کاهش چشمگیر قیمت نفت در بازار جهانی

در پی ادامه آتش بس میان حماس و رژیم صهیونیستی، قیمت نفت در بازار جهانی کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از خبرگزاری فرانسه از لندن، بهای هر بشکه نفت خام سبک و شیرین ‏برنت دریای شمال، یکی از مهمترین مراجع قیمت‌گذاری نفت خام در بازار بین‌المللی که شامل نفت خام برداشت‌شده از چاه‌های نفت انگلیس و نروژ در دریای شمال است، برای تحویل در ماه ژانویه با ۱.۵۸ درصد کاهش نسبت با پایان معاملات روز کاری پیشین، به ۷۹ دلار و ۳۱ سنت رسید.

این گزارش می‌افزاید بهای هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت (WTI)، نفت خام سبکی که در غرب تگزاس استخراج می‌شود و از آن به عنوان شاخصی برای قیمت‌گذاری نفت در بازارهای جهانی استفاده می‌شود، برای تحویل در ماه ژانویه با یک و ۷۹ صدم درصد کاهش نسبت با پایان معاملات روز کاری پیشین، به ۷۴ دلار و ۱۹ سنت رسید.

تحلیلگران و کارشناسان مسائل نفتی و بازار انرژی شرکت خدمات مشاوره‌ای و مدیریت سرمایه گذاری انرژی دانمارک در تحلیل و ارزیابی وضعیت بازار انرژی و نفت می‌گویند توافق میان اسرائیل و حماس برای تبادل اسرا از یک طرف و به تعویق افتادن نشست گروه نفتی اوپک پلاس، متشکل از سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و کشورهای متحد غیر عضو آن به ویژه روسیه دو عامل تأثیر گذار در کاهش قیمت نفت در بازار جهانی در معاملات امروز نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، بوده است.

آتش‌بس میان اسرائیل و حماس در نوار غزه که با تلاش و پا در میانی‌های مصر و قطر به مدت چهار روز در تاریخ ۲۳ نوامبر به اجرا در آمده بود اکنون دوباره به مدت دو روز دیگر تمدید شده است. در چارچوب این آتش بس تاکنون شماری از گروگان‌های اسرائیلی و زندانیان فلسطینی آزاد شده‌اند.

به موجب این توافق جنبش حماس قرار است ۵۰ اسیر اسرائیلی را در ازای ۱۵۰ زندانی فلسطینی آزاد کند. سرمایه گذاران اکنون منتظر برگزاری نشست اوپک پلاس هستند که قرار است پنجشنبه این هفته برگزار شود. این کنفرانس به صورت ویدیوکنفرانس برگزار خواهد شد. سرمایه گذاران در بازار نفت و انرژی و شرکت‌های کارگزاری فعال در این حوزه، انتظار دارند که در این نشست سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به سیاست کاهش تولید خود در سال آینده نیز ادامه دهند.

نیل ویلسون کارشناس شرکت خدمات مشاوره‌ای و مدیریت سرمایه گذاری فینالتو در تحلیل و ارزیابی وضعیت بازار انرژی و نفت می‌گوید: نوسان شدید قیمت نفت در بازار جهانی که در روزهای اخیر ادامه داشت امکان دارد که تا زمان برگزاری گروه نفتی اوپک پلاس، ادامه داشته باشد. با اعلام خبر به تعویق افتادن این نشست قیمت نفت در بازار جهانی به طور چشمگیری کاهش یافت، زیرا بازار آن را نشانه وجود اختلاف میان اعضای این گروه می‌داند.

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد علت اصلی به تعویق افتادن این نشست، وجود اختلاف نظر و دیدگاه‌ها و رویکردهای کاملاً متضاد میان عربستان سعودی و برخی از کشورهای آفریقایی درباره سطح تولید نفت بوده است. عربستان سعودی و برخی از اعضای اوپک پلاس مانند روسیه، در ماه مه سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع کرونا و کاهش تقاضای جهانی نفت، تصمیم گرفتند تولید نفت خود را به میزان بی سابقه‌ای کاهش دهند.

این کاهش تولید قرار بود تا آوریل ۲۰۲۲ به طور تدریجی کم شود و سپس به سطح عادی برگردد. اما با بهبود شرایط بازار و افزایش قیمت نفت، اوپک پلاس در ماه ژوئن سال ۲۰۲۱ پیشنهاد کرد که تولید نفت به طور برنامه‌ریزی شده افزایش یابد. اما به علت اختلاف نظر میان عربستان سعودی به عنوان رهبر کارتل اوپک و امارات متحده عربی از یک سو، و اختلاف میان کشورهای آفریقایی عضو اوپک به ویژه آنگولا و نیجریه با عربستان سعودی در خصوص میزان سهمیه تولیدشان، این پیشنهاد تاکنون اجرایی نشده است. عربستان سعودی از این کشورها خواسته است که سهمیه تولید خود را بیشتر کاهش دهند.

البته عربستان سعودی به طور یک جانبه اعلام کرده است از میزان سهمیه تولیدی خود، تا آخر امسال یک میلیون بشکه کمتر تولید می‌کند. روسیه نیز اعلام کرده است برای حمایت از بازار، از میزان سهمیه‌ای که در چارچوب گروه نفتی اوپک پلاس، برایش تعیین شده است، ۳۰۰ هزار بشکه کمتر تولید می‌کند.

با این کاهش‌ها، عرضه نفت خام در سطح جهان تقریباً در روز حدود یک میلیون بشکه نسبت به تقاضا برای نفت در سطح جهانی، کسری خواهد داشت. تصمیم دو کشور عربستان سعودی و روسیه برای کاهش بیشتر تولید و صادرات نفت، علاوه بر میزان کاهشی است که در توافق پیشین میان کشورهای عضو اوپک پلاس مقرر شده بود و قرار است تا پایان سال ۲۰۲۴ نیز ادامه داشته باشد.

در این توافق ۹ کشور از جمله عربستان سعودی، روسیه، بغداد، امارات عربی متحده شرکت دارند. مجموع کاهش تولید این ۹ کشور به یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد. از سوی دیگر ویلسون کارشناس نفتی می‌گوید سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) نمی‌تواند که تولید و صادرات نفت خود را به حدی کاهش دهد که بازار دچار کسری شود. به ویژه که تولید کشورهای خارج از این گروه به ویژه در آمریکا، برزیل و گویان به طور مرتب در حال افزایش است و در نتیجه این افزایش‌ها، کاهش تولیدهای گروه نفتی اوپک پلاس به ویژه روسیه را جبران می‌کند.


کد خبر 707587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.