مدیریت بهره‌برداری چهارباغ در ابعاد فرهنگی خلاصه نمی‌شود

مشاور کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مدیریت بهره‌برداری پروژه چهارباغ فقط در ابعاد فرهنگی خلاصه نمی‌شود، بلکه باید ابعاد مختلف را در بهره‌برداری مورد توجه قرار داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، عبدالرسول جان‌نثاری بعد از ظهر امروز _پنجشنبه هجدهم آبان_ در دومین نشست از سلسله نشست‌های «تجربه شهر» با موضوع پروژه پیاده‌راه‌سازی چهارباغ عباسی اظهار کرد: حیف است که تجارب همه حاضران در این جلسه از دست برود، لازم است ذیل این نشست‌ها این تجارب ثبت شود.

وی با تاکید بر اینکه یکی از تجربیات خوب، پروژه پیاده‌راه‌سازی چهارباغ بود، افزود: مدیران وقت با شجاعت آن را رقم زدند، البته شورای اسلامی شهر نیز حمایت کرد.

مشاور کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه هر پروژه دارای سه بخش طراحی، اجرا و بهره‌برداری است، افزود: تجارب مطرح شده امروز بر روی دو بخش اول متمرکز شده است، باید بیشتر به موضوع بهره‌برداری بپردازیم، زیرا در بهره‌برداری و نگهداری است که کار رها است.

جان‌نثاری گفت: اگر مدیریت بهره‌برداری وجود نداشته باشد، پروژه از دست می‌رود، پروژه چهارباغ را در بخش بهره برداری فقط از دیدگاه بعد فرهنگی نبینیم، بلکه ابعاد مختلفی دارد که باید به آن توجه کرد، اگر مدیریت بهره‌برداری را ضعیف دیدیم یا درست ندیدیم، بسیار خطر دارد، می‌طلبد مدیریت بهره‌برداری در طرح جامع دیده شود.

مدیریت بهره‌برداری چهارباغ در ابعاد فرهنگی خلاصه نمی‌شود

چهارباغ نیازمند «برنامه ریزی» است

محمد علی ایزدخواستی مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: مهم‌ترین مشخصه چهارباغ پاسداری از حافظه تاریخی شهر است، این مهم موجب شد تا پیاده راه سازی در آن زمان کلید بخورد.

وی افزود: اصفهانی‌ها از گذشته به چهارباغ نگاه گذر نداشتند، بلکه نگاه آن‌ها به این محور به عنوان مقصد بوده است، مردم جزئی از کالبد چهارباغ در آن دوره بودند.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان تصریح کرد: شهرداری اصفهان در یک دهه گذشته بدنه سازی شرق را اجرایی کرده بود که در دوران کنونی مخالف ادامه روندی شبیه آن بودیم؛ در واقع سعی کردیم با انجام اقدامات چهارباغ را به آن صورتی که در حافظه تاریخی شهر بود برگردانیم.

وی تاکید کرد: چهارباغ به شدت نیازمند برنامه‌ریزی است.

مدیریت بهره‌برداری چهارباغ در ابعاد فرهنگی خلاصه نمی‌شود

نگاه بالا به پایین نباید به محور چهارباغ داشت

سعید سهرابی مدیر سابق پروژه چهارباغ عباسی با اشاره به تعامل با کسبه در زمان اجرای پروژه چهارباغ، گفت: خود میله بسیار تسهیل گر شدند، اکنون نیز نباید نگاه بالا به پایین به محور چهارباغ باشد.

وی تصریح کرد: هدف از اجرای این پروژه صرفاً پیاده‌راه‌سازی چهارباغ نبود، بلکه ایجاد کریدور فرهنگ و هنر نه تنها برای اصفهان بلکه برای همه کشور است، اگر فقط نگاه ما فقط پیاده راه شدن باشد کار از دست می‌رود.

مدیر سابق پروژه چهارباغ عباسی افزود: امیدوارم متولی کارآمد با طرح و برنامه برای چهارباغ گذاشته شود، چهارباغ پیشینه‌ای دارد که باید همه آن را دید نه صرفاً به یک دوره بسنده کرد، چهارباغ در گذشته دارای ۱۳ سالن سینما و مراکز فرهنگی متعدد و محل تجمع مردم بوده است، بنابراین نباید نگاه بالا به پایین به محور چهارباغ داشت.

پارکینگ‌ها پیرامون محور چهارباغ تجمیع شود

احمد منتظر استاد معماری دانشگاه هنر اصفهان و مدیر کل اسبق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه پروژه احیای چهارباغ طراحی شهری نیست، بلکه طرح مرمت شهری محسوب می‌شود، گفت: اولین طرح جامع در ایران به اصفهان و به ۶۷ سال پیش بازمی‌گردد و موضوع احیای چهارباغ ذیل این طرح جامع معرفی شد.

وی با اشاره به اینکه در دهه ۵۰ نیز چهارباغ پیاده‌راه اصلی شهر تلقی شد، افزود: در آن زمان مقرر شد، نخست محور ارتباط چهارباغ با محلات که در طرح تفصیلی آن زمان طراحی شده برقرار شود که بیشتر در بافت تاریخی شمال اصفهان و در ادامه به جنوب شهر و محله جلفا انجام شد.

استاد معماری دانشگاه هنر اصفهان با اشاره به اینکه باید بهترین برندها در حوزه فعالیت‌های مختلف به چهارباغ بیایند پیشنهاد کرد: پارکینگ‌های پیرامون محور چهارباغ تجمیع شود.

کد خبر 702838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.