در دوران شیوع کرونا هیج بیماری روی زمین نماند و هیچ پرستاری از شیفت خود کنار نرفت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه در دوران شیوع کرونا شهامت و شجاعتی که جامعه پرستاری ما نشان داد زبانزد دنیا بود، گفت: هیچ بیماری روی زمین نماند و هیچ پرستاری از شیفت خود کنار نرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، بهرام عین‌الهی امروز _سه‌شنبه سی‌ام آبان‌_ در مراسم کشوری بزرگداشت روز پرستار که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در این دنیا هیچ کاری اتفاقی نیست و اگر شما پرستاران در اینجا حضور پیدا کردید، دعای خیر بیمارانی بوده است که بالای سر آن‌ها بی‌خوابی کشیدید.

وی افزود: شغل‌های متعددی وجود دارد و هر کدام ارج و قرب خود را دارند، اما پرستاری شغلی مقدس است، به همین دلیل چنین روز مبارکی به عنوان روز پرستار انتخاب شده است، محبت، آرامش و علاقه پرستار به بیمار می‌تواند موجب آرامش و شفای بیمار شود. شما پرستاران منتخب هستید، بنابراین وظایف و رسالت سنگینی دارید و الگوی جامعه هستید.

وزیر بهداشت بیان کرد: هزاران شهید و جانباز این انقلاب را به ثمر رساندند و رسالت سنگینی به عهده ما گذاشتند که ماندن در راه خدا و پیشرفت انقلاب است، مقام معظم رهبری بارها فرمودند که شکر خدا فقط در لسان کافی نیست، بلکه به عمل است و اینکه فرد بتواند از تمام استعداد و توان خود استفاده و برای خدا کار کند، شغل شما شغل معمولی نیست، ارزش بسیار بالایی دارد و شما باید شکر کنید که این شغل را دارید، هدف اصلی کسب رضای خداوند بوده و کار شما جهاد در راه خدا است.

وی با بیان اینکه در احادیث و روایات مختلف در خصوص پرستاری صحبت شده است، عنوان کرد: ما شغل پرستاری را تنها یک شغل عادی نمی‌بینیم، بلکه شغلی معنوی و روحانی است، بعد معنوی شغل پرستاری از بعضی شغل‌های دیگر بسیار بالاتر است، پرستار می‌تواند مانند یک فرد روحانی و معنوی بسیار اثربخش باشد، اخلاق حرفه‌ای پرستاری اهمیت ویژه‌ای دارد و شاید از همه شغل‌ها بالاتر باشد.

عین‌الهی ادامه داد: هر فردی شغل پرستاری را انتخاب کرده است، باید اطلاعات خود را به‌روز کند، کسب دانش و مهارت به‌روز و تلاش و کوشش از وظایف ما است، تلاش مستمر، پژوهش و آشنایی با مهارت‌های جدید مهم است و باید در خصوص بیماری پژوهش کنیم، دقت و احساس مسئولیت نکته مهمتری است و وقتی بیماری به ما سپرده می‌شود ما در مقابل وی مسئول هستیم، بنابراین باید مسئولیت خود را انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه باید به عواطف و احساسات بیمار توجه کنیم، تصریح کرد: نکته مهم اینکه ما جسم و روح داریم، تنها به جسم بیمار نگاه نکنیم و بیمار را ماشین نبینیم، انسان ماشین نیست، دارای عواطف و روح است؛ محبت، توجه و روحیه دادن شما پرستاران در بیماری بیماران مؤثر است، روح مانند جسم است و از جسم جدا نیست. توجه و احترام به مریض می‌تواند در تسریع بهبودی مؤثر باشد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: توجه به اعتقادات بیمار نیز مهم است، ما غنی از ارزش‌های اسلامی هستیم، هیچ جایی در دنیا به اندازه ما غنی نیست برای ما موجب شرم است که حتی مهر در اختیار بیمار نگذاریم، وقتی انسان بیمار می‌شود، بیشتر به خدا نزدیک می‌شود، توجه به مسائل مذهبی بیمار از جمله نماز مهم است و در هیچ شرایطی مجاز نیستیم مسائل شرعی را رعایت نکنیم، توجه شما باعث خیر و برکت می‌شود و بیمار اعتماد بیشتری به شما می‌کند. رعایت شئونات در همه موارد مهم است.

وی اضافه کرد: باید با بستگان بیمار برخورد مناسب داشته باشید، امیدواری و امیدبخشی به بیمار مهم است و به‌هیچ‌وجه نباید بی‌مهابا مشکل بیمار را به وی بگوییم، بلکه باید به تدریج بیان کنیم، امیدواری یکی از مسائل مهم است، در بدترین شرایط هم باید امید داد، حفظ اسرار بیمار نیز مسئله مهمی است، شما پرستاران محرم اسرار بیمار هستید و حق ندارید اسرار بیمار را فاش کنید.

عین‌الهی گفت: در تاریخ حوزه سلامت، بعد از انقلاب توفیقات بسیاری داشتیم، الان بیمارستان‌های غزه را مشاهده می‌کنیم که همه ایستادند و کمک می‌کنند، ما در دفاع مقدس نیز در مناطق جنگی همین وضعیت را داشتیم، در حصر آبادان دور تا دور آبادان آتش بود، اما تمام جامعه پزشکی ایستادند و تعدادی به شهادت رسیدند، در دوران شیوع کرونا شهامت و شجاعتی که جامعه پرستاری ما نشان داد زبانزد دنیا بود، هیچ بیماری روی زمین نماند و هیچ پرستاری از شیفت خود کنار نرفت و ۷۰ شهید جامعه پرستاری و ۳۰۰ شهید جامعه سلامت را در دوران شیوع کرونا داشتیم.

کد خبر 705893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.