تغییرات آب‌وهوا و بحران مواد غذایی در بریتانیا

مطالعات جدید در بریتانیا نشان می‌دهد تغییرات آب‌وهوایی و قیمت انرژی با افزایش متوسط ۶۰۵ پوندی صورت‌حساب‌های مواد غذایی در این کشور طی دو سال گذشته همراه بوده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، وضعیت آب‌هوایی شدید از سال ۲۰۲۱ باعث افزایش ۳۵۱ پوندی صورتحساب مواد غذایی در بریتانیا شده است، تا جایی که برخی از بریتانیایی‌ها قادر به خوردن غذا نیستند. بر اساس مطالعات جدید نیز وضعیت آب‌وهوایی شدید و افزایش قیمت انرژی باعث شده است هزینه‌های غذای خانگی در بریتانیا طی دو سال گذشته به‌طور متوسط ۶۰۵ پوند افزایش داشته باشد.

مطالعه حاضر توسط سازمان غیردولتی واحد اطلاعات انرژی و اقلیم (ECIU) بریتانیا انجام گرفت و نتایج آن تنها یک هفته پس از هشدار بانک مرکزی انگلستان درباره تأثیر تغییرات آب‌وهوایی بر تورم مواد غذایی منتشر شد.

تغییرات آب‌وهوایی و افزایش هزینه مواد غذایی

افزایش دما در کنار خشکسالی، سیل و از بین رفتن محصولات کشاورزی که به دنبال آن رخ می‌دهد، مسئول ۶۰ درصد از افزایش هزینه برابر با ۳۵۱ پوند برای هر خانوار است که همراه با قیمت بالای نفت، گاز و کود در سال گذشته به‌دنبال آغاز درگیری روسیه و اوکراین، از پایان ۲۰۲۱ در مجموع حدود ۱۷ میلیارد پوند به مبلغ هزینه‌هایی غذای بریتانیا اضافه کرده است. این رقم معادل ۱۰ خرید هفتگی برای هر خانوار است.

طبق هشدار بانک مرکزی انگلستان انتظار می‌رود تورم مواد غذایی در بریتانیا کاهش پیدا کند، اما برای شرایط گذشته به وضوح عواقبی وجود دارد که طی ماه‌ها و سال‌های آینده، خود را نشان می‌دهد. به این ترتیب تورم مواد غذایی می‌تواند در بهترین روزهای پیش رو بی‌ثبات باشد و تغییرات آب‌وهوایی با تأثیر بر الگوهای آب‌وهوایی خطر برداشت ضعیف محصولات کشاورزی را افزایش دهد.

تأثیر تغییرات آب‌وهوایی بر بحران مواد غذایی در بریتانیا

افزایش دما و گرانی مواد غذایی

افزایش دما از سوی دیگر همچنان موجب افزایش قیمت مواد غذایی می‌شود. در سال ۲۰۲۲ تغییرات آب‌وهوایی و هزینه‌های انرژی دست به دست هم دادند تا قیمت مواد غذایی را افزایش دهند. سال جاری هزینه‌های انرژی کاهش پیدا کرد، اما شرایط آب‌وهوایی شدید با رکوردشکنی دما در سراسر جهان بدتر شد و این امر ضربه شدیدی بر تولید محصولات کشاورزی وارد کرد؛ اثر این ضربه قیمت‌های مواد غذایی را در ۲۰۲۳ همچنان بالا نگه داشت و نشان داد که تغییرات آب‌وهوایی تأثیر پایدارتری بر تورم دارد.

بحران آب‌وهوایی ۱۶۹ پوند به صورت‌حساب‌های مواد غذایی در ۲۰۲۲ و ۱۹۲ پوند در ۲۰۲۳ اضافه کرد که بر اساس تجزیه‌وتحلیل‌های جدید، تأثیر این ضربه در سال آینده بدتر هم می‌شود.

تورم مواد غذایی بریتانیا در مارس سال جاری به ۱۹.۲ درصد رسید که بالاترین نرخ طی ۴۵ سال گذشته است. طبق گزارش اداره ملی آمار بریتانیا (ONS)، این تورم در اکتبر ۷.۹ درصد کاهش داشت، اما قیمت‌ها در مقایسه با ۲۰۲۱ حدود ۳۰ درصد بالاتر بود.

تأثیر قیمت انرژی بر مواد غذایی

قیمت انرژی بر اساس رویدادهای سیاسی و اقتصادی در نوسان است، اما به‌طور غیرمستقیم تحت تأثیر افزایش دمای جهانی نیز قرار دارد. محققان تأکید کردند که تأثیر این تغییرات قیمتی انرژی بر قیمت مواد غذایی یکی از مستقیم‌ترین تأثیرات ممکن بر اقتصادهای ملی به‌شمار می‌رود.

تقریباً نیمی از بریتانیایی‌هایی که در این مطالعه حاضر مورد بررسی قرار گرفتند، اعلام کردند که به دلیل افزایش قیمت‌ها، غذای کمتری می‌خرند. اوایل سال جاری از هر ۲۰ بزرگسال یک نفر قادر به پرداخت هزینه بیشتر برای تهیه غذا نبوده است.

تأثیر تغییرات آب‌وهوایی بر بحران مواد غذایی در بریتانیا

تأثیر تغییرات آب‌وهوایی بر بحران هزینه زندگی

تغییرات آب‌وهوایی بحران هزینه زندگی را می‌تواند در ۲۰۲۴ بدتر کند، چراکه در این سال به‌دنبال شدت گرفتن پدیده ال‌نینو که دما را تا نیمه اول سال افزایش دهد، شرایط آب‌وهوایی وخیم‌تر می‌شود. این رویداد همچنین می‌تواند اثرات آب‌وهوایی شدیدی مانند افزایش بارندگی و طوفان‌های شدیدتر را به همراه داشته باشد.

گزارش سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) تأکید می‌کند که کشاورزی به‌طور ویژه‌ای در این شرایط آسیب‌پذیر است. این بخش می‌تواند ۲۶ درصد از ضررهای اقتصادی را در شرایط آب‌وهوایی شدید و تا ۸۲ درصد را در زمان خشکسالی به همراه داشته باشد.

تغییر به شیوه‌های کشاورزی پایدارتر می‌تواند با بهبود کیفیت خاک و تنوع زیستی، همچنین کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای که باعث گرم شدن سیاره می‌شود، به تقویت امنیت غذایی کمک کند.

بریتانیا در سال جاری مشوق کشاورزی پایدار (SFI) را معرفی کرد که به کشاورزان برای بهبود سلامت خاک و تنوع زیستی و کاهش تأثیرات آب‌وهوایی شدید کمک‌هزینه پرداخت می‌کند.

اتحادیه اروپا نیز طی جولای قانون جدید نظارت بر خاک را برای محافظت و احیای خاک، همچنین اطمینان از استفاده پایدار از آن‌ها پیشنهاد کرد. کمیسیون اروپا همچنین قرار است به‌زودی یک چارچوب قانونی برای سیستم‌های غذایی پایدار پیشنهاد کند که شامل برنامه‌هایی برای کاهش مصرف آفت‌کش‌ها و کودها تا ۲۰۳۰ در اتحادیه اروپا می‌شود و دستیابی به این اهداف را تسهیل و از مصرف‌کنندگان در برابر نوسان قیمت‌ها محافظت می‌کند.

تأثیر تغییرات آب‌وهوایی بر بحران مواد غذایی در بریتانیا

کد خبر 707611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.