سقوط هواپیمای نظامی آمریکا در جنوب ژاپن

حداقل یک نفر از نیروهای سوار در هواپیمای نظامی آسپری ارتش آمریکا، حین سقوط در جنوب ژاپن کشته شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، واحد ژاپنی خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته است که گارد ساحلی ژاپن اعلام کرده است هواپیمای آسپری نیروی هوایی ایالات متحده مستقر در ژاپن در جریان یک مأموریت آموزشی روز چهارشنبه در سواحل جنوبی این کشور سقوط کرد و حداقل یکی از هشت خدمه آن کشته شد.

سخنگوی گارد ساحلی ژاپن علت سقوط و وضعیت هفت سرنشین دیگر هواپیمای نظامی را نامعلوم اعلام کرده است.

سقوط هواپیمای نظامی آمریکا در جنوب ژاپن

آسپری یک هواپیمای ترکیبی است که مانند یک هلیکوپتر بلند می‌شود و فرود می‌آید، اما حین پرواز می‌تواند ملخ‌های خود را به جلو بچرخاند و مانند یک هواپیما سریع‌تر حرکت کند. آسپری‌ها در گذشته چندین حادثه در پایگاه‌های نظامی ایالات متحده و ژاپن برایشان پیش آمده است.

فرماندار دنی تاماکی  در اوکیناوا، جایی که حدود نیمی از ۵۰ هزار سرباز آمریکایی در ژاپن مستقر هستند، روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که از ارتش ایالات متحده خواسته است تا تمام پروازهای هواپیمای آسپری در ژاپن را متوقف کند. گارد ساحلی قصد دارد به جست‌وجوی خود در طول شب ادامه دهد.

به گفته سخنگوی گارد ساحلی ژاپن، آنها حوالی ظهر چهارشنبه یک تماس اضطراری از یک قایق ماهیگیری مبنی بر سقوط هواپیما در جنوب جزیره کیوشو دریافت کردند. هواپیماهای گارد ساحلی و قایق‌های گشت‌زنی یکی از خدمه را پیدا کردند که بعداً توسط پزشک در بندری در نزدیکی مرگ او اعلام شد، آنها همچنین بخشی از بقایای هواپیما و یک قایق نجات بادی خالی را در منطقه‌ای در حدود یک کیلومتری سواحل شرقی یاکوشیما پیدا کردند.

سقوط هواپیمای نظامی آمریکا در جنوب ژاپن

هیروکازو ماتسونو، دبیر ارشد کابینه ژاپن گفت که هواپیمای آسپری چند دقیقه قبل از دریافت تماس اضطراری توسط گارد ساحلی از رادار ناپدید شد. تلویزیون دولتی اناچ کی ژاپن گزارش داد که هواپیما حدود پنج دقیقه قبل از اینکه از رادار ناپدید شود، درخواست فرود اضطراری در فرودگاه یاکوشیما کرده بود.

رسانه ژاپنی ان اچ کی به نقل از یکی از ساکنان یاکوشیما گفت که هواپیما آمریکایی را وارونه دیده است و یکی از موتورهایش آتش گرفته بود و قبل از سقوط در دریا انفجاری رخ داده است.

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن گفت که قصد دارد توضیح بیشتری از ارتش ایالات متحده بخواهد اما به توقف مأموریت آسپری‌ها در ژاپن اشاره‌ای نکرد. فرماندهی عملیات ویژه نیروی هوایی ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک هواپیما CV-22B آسپری از پایگاه هوایی یوکوتا و به جبهه عملیات ویژه ۳۵۳ اختصاص داده شده بود.

هیرویوکی میازاوا، معاون وزیر دفاع ژاپن گفت که این هواپیما اقدام به فرود اضطراری در دریا کرده است و به نقل از ارتش آمریکا خلبانش «تا آخرین لحظه تمام تلاش ممکن را انجام داد.» با اینکه ارتش تفنگداران دریایی ایالات متحده بیشتر آسپری‌های مستقر در ژاپن را در اختیار دارد، اما نیروی هوایی نیز برخی از آنها را در آنجا مستقر کرده است.

به گفته آسوشیتدپرس، سال گذشته، فرماندهی عملیات ویژه نیروی هوایی آمریکا دستور توقف موقت ناوگان آسپری خود را به دنبال حوادث ایمنی پشت سر هم داد که در آن کلاچ آسپری لیز خورد و باعث توزیع نابرابر نیرو در چرخانه‌های آسپری شد.

این خبرگزاری در ادامه نوشته است که تفنگداران و نیروی دریایی آمریکا لغزش‌های کلاچ مشابهی را گزارش داده‌اند و هر یک از سرویس‌ها برای رسیدگی به این مشکل در هواپیمای خود تلاش کرده‌اند، با این حال نقص کلاچ در سقوط مرگبار آسپری نیروی تفنگداران ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ منجر به کشته شدن پنج نفر شد. با توجه به بررسی آن تصادف، «درگیری دو کلاچ سخت» منجر به از کار افتادن موتور شد.

علاوه بر این حوادث، یک هواپیمای آسپری ارتش تفنگداران دریایی ایالات متحده با ۲۳ تفنگدار در ماه آگوست ۲۰۲۳ در یکی از جزایر شمالی استرالیا سقوط کرد که طی آن سه تفنگدار دریایی کشته شدند و حداقل پنج نفر دیگر که در تمرین آموزشی با مشارکت چند کشور در کشتی بودند به شدت مجروح شدند.

سقوط هواپیمای نظامی آمریکا در جنوب ژاپن

کد خبر 708219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.