آخرین وضعیت آلودگی و پاکی هوا در کلانشهرهای ایران، آذر ۱۴۰۲

بر اساس داده‌های روز گذشته و امروز (چهارشنبه) وضعیت شاخص کیفیت هوای کلان‌شهرهای کشور با قرار گرفتن بر موقعیت آلوده، سالم، ناسالم و پاک ثبت شده است که جزئیات آن را از نظر می‌گذرانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز _چهارشنبه هشتم آذر_ بیندازیم، می‌توان میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به خوبی حس کرد، از این‌رو ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است که بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست، امروز همچون ۱۱ روز گذشته کلان‌شهر یاسوج با قرار گرفتن روی عدد ۲۰۹ در وضعیت بسیار ناسالم (بنفش) به عنوان آلوده‌ترین شهر کشور ثبت شد، روز گذشته شاخص کیفی این استان نیز ۲۱۸ بود.

بر اساس آمارهای ثبت شده، امروز همچون روز گذشته هفتم آذر سنجش کیفیت هوای هیچکدام از کلان‌شهرها در وضعیت ناسالم برای عموم (قرمز) قرار ندارد.

در همین راستا، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای اصفهان، شهرکرد، خرم‌آباد، اراک، در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) است، اما روز گذشته شهرهای اصفهان، مشهد و شیراز در وضعیت ناسالم (نارنجی) قرار داشتند، در حالی‌که روز هفتم آذر شهر خرم‌آباد، شهرکرد و اراک، در وضعیت هوای سالم (زرد) بودند.

به این ترتیب، امروز سنجش کیفیت هوا در کلان‌شهرهای تبریز، کرج، بوشهر، تهران، بیرجند، مشهد، اهواز، سمنان، زاهدان، شیراز، قزوین، کرمان، کرمانشاه، همدان و یزد در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد، به طوری که روز گذشته شهرهای کرج، ایلام، بوشهر، تهران، شهرکرد، اهواز، سمنان، زاهدان، قزوین، کرمان، کرمانشاه، رشت، خرم‌آباد، اراک و یزد وضعیت هوای سالم (زرد) بودند، همچنین روز هفتم آذر شهرهای شیراز و مشهد در وضعیت (نارنجی)، رشت، یزد و ایلام در شرایط سالم (زرد)، تبریز، بیرجند و همدان در موقعیت پاک (سبز) قرار داشتند.

بر این اساس سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای ارومیه، اردبیل، ایلام، قم، سنندج و رشت در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، اما روز گذشته شهرهای تبریز، ارومیه، بیرجند، قم، سنندج و همدان در وضعیت پاک (سبز) ثبت شدند.

لازم است به این نکته اشاره کنیم که براساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا؛ سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای اصفهان با شاخص ۱۰۱، شهرکرد با شاخص ۱۲۳، خرم‌آباد با شاخص ۱۱۳، اراک با شاخص ۱۱۳، در وضعیت ناسالم (نارنجی) قرار دارد، در حالی‌که روز گذشته اصفهان با شاخص ۱۰۸، مشهد با شاخص ۱۱۷، شیراز با شاخص ۱۱۸، در وضعیت هوای ناسالم (نارنجی) بودند.

در همین راستا، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلانشهرهای تبریز با شاخص ۶۸، کرج با شاخص ۹۰، بوشهر با شاخص ۶۰، تهران با شاخص ۷۸، بیرجند با شاخص ۸۰، مشهد با شاخص ۵۳، اهواز با شاخص ۶۰، سمنان با شاخص ۸۹، زاهدان با شاخص ۶۹، شیراز با شاخص ۶۶، قزوین با شاخص ۶۸، کرمان با شاخص ۶۰، کرمانشاه با شاخص ۶۹، همدان با شاخص ۸۴، یزد با شاخص ۷۳ وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

در همین راستا، سنجش کیفیت هوا طی روز سه‌شنبه هفتم آذر در کلانشهرهای کرج با شاخص ۶۰، ایلام با شاخص ۸۴، بوشهر با شاخص ۵۶، تهران با شاخص ۶۵، شهرکرد با شاخص ۶۱، اهواز با شاخص ۹۵، سمنان با شاخص ۹۳، زاهدان با شاخص ۶۱، قزوین با شاخص ۷۵، کرمان با شاخص ۵۳، کرمانشاه با شاخص ۵۸، رشت با شاخص ۵۹، خرم‌آباد با شاخص ۶۳، اراک با شاخص ۷۰، یزد با شاخص ۴۴، وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شده بود.

لازم است بدانیم سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای ارومیه با شاخص ۴۸، اردبیل با شاخص ۱۷، ایلام با شاخص ۴۰، قم با شاخص ۳۳، سنندج با شاخص ۴۵، رشت با شاخص ۳۳، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، اما روز گذشته شهرهای تبریز با شاخص ۳۱، ارومیه با شاخص ۲۲، بیرجند با شاخص ۵۰، قم با شاخص ۳۵، سنندج با شاخص ۲۲، همدان با شاخص ۲۰، در وضعیت پاک (سبز) بودند.

همچنین امروز شرایط کیفی هوای کلان‌شهرهای بجنورد، زنجان، گرگان، ساری، بندرعباس و ثبت نشده است، به طوری که روز گذشته شهرهای اردبیل، بجنورد، زنجان، گرگان، ساری و بندرعباس بدون داده ثبت شد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 708065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.