کتاب «جان آرام، جهان ناآرام» در بوته نقد

نشست معرفی و نقد کتاب «جان آرام، جهان ناآرام» با موضوع مهارت‌های کسب آرامش در جهان پر از نگرانی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ابوالقاسم شهباز در نشست معرفی و نقد کتاب «جان آرام، جهان ناآرام» که به میزبانی سازمان تبلیغات اسلامی اصفهان به انجام رسید، با بیان اینکه نویسنده می‌توانست عنوان بهتری برای کتاب انتخاب کند، اظهار کرد: حجم کتاب زیاد بود و نویسنده بیشتر از تألیف به جمع‌آوری مطالب پرداخته بود.

وی ادامه داد: از لحاظ نگاه جزئی، کتاب خوب است، اما به لحاظ کلی دارای نواقصی است و در بعضی موارد اصل و فرع از هم تفکیک نشده و حتی به لحاظ ظاهری تیتربندی‌ها و قالب‌ها عوض می‌شود و با هم هم‌خوانی ندارد.

منتقد کتاب افزود: در بحث آرامش می‌شد عمیق‌تر به آن پرداخته شود و در گام معنویت به نقش ذکر در رسیدن به آرامش پرداخته نشده است تا این سوال مطرح شود که آیا آرامش فقط شامل ایمان و عمل صالح می‌شود؟

شهباز با بیان اینکه برخی مطالب کتاب هم‌پوشانی دارند و برخی مطالب نیز تکراری بود و پختگی لازم را نداشت، تصریح کرد: مهار تفکر نقاد ربطی به آرامش نداشت و پیامدهای منفی استرس از مواردی است که نقض غرض است و نباید به آن اشاره می‌شد.

حسن سراج‌زاده منتقد دیگر کتاب «جان آرام جهان ناآرام» نیز در این نشست اظهار کرد: در این کتاب مباحث خوبی جمع‌آوری شده و نویسنده برای اینکه انسان‌های ناآرام به آرامش برسند، دغدغه خوبی داشته است، اما باید در ابتدا گروه مخاطبان مشخص می‌شد تا اثرگذاری آن بیشتر شود و اگر از ابتدا در کتاب مشخص می‌شد که مشکل کدام گروه مدنظر بوده اثربخشی بهتری داشت.

وی ادامه داد: مشکل دیگر کتاب روش‌شناسی آن بود که در روند کلی کتاب منطق علمی بر آن حاکم نبود و بهتر بود ابتدا تعریفی ارائه می‌شد و سپس به علل آن اشاره و راهکارهای آن در پایان ذکر می‌شد، انسجام لازم بین مطالب کتاب وجود ندارد و پیوند لازم بین مباحث کتاب ارائه نشده است.

کسب آرامش مقوله مهمی در دنیای امروزی است

محسن دهقانی نویسنده کتاب «جان آرام، جهان ناآرام» دیگر سخنران این نشست بود که نقد را اتفاق مؤثری قلمداد کرد و اظهار داشت: ویراستاری و انتخاب نام کتاب بسیار طول کشید، اما به دلیل اینکه امروزه مدیریت استرس و کسب آرامش از مهم‌ترین موضوعات در نظام روانشناسی دنیا است، به این موضوع پرداخته شد.

وی ادامه داد: درمانگراها آشوب درمان یا جنگل درمانی را بیان می‌کنند و بیش از ۴۰۰ روش درمانی مطرح شده که خود باعث آشوب و ناآرامی در جهان می‌شود، ضمن اینکه نظام روانشناسی معاصر دارای نقص‌های بنیادین مانند ناکارآمدی روش‌های آن مانند اخلاق‌ستیزی سکولار است، اما در نظام اخلاق اسلامی مزاج یعنی کیفیت جسمانی ما، تأثیر بسیاری روی خُلق دارد و این همبستگی به صورت جدی وجود دارد.

نویسنده کتاب «جان آرام، جهان ناآرام» افزود: تعبیر درون‌دینی آن ایمان و عمل صالح است که با تمسک به آن می‌توان به آرامش رسید و امروزه موج سومی که در روانشناسی معاصر به همین سمت آمده است و برای حقیقت انسان را فراتر از ماده تعبیری قائل نیستند.

دهقانی بیان کرد: مبنای ما تغییر نگاه اینکه ممکن است کاری مفید باشد ولی مثبت نباشد، است و تاکید بر این نکته که عمل صالح ارزشمند است و ارزش عمل هر انسانی به میزان علم و دانایی او است و تقسیم‌بندی کتاب بر همین مبنا انجام شده است.

وی اظهار داشت: در کتاب ابتدا بحث چگونگی مواجهه با مشکل و بیست راهکار برای آن را بیان کرده‌ایم، در ادامه مدیریت نگرانی و هفت راهکار برای آن ارائه شده است.

نویسنده کتاب «جان آرام، جهان ناآرام» افزود: طبق تحقیقات کسانی که از لحاظ عزتمندی و اعتماد به‌نفس دارای ضعف هستند، استرس بیشتری دارند، از این رو نوع نگرش به جهان و عزتمندی بسیار مهم است، مبحث دیگر پرداختن به تقویت معنویت در انسان است، بحث شادی و نشاط و چگونگی رسیدن به آن مدنظر قرار گرفته‌ایم.

دهقانی تاکید کرد: تعاریف درون دینی بسیار زیبایی مانند تواضع وجود دارد که نحوه رفتار ما با دیگران است و انصاف یعنی اینکه خود را به جای دیگری قرار دهیم و و بسنجیم که آیا ما اگر در آن شرایط بودیم توقع چه رفتاری داشتیم را بیان کرده‌ایم.

وی ضمن تشکر از نظرات منتقدان با اشاره به نظر مطرح شده در خصوص حجم زیاد کتاب بیان داشت: نمی‌توان تعداد صفحات را ملاکی برای سنجش کیفیت کتاب قرار داد و در بحث نوشتاری ملاک قرار دادن حجم، مسئله متقنی نیست و بسته به کشش موضوع دارد.

نویسنده کتاب «جان آرام، جهان ناآرام» با بیان اینکه کتاب علمی نتیجه تدریس سال‌های بسیاری تدریس نگرانی و استرس و … بوده است، تصریح کرد: رضایت‌مندی و ارزشمندی باهم فرق دارد، قانون ما کار نیک است و بعد مصادیق آن اشاره می‌شود.

کد خبر 704241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.