روایت شهردار اصفهان از جلسه ۵ ساعته مدیریت کلان شهر و استان با ۲ وزیر

شهردار اصفهان گفت: مباحث مطرح شده پیرامون آب نگرانی‌هایی را ایجاد کرده بود، از این‌رو جلسه‌ای با حضور وزرای کشور و نیرو، کشاورزان و مدیران شهری و استانی طی پنج ساعت برگزار و مباحث مفیدی مطرح شد که بر اساس آن می‌توانیم به آینده زاینده‌رود بیشتر امیدوار باشیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسم‌زاده در برنامه تلویزیونی «اصفهان من» ضمن تبریک سالروز میلاد حضرت زینب کبری (س) و روز پرستار اظهار کرد: بسیار خرسندیم که در هفته جاری جریان آب را در زاینده‌رود شاهد هستیم، امیدواریم این جریان برای همیشه پایدار بماند.

وی افزود: مباحث مطرح شده پیرامون آب نگرانی‌هایی را ایجاد کرده بود، از این‌رو جلسه‌ای با حضور وزرای کشور و نیرو، کشاورزان و مدیران شهری و استانی طی پنج ساعت برگزار و مباحث مفیدی مطرح شد.

شهردار اصفهان ادامه داد: با مباحث مطرح شده در این جلسه می‌توانیم به آینده زاینده‌رود بیشتر امیدوار باشیم.

قاسم‌زاده با اشاره به اینکه در برنامه گذشته پیرامون شخصیت شهر اصفهان صحبت کردیم که شخصیت غالب فرهنگی دارد، گفت: وقتی می‌گوئیم شهر ما فرهنگی است، چند مفهوم در این کلیدواژه نهفته است، نخست اینکه اصفهان رجال فرهنگی زیادی داشته است و دارد و به اعتبار آن‌ها می‌توانیم اصفهان را یک شهر فرهنگی بدانیم.

وی تصریح کرد: تعداد دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و فرهیختگان مقیم اصفهان یا سایر نقاط کشور و سراسر جهان همیشه سرمایه‌های اجتماعی یک جامعه به‌شمار می‌روند و به اعتبار آن‌ها می‌توانیم بگوییم که اصفهان یک شهر فرهنگی است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه مفهوم دیگر کلیدواژه شخصیت شهر اصفهان، مردم هستند، زیرا شهروندان این شهر، انسان‌های فرهنگی و هنری هستند، افزود: مردم این کلان‌شهر را می‌توانیم به سه دسته هنرمند، هنردوست و هنرشناس تقسیم کنیم، اما شخصیت غالب آن‌ها فرهنگی و هنری است.

وی با اشاره به شاخص‌های شهر فرهنگی تصریح کرد: سیر تحول شهرها را سه دوره تقسیم می‌کنند؛ دوره اول شهرهای ابتدایی است که با اجتماع اقوام و قبایل در سرزمین‌های مستعد کنار رودخانه‌ها شکل گرفت، این دوره شهرها را داشتیم تا وقتی که دوره رنسانس مطرح شد و شاهد تولد شهرهای صنعتی بودیم.

قاسم‌زاده اظهار کرد: در دوره شهرهای صنعتی شاخص شهرهای خوب، تعداد کارخانجات، صنایع و دودکش‌های شهر بود و افراد شهر زندگی خود را از بین شهرهایی انتخاب می‌کردند که صنایع خوب و جدیدتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه به مرور از دوره شهرهای صنعتی عبور کردیم و از دل آن، جنبش شهرهای سبز شکل گرفت و افرادی که از آلودگی صنایع به تنگ آمدند، احساس کردند ماهیت زیست‌محیطی شهرها تهدید می‌شود، ادامه داد: از این‌رو نهضت سبز شکل گرفت و موضوع شهرهای پاک مطرح شد و شاهد دوره انتقال شهرهای صنعتی به شهرهای پاک بودیم؛ همچنین طرفداران محیط زیست در مدیریت شهری نقش ایفا کردند و دوره شهرهای سبز همچنان ادامه دارد.

یکی از ویژگی‌های بارز شهرهای فرهنگی این است که بیشتر مسائل از مسیر فرهنگی حل می‌شود

شهردار اصفهان با بیان اینکه امروزه پدیده‌ای به نام شهرهای فرهنگی داریم، خاطرنشان کرد: سرانه فرهنگی و میزان تولید محصولات فرهنگی، همچنین تعداد کتاب‌های منتشر شده، آثار هنری که خلق می‌شود، اماکن فرهنگی، تعداد موزه‌ها، سالن‌های تئاتر و سینما در این شهرها زیاد است.

قاسم‌زاده تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های بارز شهرهای فرهنگی این است که بیشتر مسائل از مسیر فرهنگی حل می‌شود؛ به‌عنوان مثال بسیاری از شهرها درگیر مشکلات ترافیکی هستند در حالی که این مشکل را نیز می‌توان با استفاده از تکنولوژی‌های جدید و حمل‌ونقل جدید و عمومی حل و فصل کنیم، اما این موضوع به تنهایی کفایت نمی‌کند، زیرا اگر فرهنگ ترافیک بین شهروندان یک شهر نهادینه نشود، مسئله ترافیک قابل حل نیست.

وی با بیان اینکه در ادبیات امروز مدیریت شهری به فرهنگ شهروندی و شهرنشینی می‌رسیم که باید جدی گرفته شود، گفت: تمام افراد از جمله کودکان در مدارس ابتدایی تا بزرگسالان به‌تدریج باید با فرهنگ شهروندی مأنوس شوند تا شهر ما از حیث اخلاق، ادب و فرهنگ شهرنشینی جزو بهترین شهرهای کشور و جهان باشد؛ البته در حال حاضر شرایط خوبی نسبت به بسیاری از شهرها از نظر فرهنگ شهرنشینی داریم، اما در بعضی از حوزه‌ها همچنان با کاستی‌هایی روبه‌رو هستیم.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه پارک دوبل خودروها یکی از معضلات تأثیرگذار در ترافیک شهر است، اظهار کرد: حتی در نقاطی از شهر که پارکینگ وجود دارد، شاهد هستیم که پارکینگ‌ها خالی و در معابر اطراف آن خودروها به‌صورت دوبل پارک شده است؛ این موضوع به فرهنگ ترافیک و نگاه شهروندان بازمی‌گردد.

قاسم‌زاده ادامه داد: زمانی مشکل بستن کمربند ایمنی هنگام رانندگی داشتیم، اما در حال حاضر این موضوع به رفتار ترافیکی تبدیل شده است، همچنین در عبور عابران پیاده از معابر با فرمان چراغ، مشکلاتی وجود داشت، زیرا شهروندان قوانین را آنچنان رعایت نمی‌کردند و گاهی حتی شاهد تصادفات خطرناک بودیم، اما امروزه این مشکل تا حد زیادی رفع شده است.

کمک می‌کنیم تا همچون اجدادمان در شرایط سخت اصفهان را به عنوان شهر پیشرو و پیشتاز حفظ کنیم و به آیندگان تحویل دهیم

وی تاکید کرد: شهروندان باید کمک کنند تا با ارتقای فرهنگ شهرنشینی در حوزه‌های مختلف شهرمان را همچنان پیشتاز فرهنگ شهروندی قرار دهیم.

شهردار اصفهان از این کلان‌شهر به‌عنوان شهر تاب‌آور یاد کرد و گفت: تاب‌آوری به معنای بهترین رفتار در سخت‌ترین موقعیت است، شهرهای تاب‌آور در شرایط سخت دچار درماندگی نمی‌شوند؛ در طول تاریخ شاهد بودیم اصفهان در سه دوره سلجوقیه، آل‌بویه و صفویه پایتخت کشور بوده و حتی گاهی مورد هجوم تاریخی قرار گرفته است، اما مردم ما در دوران سخت خودشان را نباختند، اصفهان را دوباره ساختند و اصفهان امروز ما محصول تاب‌آوری اجداد ما در ادوار گذشته است.

قاسم‌زاده تصریح کرد: هر چند اصفهان مشکلاتی در زمینه مسائل زیست‌محیطی و آب و هوا دارد، اما کمک می‌کنیم تا همچون اجدادمان در شرایط سخت اصفهان را به عنوان شهر پیشرو و پیشتاز حفظ کنیم و به آیندگان تحویل دهیم.

وی گفت: امیدوارم در کنار هم آینده روشن‌تری را برای شهر رقم بزنیم و این امانت را با بهترین شرایط به آیندگان تحویل دهیم.

کد خبر 705556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.