انقلاب پنل‌های خورشیدی شناور بر منابع ذخیره آب

مطالعات نشان می‌دهد که پوشش منابع آبی با پنل‌های خورشیدی شناور موسوم به «فلاتوولتائیک floatovoltaics» می‌تواند سه برابر انرژی کنونی اتحادیه اروپا تولید کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، رسیدن به هدف کربن‌صفر خالص، نیازمند سرمایه‌گذاری کشورها روی انرژی‌های تجدیدپذیر است. پنل‌های خورشیدی یکی از ارزان‌ترین و کارآمدترین روش‌های تولید برق هستند. طبق مطالعات، کشورها ممکن است بین ۰.۵ تا ۵ درصد از مساحت خود را به پنل‌های خورشیدی اختصاص دهند تا به‌طور کامل کربن‌زدایی شوند.

خورشید ممکن است برای سیاره زمین به مراتب بهتر از گاز طبیعی باشد، اما در هر واحد انرژی خورشیدی حدود ۷۰ برابر بیشتر از زیرساخت‌های گازی زمین اشغال می‌کند. این اشغال فضای گسترده باعث ایجاد اختلافاتی میان برنامه‌ریزان انرژی تجدیدپذیر با کشاورزان، مقامات محلی و حافظان محیط زیست می‌شود.

انقلاب پنل‌های خورشیدی شناور بر منابع ذخیره آب

عملکرد پنل‌های خورشیدی شناور

پنل‌های خورشیدی شناور راه‌حلی برای رفع مشکل اشغال فضا توسط این فناوری ارائه می‌دهد. این پنل‌ها درست مانند سلول‌های فتوولتائیک معمولی هستند که از نور خورشید برق تولید می‌کنند. تنها تفاوت آن‌ها این است که روی آب شناور هستند و به آن‌ها لقب فلوتوولتائیک داده می‌شود.

پنل‌های خورشیدی شناور به یک سطح آب پایدار و بدون سایه نیاز دارد که یک کانال آبیاری، دریاچه معدنی یا مخزن آب را به مکانی ایده‌آل برای توسعه این فناوری تبدیل می‌کند. نخستین سیستم شناور در سال ۲۰۰۸ در چین نصب شد که بزرگ‌ترین تأسیسات در جهان است و نزدیک به ۶۰۰ هکتار را پوشش می‌دهد.

پتانسیل خورشیدی شناور چیست؟

کمتر از یک درصد از تأسیسات خورشیدی جهان در حال حاضر شناور هستند اما این بخش پتانسیل بسیار زیادی برای توسعه دارد.

با توجه به نزدیکی بیشتر مخازن به مراکز جمعیتی و پتانسیل توسعه سیستم‌های برق محلی اختصاصی، در حال حاضر ۶ هزار و ۲۵۶ جامعه یا شهر در ۱۲۴ کشور از جمله ۱۵۴ کلان‌شهر می‌توانند با بهره‌گیری از نیروگاه‌های خورشیدی شناور محلی خودکفا شوند. نصب این پنل‌ها باعث صرفه‌جویی در مصرف آب برای تأمین آب مورد نیاز برای ۳۰۰ میلیون نفر در سال می‌شود. علاوه بر این، پنل‌های خورشیدی شناور از تبخیر آب جلوگیری می‌کنند.

انقلاب پنل‌های خورشیدی شناور بر منابع ذخیره آب

کد خبر 704041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.