توضیحات سرپرست حوضه آبریز زاینده‌رود درباره خط انتقال آب بن-بروجن

سرپرست حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود با بیان اینکه ایجاد جایگزین برای تاسیساتی که در یک نقطه از نظر کمی و کیفی دچار مشکل شده است، به معنای کسری از منابع آب حوضه زاینده‌رود نیست، گفت: در این پروژه به دلیل قدیمی و فرسوده بودن خط انتقال، برداشت آب از یک محل جابه‌جا و به نقطه جدیدی منتقل شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علیرضا الماسوندی در خصوص خط انتقال آب شرب بن-بروجن اظهار کرد: تخصیص آب شرب در واقع بارگذاری جدید روی رودخانه نیست، تاکنون برداشت آب شرب شهرکرد، شهرها و روستاهای اطراف از چشمه کوهرنگ در بالادست تونل اول کوهرنگ توسط یک خط لوله کاملاً فرسوده انجام می‌شد.

وی با اشاره به مشکلات تأمین آب شرب با این سامانه فرسوده خاطرنشان کرد: در سامانه فرسوده قبلی از نظر شرایط کمی آب در محل چشمه این ملاحظه وجود نداشت که در هنگام سیلاب ممکن است چشمه دارای کدورت شود، بنابراین سال گذشته با افزایش کدورت آب، تأمین آب شرب منطقه دو هفته با مشکل روبه‌رو شد.

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: ایجاد جایگزین برای تاسیساتی که در یک نقطه از نظر کمی و کیفی دچار مشکل شده است به معنای کسری از منابع آب حوضه زاینده‌رود نیست، بلکه در این پروژه، برداشت آب از یک محل به دلیل کدورت، قدیمی و فرسوده بودن خط انتقال، موجب پرت بالا بوده و به همین دلیل محل برداشت جابه‌جا شده و به نقطه جدیدی منتقل شده است.

وی از ادامه تأمین آب این منطقه خبر داد و گفت: با ایجاد یک تصفیه‌خانه مدرن و سیستم فیلتراسیون برای آن، کیفیت تأمین آب این منطقه بهبودیافته و دیگر مشکلات برداشت مستقیم از چشمه را ندارد.

الماسوندی تحویل آب شرب سالم به مردم را جزو وظایف وزارت نیرو دانست و ادامه داد: با ایجاد این تأسیسات جدید، چیزی از منابع این حوضه کم نمی‌شود، اگر برداشت آب شرب این منطقه را ۳۰ میلیون متر مکعب فرض کنیم، اکنون این عدد در آن نقطه برداشت نمی‌شود و با جریان در حوضه آن را از نقطه دیگری برداشت می‌کنیم.

وی افق این طرح را تأمین ۳۰ میلیون متر مکعب نیاز آب شرب شهرکرد، شهرها و روستاهای اطراف معرفی کرد و یادآور شد: میزان نیازی که اکنون از آن چشمه برداشت می‌شود توسط طرح دیگری در حال تأمین است، با این تفاوت که شرایط کیفی این طرح با اجرای تصفیه‌خانه مدرن مناسب است و نگرانی‌های سال‌های گذشته درباره کدورت و قطعی آب شرب را نخواهیم داشت.

کد خبر 703995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • parastegary_m@yahoo.com IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
    0 0
    آیا فقط شرب است؟ آیا این دروغ ها راست است؟ آیا خط قبلی از مدار خارج شده است؟ آیا مردم نمی فهمند؟