مدیریت تأمین آب نیازمند عزم ملی است/  منابع و مصارف حوضه آبریز زاینده‌رود تعادل ندارد

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه مدیریت تأمین آب نیازمند عزم ملی است، گفت: ریشه کمبود آب در زاینده‌رود نبود تعادل بین منابع و مصارف و بارگذاری‌های متعدد است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حامد یزدیان شامگاه _سه‌شنبه سی‌ام آبان_ در نشست هم‌اندیشی تبیین ابعاد حقوقی در حوضه آبریز زاینده‌رود اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد منابع آبی زاینده‌رود در استان چهارمحال و بختیاری است.

وی با بیان اینکه مسئله اصلی زاینده‌رود در پنج بخش خلاصه می‌شود، افزود: عدم درک صحیح مسئله و ارائه راهکارهای مشابه دیگر حوضه‌ها، مسائل حقوق مالکیت آب، مسائل ساختاری در مدیریت منابع، نبود تعادل منابع و مصارف و مسائل اقلیمی از جمله مسائل اصلی زاینده‌رود است.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه از سال ۱۳۴۴ تاکنون قانون‌ها در تصمیم‌گیری‌های کلان آب زیاد تغییر کرده است، تصریح کرد: هرچه قانون بیشتر تصویب شده، شیب کسر مخزن بیشتر شده است، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که مشکل در قانون‌گذاری و قانون‌برداری نیست.

یزدیان با بیان اینکه در حال حاضر شاهد نبود تعادل منابع و مصارف حوضه آبریز زاینده‌رود هستیم، ادامه داد: پیامدهای نبود تعادل منابع و مصارف آبی فرونشست زمین، چالش‌های اجتماعی و اقتصادی، خشک‌شدن رودخانه، افزایش بیکاری و بایر شدن اراضی کشاورزی در پایین دست زاینده‌رود بوده است که برای کنترل فرونشست زمین باید آبخوان‌ها تغذیه شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: ریشه کمبود آب در زاینده‌رود نبود تعادل بین منابع و مصارف و بارگذاری‌های متعدد است، همچنین بارگذاری‌های متعدد را در این زمینه شاهد هستیم.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت تأمین آب نیازمند عزم ملی است، ادامه داد: ۱۸ هزار چاه غیر مجاز داریم که سالانه ۳۷۰ میلیون متر مکعب آب از حوضه زاینده‌رود به‌صورت غیرمجاز برداشت می‌کند، گفت: این در حالی است که بهره‌وری و الگوی مصرف آب در اصفهان نسبت به سایر نقاط کشور وضعیت مطلوبی دارد.

یزدیان با اشاره به راهبرد اصلی مدیریت مصرف افزود: مدیریت مصرف در پایین دست زاینده‌رود در قالب کارگروه‌های تخصصی در استان اصفهان در حال پیگیری است و مدیریت مصرف در بالا دست زاینده‌رود نیازمند همکاری مشترک هر دو استان و پیگیری در سطح ملی است.

کد خبر 706073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.