هستم و طی این سال‌ها دو طلای بازی‌های آسیای اینچئون کره جنوبی و جاکارتا اندونزی، دو نقره پارالمپیک ریو برزیل و توکیو ژاپن، طلای مسابقات جهانی در دبی امارات و سه نقره جهان در دوحه قطر لندن انگلستان و پاریس فرانسه را کسب کرده‌ام.

این ورزشکار لرستانی که تاکنون موفق به دریافت مدال طلا، نقره و برنز از مسابقات بین‌المللی شده است و در پرتاب وزنه رکورددار است، با اشاره به اینکه استان لرستان قهرمانان زیادی را به تیم ملی معرفی کرده است، می‌گوید: به خود می‌بالم که اکنون تمام سختی‌ها، نگاه‌ها و ترحم‌ها فراموش شد و به عنوان یک معلول موفق نه تنها سربار جامعه نشدم بلکه افتخاری برای جامعه و خانواده ام هستم.

ورزشکار مقام‌آور اهل خرم آباد که متولد سال ۱۳۶۲ و دارای دو فرزند دختر است، از مسئولان می‌خواهد به وعده‌هایشان جامه عمل بپوشانند و ادامه می‌دهد: در لرستان زیر ساخت و فضای ورزشی داریم اما امکانات و بضاعت ما خیلی کم است و اماکن ورزشی برای افراد معلول مناسب نیست؛ امیدوارم با حمایت مسئولان، انگیزه‌ای برای ورزشکارانی که تازه به این عرصه وارد می‌شوند، ایجاد شود.

رکوردشکنی ورزشکاران معلول ایرانی در عرصه‌های جهانی

۱۲ سال فعالیت ورزشی و کسب مدال‌های رنگارنگ جهانی توسط قهرمان دوومیدانی

سامان پاکباز جوان ۲۸ ساله اهل دیار دنا استان کهگیلویه و بویراحمد و متولد شهر سی‌سخت دیگر ورزشکار معلول موفق کشور است که از ۱۶ سالگی در رشته دوومیدانی و پرتاب وزنه فعالیت دارد و از سال ۲۰۱۵ به مسابقات بین‌المللی، آسیایی و جهانی راه یافته است.

وی که مدال نقره مسابقات پارالمپیک ۲۰۱۶ و طلای مسابقات پارالمپیک هانگژو چین را در کنار ده‌ها مدال دیگر در کلکسیون افتخارات خود دارد، هم‌اکنون برای حضور در مسابقات جهانی ژاپن و بازی‌های جهانی پاریس در سال آینده آماده می‌شود.

پاکباز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در کهگیلویه و بویراحمد، راهیابی به مسابقات مهم را به مراتب دشوارتر از کسب مقام در مسابقات می‌داند و می‌گوید: تاکنون موفق به کسب دو مدال طلا در سال ۲۰۱۵ در مسابقات کره جنوبی، مدال طلا و نقره در مسابقات دوحه قطر در سال ۲۰۱۵، مدال نقره مسابقات پارالمپیک برزیل در سال ۲۰۱۶ شده‌ام.

وی اضافه می‌کند: مدال طلای مسابقات بازی‌های آسیایی سال ۲۰۱۷ در آذربایجان، مدال طلا و نقره مسابقات جهانی ۲۰۱۷ در لندن، مدال طلا و نقره مسابقات آسیایی ۲۰۱۸ بازی‌های آسیایی اندونزی و شکستن رکورد آسیایی و کسب مدال طلای مسابقات هانگژو چین از دیگر افتخارات کسب شده برای کشورم است.

رکوردشکنی ورزشکاران معلول ایرانی در عرصه‌های جهانی

مدال‌هایم را به رهبر انقلاب، حاج قاسم و خانواده شهدا تقدیم کرده‌ام

سعید افروز دیگر ورزشکار معلول و قهرمان دنیا که تاکنون در مسابقات مختلف جهانی و آسیایی در رشته پرتاب وزنه موفق به دریافت مدال طلا و نقره شده است از ورود به ورزش حرفه‌ای و رکوردشکنی در دنیا با حمایت‌های استاد شاهرخی مربی تیم ملی سخن می‌گوید و خاطرنشان می‌کند: زندگی من از پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو وارد مرحله جدیدی شد و نگاهم به معلولیت و ورزش تغییر کرد.

وی با بیان اینکه موفقیت‌های بسیار موجب ترغیب به مهاجرت و ترک روستای محل زندگی‌اش نشده است، از عملی نشدن وعده‌های مسئولان مبنی بر استخدام و اعطای زمین گلایه می‌کند و ادامه می‌دهد: احداث آکادمی دو و میدانی و حمایت از بچه‌های جنوب کرمان از دیگر وعده‌هایی بود که توسط مسئولان عالی رتبه عملیاتی نشد، اما همچنان انتظار داریم این وعده در آینده محقق شود تا ورزشکاران زیادی پرورش پیدا کنند.

این ورزشکار که تاکنون مدال‌هایش را به رهبر انقلاب، شهید سلیمانی و خانواده شهدا تقدیم کرده است، اضافه می‌کند: هیچ‌گاه حاج قاسم را از نزدیک ندیده بودم، اما یکسال پس از شهادت وی و قبل از اعزام به مسابقات ۲۰۲۰ توکیو، برای موفقیت از او مدد گرفتم و هنگام بازگشت به کرمان در جوار مزار شهید مدال را تقدیم کردم.

افروز که دو بار توفیق دیدار با رهبری را داشته است، اظهار می‌کند: شوق دیدار با رهبر فرزانه انقلاب توان و انرژی مضاعفی به من داد و موجب شد برای استمرار حرکت و هدف‌ام انگیزه بگیرم.

موفقیت این قهرمانان در رقابت‌های ورزشی و بسیاری دیگر از توان‌خواهان در سایر عرصه‌های جهانی نشان از آن دارد که برخلاف گذشته معلولیت دیگر یک ضعف نیست و استقامت و تلاش فرد در کنار همراهی جامعه می‌تواند زمینه رشد و شکوفایی معلولان را در همه عرصه‌های جامعه فراهم کند.

کد خبر 709013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.