از سفر به سرسبزترین تا گرم‌ترین کویر ایران زمین

در سفرهای پاییزی جمله «مقصد مهم نیست، بلکه باید از مسیر لذت برد» بیش از هر زمان دیگری معنا پیدا می‌کند؛ سفر در دل پاییز و رفتن به کویرها تجربه‌ای منحصربه‌فرد است که می‌تواند خاطرات متفاوتی را برای هر شخصی ثبت کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، به‌طور معمول و در برنامه‌ریزی‌های خانوادگی، نیمه اول سال یعنی فصل‌های بهار و تابستان اصلی‌ترین گزینه‌ها برای انتخاب زمان مسافرت است، اما سفر در دل فصل پاییز با وجود جاده‌های نارنجی‌پوش تجربه‌ای منحصربه‌فرد است.

همه کویرهای ایران، در فصل تابستان گرم‌ترین روزهای خود را سپری می‌کنند و هوا در این مناطق به‌قدری گرم است که هیچ شخصی حتی برای چند دقیقه هم دوام نخواهد آورد، اما فصل پاییز تا اوایل بهار بهترین زمان برای کویرگردی در میان بهترین کویرهای ایران به حساب می‌آید؛ در سفرهای پاییزی، مسیر و مقصد تماشایی و گزینه مناسبی برای عکاسی هستند و کویرها، یکی از زیباترین مقاصد هستند که در ادامه معرفی بر این کویرها خواهیم داشت:

کویر مرنجاب:

کویر مرنجاب آران و بیدگل در شمال شهرستان آران و بیدگل استان اصفهان قرار دارد؛ این کویر از شمال به دریاچه نمک، از غرب به کویر مسیله و دریاچه‌های نمک حوض سلطان و حوض مره، از شرق به کویر بند ریگ و پارک ملی کویر و از جنوب به شهرستان آران و بیدگل محدود می‌شود.

کویر مرنجاب یکی از نقاط کویری ایران با تپه‌های ماسه‌ای بلند و درختان تاغ است.

جزیره سرگردان از مرموزترین جاذبه‌های کویر مرنجاب است که در میان دریاچه نمک مسیله قرار دارد؛ این جزیره زیبا از دور شبیه یک کوه کوچک است که حلقه‌ای از غبار اطراف آن را گرفته و نام این جزیره هم به دلیل تصور مردم بومی آن منطقه سرگردان گذاشته شده است؛ زیرا گرمای هوا و نمک زارها سبب خطای دید می‌شود و مردم تصور می‌کنند جزیره در حال حرکت است و به عبارتی سرگردان است.

از سفر به سرسبزترین تا گرم‌ترین کویر ایران زمین

کویر زردگاه:

کویر زردگاه در استان خراسان جنوبی یا همان بیرجند قرار داشته و منطقه‌ای بزرگ در غرب و بخشی از جنوب غربی خراسان جنوبی است که در شمال غربی روستای زردگاه قرار دارد.

در اطراف کویر زردگاه، کوه نایبند مشاهده می‌شود که باعث شده این منطقه طبیعتی زیبا با پوش گیاهی و جانوری مختلف داشته و از طرفی، هوای مطلوب‌تری را نسبت به سایر مناطق کویری ایران داشته باشد؛ به‌طور کلی دو مسیر برای دسترسی به روستای زردگاه وجود دارد، یکی از طریق شهر طبس و روستای دیهوک است که در شمال زردگاه قرار دارد و دیگری جاده روستای چفرود به زردگاه است که بین شهر کرمان و زرند قرار دارد.

از جاهای دیدنی زردگاه می‌توان به کوه نایبند، باغ‌ها و نخلستان‌های زردگاه و روستای نایبند اشاره کرد و بهترین تفریحات در کویر زردگاه، شامل آفرود سواری، سند بوردینگ، کمپ در کویر و بساط پیک‌نیک زیر درختان نخل است.

از سفر به سرسبزترین تا گرم‌ترین کویر ایران زمین

کویر شهداد:

کویر شهداد واقع در ۸۷ کیلومتری شمال شرق استان کرمان است که از شمال شرق به مناطق کویری شهداد، از جنوب غرب به مناطق کوهستانی و سردسیر سیرچ منتهی می‌شود؛ از جاذبه‌های گردشگری این منطقه می‌توان به قلعه کهنه، قلعه رموک، قلعه چغوکی، قلعه بهرام، گورستان‌های باستانی، کارگاه فلزکاری باستانی، آسیاب آبی، باغ شهرداری، باغ کشاورزی و امامزاده زید اشاره کرد.

ناسا در سال ۲۰۰۵، کلوت شهداد را با دمای ۷۰.۷ درجه سانتی گراد، گرم‌ترین نقطه جهان اعلام کرد؛ همین موضوع خود به اهمیت کلوت شهداد از نظر توریستی اضافه می‌کند و بسیاری از سازه‌های طبیعی این کلوت هم که در سال‌های گذشته در قلب کویر لوت و به صورت طبیعی شکل گرفته‌اند در یونسکو و به عنوان میراث جهانی به ثبت رسیده‌اند.

از سفر به سرسبزترین تا گرم‌ترین کویر ایران زمین

کویر مصر:

کویر زیبای مصر در روستایی با همین نام، در منطقه خوروبیابانک استان اصفهان قرار دارد؛ زمان مناسب بازدید از کویر مصر فصل زمستان و بهار است؛ چراکه هر مکان کویری گرم و خشک در گرمای فصل تابستان بسیار آزاردهنده می‌شود.

از تفریحات این منطقه می‌توان به موتورسواری، شترسواری، آفرودسواری، عکاسی در کویر و سندبوردینگ اشاره کرد، همچنین رمل‌ها، چال‌های سلکنون، دریاچه نمک کویر مصر، تخت عروس و قلعه بیاضیه از دیدنی‌های این منطقه محسوب می‌شود.

یکی از آرزوهای هر فردی در زندگی می‌تواند تماشای آسمان پرستاره کویر در شب باشد که این آرزو با سفر به کویر مصر محقق می‌شود؛ زیرا خیره شدن به ستارگان، حتی پیدا کردن و رصد صورت‌های فلکی در آسمان و بهره بردن از سکوت در کویر شما را محصور خود می‌کند و ترکیب این آسمان ستاره‌باران و شب‌نشینی کنار آتش در شب‌های سرد کنار دوستان و هم‌سفران می‌تواند سفری خاطره‌انگیز و فراموش‌نشدنی را برایتان رقم بزند.

از سفر به سرسبزترین تا گرم‌ترین کویر ایران زمین

کد خبر 706179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.