حمایت تحلیلگر ارشد سازمان سیا از فلسطین

روزنامه فایننشال تایمز نوشت: یک مقام ارشد سازمان سیا چندهفته پس از عملیات حماس و مقاومت فلسطین در هفتم اکتبر، تصویری را در صفحه فیس‌بوک خود منتشر و در آن حمایت خود را از فلسطین اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از روزنامه فایننشال تایمز، یک مقام ارشد سازمان جاسوسی و اطلاعات آمریکا (سیا)، چند هفته پس از عملیات طوفان‌الاقصی، تصویری را در حمایت از فلسطین در شبکه اجتماعی فیس‌بوک منتشر کرد که می‌توان آن را به عنوان یک موضع‌گیری سیاسی عمومی نادر توسط یک افسر ارشد اطلاعاتی درباره جنگی تلقی کرد که باعث ایجاد نارضایتی در دولت بایدن شده است.

حمایت تحلیلگر ارشد سازمان سیا از فلسطین

روزنامه فایننشال تایمز نام این فرد را با توجه به تهدید جانی و حرفه‌ای که برای او ممکن است داشته باشد در مقاله خود ذکر نکرد، اما خبرنگارهای وابسته به رژیم صهیونیستی به سرعت هویت و تصویر وی را فاش کردند؛ نام او اِیمی مک‌فادن است.

به گزارش فایننشال تایمز، این معاون تحلیلی سیا عکس روی کاور فیس‌بوک خود را بیست‌ویکم اکتبر به تصویری از مردی که پرچم فلسطین را تکان می‌دهد، تغییر داد که اغلب در داستان‌های انتقادی از رژیم اسرائیل استفاده می‌شود.

انتشار علنی یک تصویر سیاسی در تریبون عمومی مانند فیس‌بوک یک اقدام بسیار غیرعادی برای یک مقام ارشد اطلاعاتی است که عموماً تلاش دارند دور از مرکز توجه باشند و حتی گاهی ردی از خود در اینترنت به جا نمی‌گذارند.

جنجال ناشی از این اقدام همبستگی در حالی است که تنش‌ها در داخل دولت بایدن در مورد اینکه آیا او باید فشار بیشتری بر رژیم صهیونیستی برای پایان دادن به جنگ در نوار غزه اعمال کند یا خیر، بالا گرفته است.

فایننشال تایمز در ادامه نوشته است که این مقام ارشد سازمان سیا در پست دیگری در صفحه فیس‌بوک خود یک سلفی با برچسب «فلسطین آزاد باید گردد» (Free Palestine) گرفته است که به گفته یکی از نزدیکان او، سال‌ها قبل از دور اخیر نزاع در صفحه خود منتشر کرده بود.

حمایت تحلیلگر ارشد سازمان سیا از فلسطین

این روزنامه همچنین گزارش داده است که پس از درخواست تماس با این تحلیلگر سیا، او تصویر حامی فلسطین مذکور و تمامی پست‌های مربوط و نامربوط در یک سال و نیم گذشته را از صفحه خود پاک کرده است. می‌توان حدس زد که این اقدام او برای کاهش خسارت و آسیب ناشی از تلاش لابی‌ها و بازوهای رژیم صهیونیستی در آمریکا است که با نفوذ خود زندگی حرفه‌ای افراد حامی فلسطین را پایان می‌دهند.

فایننشال تایمز درباره نامرسوم بودن چنین موضع‌گیری عمومی توسط یک مقام سیاسی نوشته است که چهار مقام اطلاعاتی سابق ابراز شگفتی کردند که یکی از دو معاونی که به رئیس تحلیل اطلاعات پاسخگو هستند، تصویری را در فیس‌بوک منتشر می‌کند که دیدگاه‌های سیاسی آشکار او را در مورد یک موضوع تفرقه‌انگیز نشان می‌دهد.

مسئولیت‌های این فرد عبارت از نظارت بر گزارش محرمانه روزانه‌ای است که برای رئیس‌جمهور آمریکا تهیه می‌شود و همچنین تأیید تحلیل‌هایی که درون سازمان سیا استفاده می‌شوند. فایننشال تایمز به نقل از یک مقام سابق اطلاعاتی نوشته است که «انتشار عمومی یک موضع سیاسی آشکارا بحث‌برانگیز توسط یک مدیر ارشد تحلیلی در بحبوحه بحران، نشانی آشکار از قضاوت ضعیف او است» همچنین ابراز چنین سوگیری توانایی تحلیل بی‌طرفانه سازمان را زیر سوال می‌برد.

مقامات سابق اطلاعاتی ایالات متحده به فایننشال تایمز گفته‌اند که این تصویر باعث ایجاد نگرانی‌های مختلفی شده است، به‌خصوص با توجه به اینکه سازمان سیا روابط قوی با اطلاعات رژیم صهیونیستی دارد. یکی از مقامات سابق در این خصوص اظهار نظر کرده است که «با توجه به روابط نزدیک و بسیار طولانی سیا با اسرائیلی‌ها در مقام مشورتی، این امر از طرف یک مقام ارشد آژانس بسیار غیرعادی است.»

سازمان سیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «افسران سیا به عینیت تحلیلی متعهد هستند، که هسته اصلی کاری است که ما به عنوان یک آژانس اطلاعاتی انجام می‌دهیم. افسران سیا ممکن است نظرات شخصی داشته باشند، اما این امر تعهد آن‌ها و ما را به تحلیل بی‌طرفانه کاهش نمی‌دهد.»

حمایت تحلیلگر ارشد سازمان سیا از فلسطین

به گفته این روزنامه، این افشاگری در حالی صورت گرفت که بیل برنز، رئیس سازمان سیا، برای دیدار با رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی و نخست‌وزیر قطر برای میانجی‌گری در توافقی به منظور آزادی تعدادی بیشتر از زندانیان حماس در غزه وارد قطر شد.

مقام سابق اطلاعاتی سوم به فایننشال تایمز گفت: «با توجه به نقشی که مدیر سازمان، برنز، در بحران جاری در اسرائیل بازی می‌کند، فعالیت در رسانه‌های اجتماعی توسط یک افسر ارشد اطلاعاتی ایالات متحده نشان‌دهنده قضاوت اشتباه استثنایی و شگفت‌آوری است.»

مقام سابق چهارمی به این روزنامه گفته که انتشار این تصویر «سوگیرانه از سوی کسی که اساساً بی طرف باید باشد.» حمایت قاطع بایدن از رژیم صهیونیستی او را در معرض فشار از طرف کارمندان دولت خود قرار داده است.

فایننشال تایمز تصریح کرده است که مقامات ارشد دولت بایدن میزبان جلسات شنیدار با کارکنان کاخ سفید، وزارت امور خارجه و سایر آژانس‌ها بوده‌اند تا بتوانند نگرانی‌های آن‌ها در مورد رویکرد رئیس‌جمهور را درک کنند و سعی در فرونشاندن شکایات آن‌ها داشته باشند. در این راستا، ده‌ها دیپلمات آمریکایی در این ماه از طریق کانال‌های ابراز مخالفت وزارت امور خارجه به رویکرد بایدن اعتراض رسمی کردند. صدها کارمند دیگر دولت، از جمله منصوبان سیاسی، نامه‌های عمومی و خصوصی دیگری را امضا کردند که در آن از بایدن خواستند آتش‌بس برقرار کند و اجازه کمک‌های بیشتر به غزه را بدهد.

آگاه نسبت به پیامدهای چنین جانبداری از رژیم اسرائیل، پلیس نیویورک هفته گذشته استوارت سلدوویتز، یک مقام سابق وزارت امور خارجه دوران اوباما را به دلیل چندین جرم، از جمله نفرت‌پراکنی و آزار و اذیت یک فروشنده غذای حلال دستگیر کرد. دانشگاه‌های آمریکا نیز مرکز تنش میان گروه‌های دانشجویی حامی فلسطین و کارگزاران و حامیان مالی این نهادها که حامی رژیم صهیونیستی هستند، شده‌اند.

حمایت تحلیلگر ارشد سازمان سیا از فلسطین

فایننشال تایمز معتقد است که بایدن سیاست فشار برای اعمال آتش‌بس‌های موقت را دنبال کرده است که بر اساس آن رژیم اسرائیل موافقت کرده است در ازای تبادل زندانی، وقفه‌های کوتاهی در جنگ خود داشته باشد. حماس تاکنون اغلب زنان و کودکان اسرائیلی و همچنین اتباع تایلند، فیلیپین و دیگر کشورها را آزاد کرده است.

این روزنامه نتیجه‌گیری کرده است که موفقیت فعلی بایدن در پیاده‌سازی آتش‌بس فشارهای داخل دولتش را کمتر کرده است، اما مقامات آمریکایی تصریح کرده‌اند که انتظار دارند رژیم صهیونیستی هفته‌های آینده کارزار نظامی خود را دوباره آغاز کند و این امر احتمال نارضایتی بیشتر کارکنان را افزایش می‌دهد.

جای تعجب دارد که واشنگتن با توجه به آزرده بودن افکار عمومی در کشورهای جهان به‌خصوص خاورمیانه هنوز رغبتی به استفاده از اهرم‌های فشار خود نشان نداده است، در حالی که مقامات رژیم صهیونیستی آشکارا به استفاده از این فرصت برای پاک‌سازی قومی و نسل‌کشی مردم فلسطین اشاره می‌کنند. تل‌آویو به بهای اعتبار واشنگتن مشغول جنایت علیه بشریت است، اما تیم بایدن نگران جلوگیری از درز اختلافات درون کابینه و دولت آمریکا است که مبادا خانه پوشالی حمایت یک‌دست از رژیم صهیونیستی فرو ریزد.

کد خبر 708450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.