مصدر، شهر هوشمند و آینده‌نگر امارات

امارات متحده عربی میزبان شهری آینده‌نگر است که در آینده، قطب پایداری و هوشمندی این کشور می‌شود. ماموریت این شهر ترویج استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، فناوری‌های پاک و شهرسازی هوشمند است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مصدر امارات متحده عربی یک جامعه شهری پایدار پیشگام و مرکز فناوری در سطح جهانی است که به آن بخش انرژی آینده ابوظبی نیز گفته می‌شود. مأموریت مصدر، سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و فناوری پاک در ابوظبی و سراسر جهان است. کل ساخت‌وساز شهر مصدر که ۱۷ کیلومتری شرق شهر ابوظبی قرار دارد حدود ۱۹ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که تکمیل نهایی آن حدود سال ۲۰۲۶ پیش‌بینی می‌شود.

مصدر یک جامعه کاملاً پیاده‌رو و دوچرخه‌دوست است و ویژگی‌هایی جالبی دارد که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

شبکه حمل‌ونقل شخصی سریع‌السیر (PRT)

شبکه حمل‌ونقل شخصی سریع‌السیر (PRT) یک سیستم الکتریکی و خودران است که افراد را به صورت درخواستی از پارکینگ‌ها به قلب شهر مصدر می‌آورد. خودروهای الکتریکی این سیستم دارای باتری لیتیومی هستند و با کمک سیستم‌های انرژی خورشیدی مصدر شارژ می‌شوند. این خودروهای الکتریکی مجهز به سنسورهای جلوگیری از برخورد نیز هستند و از آهنرباهایی که در کف تعبیه شده‌اند برای حرکت استفاده می‌کنند.

مصدر، شهر هوشمند و آینده‌نگر امارات

برج باد

ابوظبی آب و هوای بسیار گرمی دارد و در حالی که ماه‌های زمستان دما به حدود ۲۰ درجه سانتی گراد می‌رسد، اما دما در تابستان به راحتی به ۴۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. مدیران برای بهبود هوا در طول روزهای گرم، برج بادی را در مرکز شهر تعبیه کرده‌اند که با عملکرد خنک‌سازی تبخیری خود باعث تهویه هوا می‌شود و به این ترتیب مردم تمایل دارند زمان بیشتری را در بیرون از منزل بگذرانند.

مصدر، شهر هوشمند و آینده‌نگر امارات

مزرعه خورشیدی

برق شهر مصدر از نیروگاه فتوولتائیک (PV) خورشیدی ۱۰ مگاواتی تأمین می‌شود. این نیروگاه متشکل از ۸۷ هزار و ۷۷۷ ماژول خورشیدی است که در زمینی به مساحت ۲۲ هکتار ساخته شده است. سیستم PV حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات‌ساعت برق در سال تولید می‌کند و ۱۵ هزار تن انتشار کربن در سال را کاهش می‌دهد. این نیروگاه ۱۰ مگاواتی در زمان راه اندازی خود در سال ۲۰۰۹، بزرگترین سیستم انرژی خورشیدی در کل خاورمیانه بود.

امارات متحده عربی در تمام سال از آفتاب فراوان بهره می‌برد، با این حال شرایط بیابانی با چالش‌های متعددی نیز همراه است. در طول مرحله برنامه‌ریزی سیستم‌های خورشیدی مصدر، اسپانیا یک مطالعه امکان‌سنجی گسترده را برای بررسی اثرات گرد و غبار، دمای محیط و مه بر بازده انرژی پنل‌ها انجام داد تا محققان بتوانند بهترین موقعیت‌ها را برای نصب انجام دهند. یک مرکز تحقیقاتی خورشیدی پیشرفته در شهر مصدر واقع شده است که هدف آن تسریع در توسعه راه‌حل‌های انرژی خورشیدی در امارات و خاورمیانه است و تمرکز اصلی آن‌ها بر مواردی نظیر ذخیره‌سازی انرژی حرارتی است.

مصدر، شهر هوشمند و آینده‌نگر امارات

تکنیک‌های ساختمانی باستانی

طراحی اولیه شهر مصدر توسط شرکت فاستر انجام شد. تیم طراحی این سازمان برای یافتن راه‌حل‌های ساختمانی متناسب با محیط چالش‌برانگیز ابوظبی، در شهرهای باستانی عربی مانند مسقط و قاهره تحقیق کردند تا ببینند چگونه تکنیک‌های قدیمی ساختمان می‌توانند شهر را خنک نگه دارند.

مصدر، شهر هوشمند و آینده‌نگر امارات

نمونه‌هایی از این تکنیک‌های ساختمانی عبارتند از:

  • شهر با خیابان‌های شیب‌دار ساخته می‌شود تا سایه‌های بلندی ایجاد شود و در عین حال باد در بین ساختمان‌ها گیر بیفتد تا شهر خنک بماند.
  • نمای پشت‌بام‌ها نامنظم ساخته می‌شود تا نسیم به کوچه‌ها و خیابان‌ها هدایت شود.
  • ساختمان‌ها از مصالح سنگین تشکیل می‌شود، بنابراین به آرامی گرم و سرد می‌شوند.
  • استفاده از خیابان‌های باریک با طول محدود

سازمان‌های تحقیقاتی انرژی

  • شهر مصدر میزبان تعدادی از شرکت‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات تحقیقاتی فناوری پاک است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر: یک سازمان بین دولتی برای ترویج پذیرش و استفاده پایدار از انرژی‌های تجدیدپذیر.
  • مؤسسه علم و فناوری مصدر: دانشگاهی در مقطع تحصیلات تکمیلی و پژوهش‌محور که بر انرژی‌های جایگزین، پایداری و محیط زیست متمرکز است.
  • مرکز تخیل اقتصادی Ecomagination: مرکزی برای ایجاد پایداری مشترک و بحث در مورد زمینه جهانی و منطقه‌ای برای پایداری .
  • مرکز نوآوری تحقیق و توسعه «آزمایشگاه زنده» که بر تحقیقات بلندمدت فناوری پایدار در ساختمان‌های سبز (ابتکارات بهره‌وری انرژی)، شبکه‌های هوشمند (سیستم مدیریت در سطح شهر)، آب (سرمایش منطقه، تصفیه خانه‌ها) و فناوری اطلاعات و ارتباطات (مراکز داده، ساختمان‌های هوشمند) تمرکز خواهد کرد.
  • مصدر، شهر هوشمند و آینده‌نگر امارات

کد خبر 704280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.