بهره‌گیری از ظرفیت تشکل‌های مردمی با هدف روزآمدی فعالیت‌های مساجد

فرماندار تیران و کرون با اشاره به روزآمدی مراکز دینی با محوریت نسل جدید، گفت: جوان‌سازی تیم هیئت امنای مساجد و بهره‌گیری از ظرفیت تشکل‌های مردمی همچون کانون‌های فرهنگی و هنری و پایگاه‌های بسیج می‌تواند برای روزآمدی فعالیت‌های این مراکز دینی موثر واقع شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، علی محمدی کیا شامگاه امروز _دوشنبه بیست‌ودوم آبان_ در جلسه شورای فرهنگ عمومی تیران و کرون که با موضوع گسترش فرهنگ نماز اول وقت برگزار شد، اظهار کرد: شرایط کرونا و مخالفت با اجتماعات بر فعالیت‌های مساجد تأثیر گذاشته است تا با رویکرد فرهنگی تقویت کمی و کیفی این مراکز دینی رقم بخورد.

وی با بیان اینکه تحقق این سیاست دولت مستلزم کار تیمی و همکاری جمعی است، افزود: تحول و روزآمدی همراه با فعال‌سازی توأم با حمایت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد یکی از این راهبردها و ابزار پویایی مسجد در هر محله محسوب می‌شود.

فرماندار تیران و کرون ادامه داد: جوان‌سازی تیم هیئت امنای مساجد و بهره‌گیری از ظرفیت تشکل‌های مردمی همچون کانون‌های فرهنگی و هنری و پایگاه‌های بسیج می‌تواند برای روزآمدی فعالیت‌های این مراکز دینی مؤثر واقع شود. حمایت و پشتیبانی از این مراکز فرهنگی و هنری زمینه‌ساز توسعه فعالیت‌ها و جذب نسل جوان و نوجوان خواهد شد.

محمدی‌کیا با اشاره به نقش خانواده‌ها و مدارس اضافه کرد: توجه خانواده‌ها به حضور در مساجد و دعوت از فرزندانشان حائز اهمیت است و اعضای شورای فرهنگ عمومی باید نسبت به این موضوع اهتمام داشته باشند، در مساجد محله حاضر شوند و فرزندان خود را نیز در کنار خود داشته باشند. مدارس نیز بر اجرای نماز جماعت و تشویق دانش‌آموزان برای حضور در مساجد برنامه‌ریزی بلند مدت داشته باشند.

پخش اذان در میادین شهر و روستاها

حجت‌الاسلام حسین رشیدیان، امام جمعه تیران و کرون در این جلسه بر انسجام و همکاری‌های مشترک بین دستگاه‌های اداری و خدماتی برای توسعه فرهنگ نماز اول وقت تاکید کرد و گفت: پخش اذان در میادین اصلی شهر و روستاها لازم است تا در وقت نماز یادآوری برای این فریضه باشد.

وی اضافه کرد: معلمان نیز موضوع ترویج نماز را در بین دانش آموزان نهادینه کنند و برای آن برنامه هدفمند داشته باشند.

ضرورت حمایت از جوانان و نوجوانان مساجد

علی معینی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تیران و کرون در ادامه جلسه شورای فرهنگ عمومی با اشاره به فعالیت بیش از ۵۰ کانون فرهنگی و هنری در مساجد این شهرستان، تاکید کرد: بچه‌های مسجد باید مورد حمایت هیئت امنا و ائمه جماعات باشند.

وی افزود: تصمیمات سلیقه‌ای و رفتارهای نادرست برخی از متولیان مساجد در این منطقه بر فعالیت‌های این مراکز تأثیر می‌گذارد و لازم است تحول جدی مدیریت در این مراکز دینی شکل گیرد.

واگذاری مسئولیت‌ها به جوانان در مساجد

حامد جعفرزاده، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه تیران و کرون نیز به نقش اداره مسجد به دست جوانان اشاره کرد و گفت: با مدیریت سنتی امروز قادر به جذب نسل جدید نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه هیئت امنای بقاع متبرکه برای پویایی جوان‌سازی شده است، اظهار کرد: این اقدام در مساجد شهرستان نیز باید رقم بخورد، کمیسیون تخصصی برای رفع چالش‌ها و ارائه راهکارهای اساسی تشکیل شده است و به دنبال ارائه راهکار برای تقویت مشارکت عمومی این مراکز دینی هستیم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه تیران و کرون جوان‌گرایی در مدیریت و کادر تشکیلاتی مساجد را مهم دانست و اضافه کرد: بدون تحول قادر به دستیابی به کارکردهای اصیل مساجد نخواهیم بود.

کد خبر 703985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.