تغییر نگرش بدبینانه اقتصادی در آلمان

شاخص‌ها نشان می‌دهد احساسات و انتظارات اقتصادی با چشم‌اندازهای خوش‌بینانه‌تر برای بخش صنعتی آلمان و بازارهای سهام داخلی و خارجی رو به بهبود است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بر اساس داده‌های منتشر شده توسط مؤسسه تحقیقات اقتصادی آلمانی، احساسات اقتصادی در آلمان از منفی ۱.۱ واحد، اواسط اکتبر به ۹.۸ واحد در اواسط نوامبر افزایش پیدا کرد. از آنجا که اعداد بالای صفر نشان‌دهنده خوش‌بینی مالی و اعداد زیر صفر نشان‌دهنده چشم‌انداز منفی است، این رقم نزولی کاهش بدبینی را نشان می‌دهد.

مؤسسه یادشده این ارقام را پس از مصاحبه با ۳۰۰ کارشناس از بانک‌ها، شرکت‌های بیمه و بخش‌های مالی شرکت‌های منتخب برای پیش‌بینی‌های شش‌ماهه اقتصاد، نرخ تورم، نرخ بهره، بازار سهام و نرخ ارز محاسبه و ارائه کرد. تحلیلگران انتظار داشتند این رقم در نوامبر برابر با پنج باشد، به این ترتیب سرمایه‌گذاران آلمانی خوشبین‌تر از پیش‌بینی‌ها بودند.

بهبود چشم‌انداز تیره و تار اقتصادی آلمان

شاخص انتظارات مؤسسه تحقیقات اقتصادی آلمان برای چهار ماه متوالی در حال افزایش بوده و بین ژوئن تا ژوئیه سال جاری از منفی ۸.۵ به منفی ۱۴.۷ کاهش پیدا کرده است، با این وجود ارقام به‌دست‌آمده پس از این کاهش وضعیت بهتری داشتند. این امر تا حدی به دلیل کاهش قیمت سوخت و پیش‌بینی‌ها مبنی بر ادامه کاهش تورم است که احتمالاً از افزایش چشمگیر نرخ بهره جلوگیری می‌کند.

افزایش انتظارات اقتصادی با چشم‌اندازهای خوش‌بینانه‌تر برای بخش صنعتی آلمان و بازارهای سهام داخلی و خارجی همراه است و با وجود این پیش‌بینی‌های مثبت، داده‌ها نشان می‌دهد که درک فعلی سرمایه‌گذاران از وضعیت اقتصادی آلمان بدبینانه محسوب می‌شود. ارزیابی وضعیت فعلی به‌سختی و به‌صورت ماه به ماه تغییر کرد و با ۰.۱ واحد افزایش به منفی ۷۹.۸ رسید.

البته نگرش بدبینانه و احساسات منفی در این کشور بی‌اساس نیست و در حالی که تورم آن در حال کاهش است، این کشور همچنان با هزینه‌های بالای سوخت مرتبط با شرایط اوکراین دست‌وپنجه نرم می‌کند. کندی بهبود اقتصاد چین نیز بر تجارت آلمان تأثیر گذاشته است، زیرا این کشور بازاری کلیدی برای صادرات آلمان است.

مؤسسه تحقیقات اقتصادی آلمانی همچنین به افزایش چشمگیر احساسات سرمایه‌گذاران در رابطه با توسعه اقتصادی در منطقه یورو طی نوامبر همراه خواهد بود. رقم این شاخص برابر با ۱۳.۸ واحد ثبت شد که نسبت به ماه قبل ۱۱.۵ واحد افزایش را نشان می‌دهد. در مقابل شاخص وضعیت منطقه یورو که به برداشت‌های فعلی مربوط است ۹.۴ واحد کاهش یافت و به ۶۱.۸ منفی رسید.

کد خبر 704153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.