انقلاب اسلامی منشأ هویت برای ایران بود

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: پیش از انقلاب شاهد موج گسترده رفتار هویتی مردمی نبودیم، این حرکت خودجوش و علاقه به هویت‌یابی حاصل پیروزی انقلاب و نتیجه انقلاب اسلامی است، چراکه این رویداد بزرگ منشأ هویت برای ملت ایران بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، غلامعلی حداد عادل در نخستین همایش بین‌المللی قزوین‌شناسی پیش از اسلام که پیش از ظهر امروز _سه‌شنبه بیست‌وسوم آبان_ با حضور مسئولان ملی و استانی در سالن اجتماعات بوستان دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) برگزار شد، اظهار کرد: مردم فلسطین که برای استقلال و رهایی از شر جنایتکاران وحشی به‌پاخاسته‌اند و با شهادت و شهامت از شرف انسانی خود دفاع می‌کنند را باید گرامی بداریم و امیدواریم نهایت این مقاومت به آزادی فلسطین منتهی شود.

وی افزود: همایش امروز که اختصاص یافته به قزوین پیش از اسلام است، یادآور همایشی در ١۶ سال پیش در قزوین است که با موضوع قزوین‌شناسی برگزار شده بود.

مشاور عالی مقام معظم رهبری و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه بحث تخصصی در مورد دوران پیش از اسلام قزوین بر عهده متخصصان باستان‌شناس است که حرف اول را در این زمینه می‌زنند، ادامه داد: یک رویداد طی چهار دهه اخیر و ۴۵ سال پس از انقلاب در ایران افتاده است و ما از ابتدای انقلاب شاهد حرکتی در سراسر ایران هستیم که می‌توانیم نام آن را خودشناسی بگذاریم.

حداد عادل اضافه کرد: احساس می‌شود مردم ایران در همه جا توجهی به هویت پیدا کرده‌اند که اگر به حافظه خود مراجعه کنید و اخباری که از رسانه‌ها شنیده شده است را به یاد بیاورید، ماهی نیست که در جایی از ایران همایشی از جنس این همایش برپا نشده باشد.

وی اضافه کرد: در شهرهای مختلف انگیزه‌ای برای هویت‌یابی پدید آمده است، همه می‌خواهند خود را بشناسند که نوعی اشتیاق به تبارشناسی خودی پدید آمده است، حتی در روستاها شاهد نمادهایی هستیم که به آن‌ها هویت بخشد، اگر روستایی در تولید یک محصول برتری دارد جشن می‌گیرد و جشنواره برپا می‌کند و صنایع دستی خود را عرضه می‌کنند که این حرکت پدیده تازه‌ای است و آن را با اصل انقلاب اسلامی مرتبط می‌دانیم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: پیش از انقلاب شاهد موج گسترده رفتار هویتی مردمی نبودیم، ممکن بود دولتی باشد، اما این حرکت خودجوش و علاقه به هویت‌یابی حاصل پیروزی انقلاب و نتیجه انقلاب است؛ چراکه این رویداد بزرگ منشأ هویت برای ملت ایران بود.

حداد عادل تصریح کرد: ملت بهتر از همه می‌داند این انقلاب را خود مردم به وجود آورده، بدون کمک شرق و غرب یک اتفاق بزرگ را ممکن ساخته و تغییر مسیر داده و هویت خود را اثبات کرده‌اند و این اتفاق در واقع مردم بودن مردم را به سطح خود آگاهی آن‌ها آورد و آثارش را می‌بینیم که در توجه به تاریخ و جغرافیا ایران و در توجه به آثار تاریخی و معماری کهن و مفاخر هر شهر و بخش نمود یافته است.

وی تاکید کرد: تجربه شخصی من این است که بارها در روستاهایی برای سخنرانی دعوت شده‌ام، در حالی که علاقه به خودشناسی پیش از انقلاب دیده نمی‌شود؛ چراکه مردم سرکوب شده بودند و به دنبال خودشناسی نبودند که ما این پدیده را مبارک می‌دانیم، چراکه در راستای وحدت و امنیت ملی قرار دارد.

حداد عادل با تاکید بر اینکه از نشانه‌های رشد این ذوق برای هویت‌یابی علاقه به پیشرفت است، مطرح کرد: کسی کاری به گذشته عقب افتاده ندارد و همه می‌خواهند پیشرفت کنند و این در عین حال که برای مسئولان خیلی دشواری ایجاد می‌کند، اما نفس این طلب امر مبارکی است و امروز شاهدیم شهرهای کوچک و بزرگ همه دانشگاه و فرودگاه و بزرگراه و شهرک‌های صنعتی و منطقه آزاد می‌خواهند و این تجربه من در مجلس است، بعضی وقت‌ها این درخواست‌ها تداخل در برنامه‌ریزی‌ها ایجاد می‌کند و فشارهایی را رقم می‌زند، اما این خواستن خوب است و باید مدیریت شود، اما بی‌رتباط به هویت‌یابی نیست.

مشاور عالی مقام معظم رهبری بیان کرد: در مورد قزوین موقعیت جغرافیایی و اقلیمی قزوین کاملاً اقتضا می‌کند که این شهر از سکونتگاه‌های کهن تاریخی باشد، چرا که شرایط زیست اجتماعی انسانی و بستر زندگی فراهم بوده و خاک حاصلخیز و بارندگی مناسب برای ایجاد یک تمدن را به طور لازم و کافی داشته است. عنوان دشتابی کاملاً اشاره به آب و خاک می‌کند که اینجا فراهم بوده و از دیرباز منشأ سکونت شده است که اقوام کاسی در آن سکونت یافته‌اند.

مشاور مقام معظم رهبری در ادامه گفت: از دیگر نشانه‌های اهمیت قزوین این است که این شهر حداقل دو بار در دوران صفویه پایتخت بوده و وقتی همایون، پادشاه گورکانی از هند فرار می‌کند به هرات می‌رود و برای شاه طهماسب نامه می‌نویسد برای تقاضای کمک و او هم دستور می‌دهد که نهایت تشریفات در خصوص همایون رعایت شود.

وی اضافه کرد: سپس این پادشاه گورکانی به مدت ۹ ماه در قزوین زندگی می‌کند و با سپاهی ۱۲ هزارنفره به هند باز می‌گردد و پس از پیروزی در جنگ، تداوم سلسله گورکانی که در ۵۰۰ سال گذشته مهم‌ترین سلسله پادشاهی در هند بوده‌اند را فراهم می‌کند.

حداد عادل تصریح کرد: ابن ماجه قزوینی و شهید ثالث و در هنر میرعماد سیفی قزوینی از بزرگان گذشته این شهر هستند، اما در دوران معاصر عبدالمجید طالقانی و عارف قزوینی چهره جنجالی پس از مشروطه و دهخدا و علامه قزوینی بسیار حائز اهمیت هستند و لازم است که هر یک از این چهره‌ها در همایش‌های تخصصی مورد بررسی قرار بگیرند. در مجموع این برنامه‌ها به حفظ هویت در دوران جهانی شدن کمک می‌کند و موجب وحدت بیشتر می‌گردد.

لزوم تدوین دایره‌المعارف برای بازشناسی تمدن قزوین

سیدعلی قاسم‌زاده، رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) نیز در این همایش گفت: سابقه ۹ هزار ساله استان قزوین در تاریخ و تمدن نشان دهنده آن است که قزوین قدیمی‌ترین دروازه تمدنی ایران بزرگ اسلامی بوده است.

وی اضافه کرد: امروز جدی‌ترین مسائل جامعه در حوزه خودباختگی و از بین رفتن هویت تعریف می‌شود که ذیل این امر نسل جوان ما نسبت به سنت و تمدن گذشته بیگانه هستند. دانشگاه به عنوان مرکز آسیب شناسی در تلاش است تا برای حل معضل بازشناسی هویت ملی، خدمات شایانی از جمله برگزاری جلسات اینچنینی را در اختیار مردم قرار دهد.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) تصریح کرد: برگزاری همایش قزوین شناسی خدمت بود که ذیل جامعه‌گرا بودن دانشگاه در استان برگزار شد و بخش قزوین پژوهی مرکز کتابخانه دانشگاه در نظر دارد تا در مسیر بازشناسی تمدن قزوین علاوه بر این همایش، گام‌های بیشتری در این حوزه بردارد تا با این تلاش بخشی از مشکلات جامعه در حوزه خلع علمی و فرهنگی استان مرتفع شود که البته این گام نیازمند قلم و پژوهش اندیشمندان و علاقمندان به بحث تمدن قزوین خواهد بود.

قاسم‌زاده با تاکید بر لزوم تدوین دایره‌المعارف تاریخی از بازشناسی تمدن قزوین در گذشته، اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم این اثر تاریخی را تدوین و تقدیم جامعه کنیم.

توصیه‌های رهبری در همایش قزوین‌شناسی یادآوری شود

محمدمهدی اعلایی، استاندار قزوین نیز در سخنانی کوتاه در این همایش گفت: این همایش قطعاً برگی زرین برای شناسایی ظرفیت‌های کهن دیار مینودری قزوین اضافه خواهد کرد.

وی با اشاره به سفر پربرکت رهبر انقلاب بیان کرد: هم اکنون در آستانه بیستمین سالگرد سفر پر برکت رهبر انقلاب به شهر و استان قزوین قرار داریم؛ سفر رهبر انقلاب در ۲۵ آذر ۱۳۸۲ به قزوین یکی از سفرهای ویژه بود و در این همایش لازم است که این فرمایشات دوباره یادآوری شود تا بتوانید اتفاقات خوبی را رقم بزنید.

استاندار قزوین در پایان صحبت‌هایش به توضیحات رهبر انقلاب در تفسیر ظرفیت‌های تمدنی، فرهنگی و علمی طی سفر به استان قزوین پرداخت.

کد خبر 704137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.