بازی نمایشی با نام جوانان/ چالش میانگین سنی تیم ملی برای جام ملت‌ها

بالا بودن میانگین سنی تیم ملی فوتبال کشورمان فوتبال نگرانی‌هایی را در خصوص عملکرد این تیم در جام ملت‌های آسیا ایجاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تیم ملی فوتبال ایران در آخرین بازی خود مقابل تیم ازبکستان، جدی ترین رقیب خود تحت هدایت قلعه نویی متوقف شد تا نگرانی‌هایی بابت عملکرد تیم‌ملی در جام ملت‌های پیش‌رو شکل بگیرد.

با توجه به‌اینکه تیم ملی در بازی‌های جام جهانی بالاترین میانگین سنی را در بین تمام تیم‌ها داشت؛ پیش‌بینی می‌شد بعد از بازی‌های جام جهانی شاهد یک تغییر نسلی در تیم ملی باشیم، اما بررسی لیست تیم ملی در طی این دیدارها مشخص می‌کند که، نه تنها تغییر شاهد تغییر نسل نیستیم بلکه در برخی از اردوها میانگین تیم ملی به بالای ۳۰ سال رسیده است.

در طول این مدت البته بازیکنان جوانی از جمله محمدجواد حسین‌نژاد، امیرحسین حسین‌زاده و محمدامین حزباوی به تیم ملی دعوت شده‌اند، اما مدت زمان استفاده از این جوانان روی هم‌رفته به ۳۰ دقیقه هم نمی‌رسد. حسین‌زاده با ۱۳ دقیقه بازی در مقابل تیم ملی کنیا، بیشترین دقایق بازی در بین جوانان زیر ۲۳ سال را برای تیم فوتبال ایران انجام داده‌است.

بعد از حسین‌زاده، حسین‌نژاد با مجموع ۸ دقیقه و حزباوی با ۳ دقیقه بازی مقابل روسیه، تنها بازیکنان زیر ۲۳ ساله‌ای هستند که در دوران قلعه نویی برای تیم ملی به میدان رفته‌اند.

بازیکنان جوان دیگری نظیر محمدحسین اسلامی، آریا یوسفی، محمدقربانی، سعید سحرخیزان، غلامرضا ثابت ایمانی و مهدی ممی‌زاده طی این مدت به تیم ملی دعوت شده‌اند که حتی نتوانستند در لیست ۲۳ نفره یا ۲۶ نفره جای بگیرند و به نظر می‌رسد دعوت از این بازیکنان جوان، صرفاً نمایشی از سوی کادر فنی برای هواداران فوتبال بوده است.

از سوی دیگر در این مدت ۸ بازیکن بالای ۳۰ سال به تیم ملی دعوت شده‌اند، مهرداد محمدی، محمدحسین مرادمند، علیرضا علیزاده، محمدرضا اخباری و کریم انصاری‌فرد از جمله بازیکنان بالای ۳۰ سال هستند که در دوران قلعه نویی به تیم ملی دعوت شده‌اند و برخلاف جوانان، دقایق زیادی را به میدان رفتند که نشان از اعتماد سرمربی تیم ملی به بازیکنان باتجربه و پا به‌سن گذاشته دارد.

بازی نمایشی با نام جوانان/ چالش میانگین سنی تیم ملی برای جام ملت‌ها

اعتمادی که دقیقاً از جوانان دریغ شده است و کادر فنی معتقد است میدان جام ملت‌ها جایی برای جوانگرایی در تیم ملی نیست.

در کشورهایی نظیر ژاپن، عربستان، قطر، ازبکستان و حتی کره جنوبی و استرالیا شاهد حضور جوانان در ترکیب تیم‌های کشورشان هستیم، ژاپن در همین دیدارهای اخیر از ۶ بازیکن زیر ۲۳ سال در ترکیب خود استفاده کرد. عربستان که با جذب ستاره‌های جهانی، نامی برای خود دست و پا کرده است از میدان دادن به جوانان کشورش غافل نشده و در بازی‌های اخیر از ۵ بازیکن زیر ۲۳ سال استفاده کرده است.

تیم ملی قطر با حضور کارلوس کی‌روش پوست اندازی داشته و چهره‌های جدیدی به تیم قطر دعوت شده‌اند.

ازبکستان که تا همین سال‌های اخیر یک تیم درجه ۲ محسوب می‌شد؛ حالا با سرمایه‌گذاری‌های زیادی که انجام داده تبدیل به یک تیم در قواره قهرمانی تبدیل شده که در بازی با تیم کشورمان شاهد درخشش جوانان این کشور در برابر تیم ملی ایران بودیم تا جایی که مرد شماره یک آن بازی یک جوان ۲۲ ساله بود که موفق به زدن یک گل و یک پاس گل شد.

بازی با ازبکستان فرصت خوبی بود تا معایب عدم استفاده درست از جوانان را نمایان کند. تجربه، به دفعات ثابت کرده‌است به موفقیت رسیدن یک کشور در یک تورنمنت مهم، استفاده صحیح و به‌جا، هم از جوانان و بازیکنان باتجربه است و صرفاً با استفاده از بازیکنان پا به‌سن گذاشته نمی‌توان به نتیجه مطلوب رسید.

کد خبر 706612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.