برگزاری بزرگداشت «حکیم ابونصر فارابی» در قالب ۲ ویژه‌برنامه

مدیر دفتر تخصصی موسیقی شهرداری اصفهان گفت: بزرگداشت «حکیم ابونصر فارابی» در قالب دو ویژه‌برنامه «شب فارابی» و «بررسی موسیقیایی فارابی» در هنرسرای خورشید اصفهان برگزار می‌شود.

سجاد رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه هنرسرای خورشید در سال ۱۳۷۳ احداث شد و امروز به آستانه ۳۰ سالگی خود نزدیک می‌شود، اظهار کرد: این فضا در ابتدا به‌صورت سالن آمفی‌تئاتر منطقه ۷ طراحی و ساخته شد و در ادامه به هنرسرای خورشید تبدیل شد که در آن سال‌ها علاوه بر فعالیت‌های موسیقی فعالیت‌های تئاتر و بعضی از فعالیت‌های عروسک‌سازی در این مکان صورت می‌گرفت تا در دهه ۹۰ هنرسرای خورشید به دفتر تخصصی موسیقی شهرداری تبدیل شد.

وی افزود: در واقع مدیریت شهری به این نتیجه رسید که برخی فعالیت‌ها نیاز به دفتر تخصصی دارد، به همین جهت فضای معمول فعالیت‌های هنری را به فضای تخصصی شدن سوق داد که یکی از این دفاتر دفتر تخصصی موسیقی شهرداری اصفهان بود که زیرمجموعه اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان فعالیت خود را آغاز کرد.

مدیر دفتر تخصصی موسیقی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: همان‌طور که از نام این مرکز مشخص است، سیاست‌گذاری و نظارت در دفتر تخصصی موسیقی انجام می‌شود و در دهه ۹۰ شهرداری اصفهان به این نتیجه رسید که دفتر تخصصی در حوزه موسیقی ایجاد کند و این دفتر از آن زمان به بعد با ساختار شورایی و حضور و فعالیت اهالی به نام و صاحب‌نظر حوزه موسیقی در حال فعالیت است.

رضایی با بیان اینکه دفتر تخصصی موسیقی شهرداری اصفهان به‌غیر از جنبه‌های پژوهشی، علمی و تولید آثار موسیقیایی، اجرای صحنه موسیقی یکی دیگر از جنبه‌های مهم این دفتر است که به آن پرداخته می‌شود، تصریح کرد: از این‌رو به مناسبت بزرگداشت حکیم ابونصر فارابی، این دفتر رویدادی تحت عنوان «بزرگداشت ابونصر فارابی» را برگزار می‌کند، با وجود اینکه این شخصیت بزرگ‌ترین فیلسوف قبل از ابن‌سینا و یکی از نوابغ بشری بوده که کتاب «الموسیقی الکبیر» که یکی از بزرگ‌ترین منابع تئوری موسیقی را نوشته است، هیچ رویداد خاصی در کشور برای وی تاکنون برگزار نشده و تنها به نام‌گذاری یک روز در سال به نام ابونصر فارابی اکتفا شده است.

برگزاری بزرگداشت «حکیم ابونصرفارابی» در قالب ۲ ویژه‌ برنامه

وی با یادآوری اینکه حکیم ابونصر فارابی نقش مؤثر و ویژه‌ای در تألیف، تدوین و تشریح موسیقی اصیل ایرانی و پرده‌بندی سازهای ایرانی داشته است، گفت: این شخصیت به‌اندازه‌ای در حوزه موسیقی اصیل ایرانی سررشته دارد که کتاب «الموسیقی الکبیر» که توسط وی نگاشته شده، یکی از واحدهای درسی مهم دانشجویان موسیقی دانشگاه‌های خارج از کشور است.

مدیر دفتر تخصصی موسیقی شهرداری اصفهان افزود: هرچند بزرگانی در کشور ما شرح‌ها و کتاب‌هایی درباره آرای موسیقی فارابی داشته‌اند، اما حق مطلب آن‌طور که درخور این شخصیت باشد و نقش مؤثر وی در تشریح موسیقی قدیم ایران، ادا نشده است، از این‌رو دفتر تخصصی موسیقی شهرداری در راستای وظایف خود که توسعه و ترویج خدمات تخصصی موسیقی به عموم شهروندان است، اقدام به برگزاری رویداد «بزرگداشت ابونصر فارابی» کرده است.

رضایی اضافه کرد: این رویداد در قالب دو برنامه طی دو روز برگزار می‌شود، برنامه اول «شب فارابی» است که علی‌اصغر رحیمی، موسیقی‌دان و نوازنده ایرانی «الحوان و مقامات» در قالب تنبورنوازی و آوازخوانی اجرا می‌کند؛ در این اجرا چند موضوع مرتبط با فارابی در نظر گرفته شده است و دلیل اینکه تنبورنوازی برای شب فارابی انتخاب شده، این است که فارابی بیش از هر ساز دیگری به این ساز پرداخته است و این ساز را به دو دسته تنبور بغدادی و تنبور خراسانی تقسیم و از آن یاد می‌کند.

وی اظهار کرد: علی‌اصغر رحیمی، موسیقی‌دان و نوازنده ایرانی با در نظر گرفتن فواصل پرده‌ای که فارابی در مورد ۱۲ مقام موسیقی قدیم ایران به آن پرداخته است، قطعاتی را با در نظر گرفتن آن فواصل با ساز و آواز اجرا می‌کند.

برگزاری بزرگداشت «حکیم ابونصرفارابی» در قالب ۲ ویژه‌ برنامه

مدیر دفتر تخصصی موسیقی شهرداری اصفهان گفت: برنامه دوم «بررسی موسیقیایی فارابی» توسط بابک خضرایی، موسیقی‌دان و نوازنده ایرانی اجرا می‌شود و در پایان نشست، موسیقی پژوهشی توسط گروهی از دانشجویان دانشکده موسیقی اصفهان به سرپرستی حمیدرضا حسن‌پور، مدرس دانشگاه اجرا می‌شود.

رضایی اصفهان ادامه داد: برنامه شب فارابی پنجشنبه، دوم آذر ساعت ۱۹ واقع در اصفهان، پل شهید چمران، سالن هنرسرای خورشید برگزار می‌شود که علاقه‌مندان برای شرکت در این برنامه با شماره تماس ۳۴۵۹۳۵۶۰-۰۳۱ در ساعات اداری تماس حاصل کنند، همچنین نشست بررسی موسیقیایی فارابی جمعه، سوم آذر ساعت ۱۶ در هنرسرای خورشید برگزار می‌شود.

وی افزود: چشم‌انداز دفتر تخصصی موسیقی شهرداری اصفهان این‌گونه است که مؤثرترین نهاد موسیقی شهر باشد و شاید به‌غیر از بخش آموزش که در بخش‌های آموزشگاه‌ها اتفاق می‌افتد در جنبه تولیدات و اجراهای موسیقی گام‌های مؤثری برداشته و توانسته است مرجع اهالی موسیقی باشد.

کد خبر 705047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.