کشورهای آسیایی با بهترین اقتصاد

سنگاپور، امارات متحده عربی، هنگ‌کنگ، تایوان و عربستان سعودی در حال حاضر و بر مبنای سرانه تولید ناخالص داخلی جهان بر اساس برابری قدرت خرید، کشورهای آسیایی با بهترین اقتصاد هستند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، دو قرن گذشته به اقتصاد اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها اختصاص داشت. کارشناسان امروز قرن بیست‌ویکم را قرن آسیا عنوان کرده‌اند. حدود ۸۰ درصد از اقتصادهای آسیایی در حال توسعه توسط بانک جهانی به‌عنوان اقتصادهای با درآمد متوسط، ۱۵.۶ درصد از آن‌ها پردرآمد و کمی کمتر از پنج درصد اقتصادهای کم‌درآمد طبقه‌بندی شده‌اند.

چشم‌انداز اقتصادی آسیا

رشد اقتصادی در آسیای در حال توسعه در نیمه اول سال ۲۰۲۳ با وجود چشم‌انداز ضعیف‌تر برای اقتصاد جهانی همچنان قوی بود. به‌رغم خطرات نزولی مانند نرخ بهره بالا، اختلال در عرضه مواد غذایی به دلیل شرایط روسیه و اوکراین و سایر خطرات ژئوپلیتیکی از جمله بحران ادامه‌دار خاورمیانه، چشم‌انداز اقتصادی آسیا به مراتب بهتر از اروپا و ایالات متحده به نظر می‌رسد.

بر اساس چشم‌انداز اقتصادی آسیایی برای ۲۰۲۴، پیش‌بینی می‌شود در سال آینده رشد در چین و بقیه آسیا به ترتیب حدود ۴.۶ درصد و ۴.۲ درصد باشد. انتظار می‌رود چین در ۲۰۲۳ سال را با رشد ۵.۴ درصدی به پایان برساند و چشم‌انداز رشد بقیه منطقه حدود ۴.۱ درصد باشد. البته خطرات بالقوه‌ای هم‌چون ضعف املاک چین وجود دارد که می‌تواند بر توسعه اقتصادی منطقه تأثیر بگذارد.

کشورهای آسیایی با بهترین اقتصاد

کشورهای آسیایی با بهترین اقتصاد

فهرست موجود شامل کشورهای دارای بالاترین تولید ناخالص داخلی بر اساس برابری قدرت خرید (PPP) بر اساس داده‌های ۲۰۲۳ است که با کم کردن تفاوت قیمت‌ها و تغییرات اسمی در واحد پول محلی و دلار آمریکا محاسبه می‌شود. در تهیه آن از داده‌های صندوق بین‌المللی پول، سرانه تولید ناخالص داخلی‌(GDP) بر اساس کشورها، داده‌های ضریب جینی (نابرابری درآمد یا توزیع ثروت در یک کشور) و نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی از صندوق بین‌المللی استفاده شده است.

ضریب جینی ۰ برابری کامل و ضریب جینی ۱۰۰ نابرابری کامل را نشان می‌دهد و GDP به‌معنای جمع کل کالاها و خدمات تولیدی یک کشور شامل غذا، پوشاک، مسکن، آموزش، بهداشت، حمل‌ونقل، تفریح و مواردی از این قبیل در طول یک سال است.

هنگام ارزیابی بازار داخلی یک کشور، مقایسه تولید ناخالص داخلی با استفاده از PPP مفیدتر از مقایسه با استفاده از تولید ناخالص داخلی اسمی (GDP) است، زیرا PPP به جای استفاده از نرخ‌های ارز بازار بین‌المللی، هزینه نسبی کالاها، خدمات و نرخ تورم کشور را در نظر می‌گیرد.

کشورهای آسیایی با بهترین اقتصاد

سنگاپور

سنگاپور در حال حاضر کشور آسیایی با بهترین اقتصاد محسوب می‌شود. سرانه تولید ناخالص داخلی این کشور بر اساس برابری قدرت خرید ۱۳۳ هزار و ۱۱۰ دلار، تولید ناخالص داخلی ۷۵۳.۲۷ میلیارد دلار و ضریب جینی ۷۸.۸ درصد است.

امارات متحده عربی

امارات متحده عربی یکی از توسعه‌یافته‌ترین و پیشرفته‌ترین اقتصادهای جهان است که نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی آن ۲۹.۴ به‌دست‌آمده، شاخص برابری قدرت خرید آن ۸۸ هزار و ۹۶۰ دلار و تولید ناخالص داخلی ۸۹۵.۱۷ میلیارد دلار است. ضریب جینی ۸۶.۹ درصد این کشور را در رتبه دوم فهرست کشورهای آسیایی با بهترین اقتصاد فعلی قرار می‌دهد.

هنگ‌کنگ

هنگ‌کنگ در میان کشورهای آسیایی با بهترین اقتصاد فعلی رتبه سوم را دارد و دارای شاخص برابری قدرت خرید ۷۲ هزار و ۸۶۰ دلار، تولید ناخالص داخلی ۵۹۰ میلیارد دلار و ضریب جینی ۷۳.۷ درصد است. بدهی منطقه اداری ویژه هنگ‌کنگ به‌طور رسمی ۶.۱ است.

تایوان

تایوان یک منطقه مورد مناقشه و نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی آن ۲۶.۶ است. شاخص برابری قدرت خرید تایوان ۷۲ هزار و ۴۹۰ دلار، تولید ناخالص داخلی ۱.۶۹ تریلیون دلار و ضریب جینی ۶۹.۸ درصد، این کشور را در میان کشورهای آسیایی با بهترین اقتصاد فعلی قرار می‌دهد.

عربستان سعودی

عربستان سعودی یکی از سریع‌ترین اقتصادهای در حال رشد در منطقه به‌شمار می‌رود. این کشور دارای نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی ۲۴.۱ و ضریب جینی ۸۶.۷ درصد است. عربستان سعودی با شاخص برابری قدرت خرید ۶۸ هزار و ۴۵۰ دلار و تولید ناخالص داخلی ۲.۲۵ تریلیون دلار در بین کشورهای آسیایی با بهترین اقتصاد رتبه پنجم را دارد.

کشورهای آسیایی با بهترین اقتصاد

کد خبر 708589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.