ایجاد نیروگاه ۱۰ کیلوواتی در ۶۰ هزار خانه، اصفهان را به شهر خورشیدی تبدیل می‌کند

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اصفهان حدود ۶۰۰ مگاوات و بیشتر، نیاز به انرژی الکتریکی دارد و اگر بتوانیم در ۶۰ هزار خانه نیروگاه ۱۰ کیلوواتی احداث کنیم، شهری خورشیدی خواهیم داشت.

سیدامیر سامع در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از برنامه‌هایی که در کشور توسط وزارت نیرو و دستگاه‌های مربوطه همچون سازمان محیط زیست در حال پیگیری است، جایگزینی نیروگاه‌های فسیلی با نیروگاه‌های خورشیدی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۵ درصد عقب‌ماندگی تولید انرژی داریم، افزود: در واقع مصرف ۱۵ درصد جلو افتاده است و می‌تواند در زمان‌های مختلف خطرناک و مشکل‌زا باشد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: یکی از راهکارها این است که انرژی الکتریکی را از طریق نیروگاه‌های خورشیدی بزرگ همچون نیروگاه شهید کاظمی مجتمع فولاد مبارکه در حد چند صد هزار وات و کوچک روی سقف منازل تأمین کنیم که در حال حاضر تمرکز روی نیروگاه‌های کوچک است که هر منزل می‌تواند یک نیروگاه پنج تا ۱۰ کیلوواتی راه‎‌اندازی کند.

وی با بیان اینکه با توجه به نزدیکی محل تولید و مصرف انرژی الکتریکی با راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی خانگی، بیشترین راندمان را خواهیم داشت، ادامه داد: به‌عنوان مثال در شهر اصفهان ۴۰۰ هزار واحد مسکونی داریم که شاید حدود ۱۰۰ هزار واحد بتواند این نیروگاه‌ها را روی سقف خود داشته باشد.

سامع تصریح کرد: اصفهان حدود ۶۰۰ مگاوات و بیشتر، نیاز به انرژی الکتریکی دارد و اگر بتوانیم در ۶۰ هزار خانه نیروگاه ۱۰ کیلوواتی احداث کنیم، شهری خورشیدی خواهیم داشت که این موضوع از سوی مدیریت شهری در حال پیگیری است و جلساتی در این زمینه برگزار شده است.

وی با بیان اینکه یکی از مسائل در احداث این نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس، این است که سرمایه‌گذاری در این زمینه انجام شود، تاکید کرد: به‌عنوان مثال یک نیروگاه ۱۰ کیلوواتی حدود ۳۰۰ میلیون تومان هزینه دارد که بهتر است تسهیلات ارزان را در اختیار شهروندان، به‌ویژه گروه‌های هدف تحت حمایت بهزیستی و کمیته امداد، گروه‌های محیط زیستی، مساجد و حسینیه‌ها قرار دهیم که به دنبال آن هستیم.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه احداث نیروگاه‌های خورشیدی کوچک‌مقیاس اگر شامل تسهیلات ارزان هم نباشد، صرفه دارد و مردم می‌توانند با پرداخت مبلغی تا ۲۰ سال قرارداد و درآمد داشته باشند، اضافه کرد: بخشی از درآمد چند سال نخست برای بازپرداخت وام در نظر گرفته می‌شود و در سال‌های آینده می‌تواند درآمد مناسبی برای خانوار داشته باشد.

وی با بیان اینکه این اقدام می‌تواند به سمت شرق اصفهان که کمبود آب داریم، سوق پیدا کند، اضافه می‌کند: حتی کارخانه‌ها و صنایع نیز می‌توانند از این موضوع استفاده کنند که البته مقداری به حمایت اقتصادی نیاز دارد.

سامع با بیان اینکه دولت توسط وزارتخانه‌های نفت و نیرو از احداث نیروگاه‌های خورشیدی حمایت می‌کند، تاکید می‌کند: قیمت تولید برق بسته به استفاده از نوع سوخت فسیلی، حدود پنج هزار تومان به ازای هر کیلووات است که البته این نرخ برای فروش حدود ۱۰۰ تومان تا ۵۰۰ تومان خواهد بود؛ با تولید انرژی خورشیدی، دولت آن را با قیمت حدود سه هزار تومان می‌خرد و مابه‌التفاوت آن امکان سرمایه‌گذاری را خواهد داشت.

وی با بیان اینکه احداث نیروگاه‌های خورشیدی حرکتی برد-برد و به‌صرفه است، اضافه می‌کند: با توجه به راندمان ۳۰ تا ۳۵ درصدی نیروگاه‌های فسیلی کشور، حدود ۶۵ درصد انرژی تولید شده از سوخت فسیلی، به مصرف‌کننده نمی‌رسد، بنابراین بهتر است این میزان تلفات را نداشته باشیم و در نزدیک‌ترین نقطه مصرف، انرژی را تولید کنیم.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید می‌کند: در واقع اختلاف هزینه خرید برق از شهروندان و فروش به آن‌ها، همان تلفات حدود ۶۵ درصدی است که البته این اقدام به یک سرمایه اولیه نیاز دارد که تسهیلات کم‌بهره از جمله آن است.

کد خبر 707409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.