روز جهانی فست‌ فود / چه کشورهایی بیشتر فست فود مصرف می‌کنند؟

۱۶ نوامبر به عنوان روز جهانی فست فود (fast food) انتخاب شده است که محبوب‌ترین و پرمصرف‌ترین غذای جهان محسوب می‌شود؛ به طوری‌که تنها در سال ۲۰۲۲، فروش فست فود در سطح جهان به ۷۳۱.۶۵ میلیارد دلار رسید؛ همبرگر، ساندویچ، سوخاری و پیتزا پرطرفدارترین فست‌فودهای دنیا هستند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، تاریخچه فست‌فود قدیمی‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید، اما این غذای محبوب واقعاً چگونه به وجود آمد؟ به لطف محبوبیت فزاینده خودروها پس از جنگ جهانی اول، سفرهای بین‌شهری نیز افزایش یافت و نیاز به خوردن غذا در بین راه، جرقه مغازه‌های فست‌فودی بین راهی امروزی را زد، اما غذاهای سریع نیز مانند هر رویداد دیگری دارای تاریخچه است.

تاریخچه فست‌فود

اولین جایی که در آن غذاهای آماده به فروش رسید، روم باستان بود. اگرچه رومیان در ساختمان‌های چند طبقه به نام «اینسولا» زندگی می‌کردند، اما در خانه‌هایشان آشپزخانه‌ای وجود نداشت و رومی‌ها مجبور بودند غذای خود را از فروشندگان مواد غذایی خریداری کنند. رومی‌ها در رستوران‌هایی به نام «پوپینا» غذاهای سنتی پخته‌شده با سبزیجات می‌خوردند.

یکی از نسخه‌های خطی قرن دوم اطلاعاتی در مورد بازارهای کوچکی ارائه کرده است که تمام شب باز بودند و رشته فرنگی می‌فروختند. در کتاب‌های قدیمی درباره فروشندگان کیک، وافل و گوشت پخته در شهرک‌های بزرگ قرون‌وسطی سخن گفته شده که به فقرا و مسافرانی که نمی‌توانستند پخت‌وپز کنند، غذا ارائه می‌کردند. این رویداد به شکل‌گیری و توسعه مفهوم اولیه فست‌فود منجر شد. ساکنان شهرهای قدیم نزدیک ساحل آن زمان، غذاهای دریایی را نیز به قطعات کوچک برش می‌دادند و در کاغذهای مختلف می‌پختند و می‌فروختند.

همبرگر، محبوب‌ترین فست‌فود

همبرگری که همه هنگام صحبت از فست‌فود به آن فکر می‌کنند، در اروپای قرون وسطی نشئت گرفته است. اگرچه به نظر می‌رسد که اکثر مردم منشأ فست‌فود را ایالات متحده آمریکا می‌دانند، اما در اشتباه هستند. در مطالعات لندن درباره سال ۱۵۹۸ و مقالاتی که به تاریخ انگلستان در دهه‌های ۱۸۴۰ و ۱۸۵۰ می‌پردازد به فست‌فود اشاره شده است.

البته رستوران‌های فست‌فود که در دهه ۱۹۵۰ در ایالات متحده تأسیس شدند، چنان رشد پیدا کردند که امروزه به هزاران شعبه با میلیون‌ها دلار درآمد تبدیل شده‌اند، با گسترش و افزایش چشمگیر این رستوران‌ها در ایالات متحده، تمام دنیا بر این باورند که آمریکا بنیان‌گذار فست‌فود است.

چه کشورهایی بیشتر فست‌فود مصرف می‌کنند؟

در سال ۲۰۲۲، فروش فست‌فود در سطح جهان به ۷۳۱.۶۵ میلیارد دلار رسید و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۱ به رشد چشمگیری ادامه دهد.

  • ایالات متحده بزرگترین مصرف‌کننده فست‌فود است. به طور متوسط، یک آمریکایی یک تا سه بار در هفته فست‌فود می‌خورد که برابر با ۱۶۰ میلیارد دلار فست‌فود در سال است.
  • روزانه تا ۳۷ درصد از بزرگسالان در آمریکا فست‌فود می‌خورند و ۸۳ درصد از خانواده‌ها در ایالات متحده حداقل یک‌بار در هفته فست‌فود مصرف می‌کنند.
  • بریتانیا در مصرف فست‌فود پس از آمریکا در رتبه دوم قرار دارد. در مجموع ۴۶ هزار و ۲۰۰ فست‌فود زنجیره‌ای در بریتانیا وجود دارد که اولین آنها در سال ۱۹۵۴ تأسیس شد.
  • بیش از نیمی از خانواده‌های فرانسوی به‌طور منظم فست‌فود می‌خورند. تنها در پاریس ۳۳۶ رستوران فست‌فود وجود دارد.
  • در رتبه چهارم مصرف فست‌فود، سوئد قرار دارد. محبوب‌ترین فست‌فودهای زنجیره‌ای در سوئد مک دونالد، مکس و سیبیلا هستند.
  • رتبه پنج متعلق به اتریشی‌ها است که از فست‌فودهای زنجیره‌ای آمریکایی مک دونالد و برگر کینگ بیشتر استفاده می‌کنند.
  • جایگاه ششم به مکزیک با صنعت فست‌فود به ارزش ۹.۵ میلیارد دلار و میزبانی از ۶۸ هزار رستوران فست‌فود تعلق دارد.
  • صنعت فست‌فود در کره‌جنوبی به سرعت در حال رشد است. مردم کره که جایگاه هفتم این لیست را به خود اختصاص داده‌اند از مک دونالد، استارباکس و غذاهای فست‌فودی مانند کیک برنجی تند و کیک ماهی بیشترین استقبال را داشته‌اند.
  • در رتبه هشتم مصرف فست‌فود، یونان قرار دارد و برگر غذای مورد علاقه یونانی‌ها است.
  • ۹۷ درصد از مردم چین فست‌فود مصرف می‌کنند که ۴۱ درصد از آن‌ها حداقل یک‌بار در هفته آن را می‌خورند. افزایش مصرف فست‌فود در درجه اول به دلیل مشغله زیاد چینی‌ها است.
  • با وجود اینکه نروژ برای نوشیدنی‌های شیرین و فست‌فود مالیات تعیین کرده است و دسترسی کودکان به آن‌ها را محدود می‌کند، این کشور در رتبه دهم فهرست پرمصرف‌ترین غذاهای فست‌فود در جهان قرار دارد.

کد خبر 704523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.