دیپلماسی غزه در قلب اروپا / بدنه اجتماعی غرب حامی حماس است

کارشناس روابط بین‌الملل گفت: فضای مناسبی که الان به وجود آمده این است که بدنه اجتماعی کشورهای غربی که دولت‌هایشان به‌طور عمده از اسرائیل حمایت می‌کنند به سمت حماس و جنبش فلسطین تمایل دارند.

ابوالفضل ظهره وند در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به سفر اخیر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان به ژنو اظهار کرد: سفر وزیر امور خارجه به ژنو یا هر کشوری جزو مأموریت‌ها و وظایف ذاتی این وزارتخانه است؛ سفر در شرایط سخت به کشورهای اسلامی-عربی و اروپا مؤثر است؛ چرا که می‌توان از این فرصت استفاده کرد و آخرین دیدگاه‌های دولت‌ها را مورد تبادل قرار داد.

وی افزود: در شرایطی که امروز فضای تبلیغاتی و رسانه‌ای در کشورهای غربی و اروپایی به نفع حماس است، نقش ایران در ایجاد صلح و ثبات در منطقه، حمایت از جریان مقاومت و تشریح وضعیت موجود، مهم و اساسی به نظر می‌رسد.

کارشناس روابط بین‌الملل ابراز کرد: در اولین گام در ژنو به عنوان نمایندگی مقر سازمان ملل فرصت خوبی است که امیرعبداللهیان با نمایندگی کشورهای مختلف اروپایی گفت‌وگو کند و دیدگاه آنها را بگیرد و هم دیدگاه‌های ایران را منتقل کند.

وی با بیان اینکه طوفان‌الاقصی ابتکاری از سمت حماس بوده و ایران نقشی در شکل‌دهی به آن نداشته ولی از حماس حمایت می‌کند، تصریح کرد: طرح این موضوع بسیار مهم است که ایران چه نگاهی به مسئله فلسطین و مقاومت دارد و چه مسئولیت‌هایی را می‌پذیرد ضمن اینکه حماس هم جریان مقاومتی است که حوزه اختیارات و عکس‌العمل خود را دارد.

ظهره‌وند افزود: طرح این موضوعات و رایزینی پیرامون آن با کشورهای بین‌المللی از جمله اروپایی می‌تواند حرکت مؤثری باشد؛ فضای مناسبی که الان به وجود آمده این است که بدنه اجتماعی کشورهای غربی که دولت‌هایشان به‌طور عمده از اسرائیل حمایت می‌کنند به سمت حماس و جنبش فلسطین تمایل دارند.

وی با اشاره به شقاوت و بی‌رحمی رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه تصریح کرد: در ژنو موضوعاتی که مورد توجه است بیشتر حول محور سلاح‌های کشتار جمعی و پرونده‌های خلع سلاح است و طرح همین تهدیداتی که رژیم صهیونیستی علیه غزه داشته است، می‌تواند یک نکته هشدارآمیز به کشورهای عضو در ژنو باشد.

کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به دیپلماسی جمهوری اسلامی که به قلب اروپا کشیده شده است، خاطرنشان کرد: تظاهرات عجیبی که امروز شاهدیم در قلب اروپا به‌ویژه لندن به نفع حماس شکل گرفته است، موجب می‌شود کابینه بریتانیا تغییر کند و نخست‌وزیر انگلستان اصلاحاتی را انجام دهد.

وی تاکید کرد: از زاویه دیگر به نظر می‌رسد تعامل با کشورهای غربی و سفر وزیر خارجه به ژنو اقدامی مؤثر است که می‌توان آن را تکمیل کرد تا به تغییر رویکردی و رسانه‌ای که در فضای بین‌الملل به نفع حماس اتفاق افتاده کمک کند.

کد خبر 704643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.