رکورد چشمگیر استرالیا در استفاده از پنل‌های خورشیدی خانگی

استرالیا طی دهه اخیر پیشرفت چشمگیری در توسعه استفاده از پنل‌های خورشیدی خانگی و تولید برق از آن‌ها داشته است و درصدد است با ارائه مشوق‌های گوناگون این میزان را تا سال ۲۰۳۰ به‌حدی افزایش دهد که سراسر کشور را به‌طور کامل از زغال‌سنگ بی‌نیاز کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، استرالیا رکوردار تجهیز پشت‌بام خانه‌ها به پنل‌های خورشیدی است و بیش‌ترین تولید انرژی را از این پنل‌ها دارد. از زمانی که در اوایل دهه ۲۰۱۰ سلول‌های فتوولتائیک خورشیدی به‌سرعت در سراسر استرالیا نصب شدند تاکنون تقریباً یک از هر سه خانه در کشور به پنل‌های خورشیدی مجهز است که تمام نیازهای برق آن‌ها را تأمین می‌کند و خانوارها همچنان از کمک‌های دولتی در این زمینه استفاده می‌کنند که نخستین بار بیش از یک دهه پیش معرفی شد. به این ترتیب بیش از ۳.۶ میلیون خانه اکنون در داخل کشور برق تولید می‌کنند. می‌توان ادعا کرد که هیچ کشور دیگری در سراسر جهان حتی نزدیک به این رکورد هم نیست و بر اساس استانداردهای جهانی استرالیا به‌طرزی فوق‌العاده از دیگر نقاط دنیا پیشی گرفته است.

چگونه استرالیا رکوردار سلول‌های خورشیدی خانگی شد؟

استرالیا هیچ برنامه جامعی برای تبدیل شدن به رهبر جهانی در زمینه سلول‌های خورشیدی خانگی نداشت و دستیابی به این رکورد یک حادثه خوشایند به‌شمار می‌رود که به‌دنبال طیفی از سیاست‌های ناهماهنگ در سطوح مختلف دولت رخ داده است. بسیاری از طرح‌های ارائه‌شده در این زمینه یارانه‌ای بوده‌اند که در بعضی موارد حتی به‌واسطه بیش از حد سخاوتمندانه بودن مورد استهزا قرار گرفته و به‌تدریج کاهش پیدا می‌کردند. با این حال مهم‌ترین طرح ارائه‌شده با عنوان تخفیف ملی با دسترسی آسان و اولیه برای همگان پابرجا ماند که نقش بسزایی در مقرون‌به‌صرفه بودن و نصب آسان پنل‌ها ایفا کرد.

مطابق با این طرح خانوارها همچنین توانستند با وجود دسترسی بهتر، سیستم‌های خورشیدی خود را پس از یک دهه بازسازی کنند و ارتقا دهند. این اقدام در ابتدا پس از مشاهده افزایش شدید قیمت برق شبکه به‌دلیل هزینه بازسازی قطب‌ها و سیم‌های انتقال برق انجام گرفت، اما خانواده‌ها را از مزایای بسیاری برخوردار کرد. بعضی از خانوارها در این بازسازی به نصب سیستم‌های بزرگ‌تر با دو باتری پرداختند که اولین باتری به‌عنوان بخشی از طرح دولتی ایالت برای آزمایش سیستم‌های ذخیره انرژی خانگی مورد استفاده قرار می‌گرفت تا به تثبیت شبکه برق کل کشور کمک کند که به‌طور فزاینده‌ای با انرژی‌های خورشیدی و بادی متغیر عمل می‌کنند. مشارکت‌کنندگان در این طرح بسیار رضایت داشتند چراکه سیستم جدید امکان استفاده آن‌ها را از طیف وسیعی از تجهیزات رفاهی خانه‌ها هم‌چون استخر و جکوزی با استفاده از نیروی خورشید فراهم آورد. در واقع از آنجا که استرالیا مقادیر زیادی از نور خورشید را در طول روز دریافت می‌کند و از سوی دیگر هزینه برق شبکه در آن بسیار گران است، استفاده از این پنل‌های خورشیدی گزینه بسیار مناسبی برای ساکنان آن به‌شمار می‌رود.

رکورد چشمگیر استرالیا در استفاده از پنل‌های خورشیدی خانگی

موفقیت طرح‌های خورشیدی در استرالیا

استرالیا نخستین کشوری نبود که از پنل‌های خورشیدی روی پشت‌بام خانه‌ها و ارائه طرح‌های یارانه‌ای برای گسترش آن استفاده کرد، با این وجود مزیت طبیعی این کشور به‌عنوان یکی از غنی‌ترین نقاط جهان به لحاظ تابش نور خورشید نقش بسزایی در موفقیت آن در زمینه تولید برق از پنل‌های خورشیدی خانگی ایفا کرد. علاوه بر این مشوق‌ها بخش بزرگی از این موفقیت بودند. مردم عادی نیز رشد فناوری را به سرعت پذیرفتند تا کنترلی بر قبض‌های برق خود داشته باشند و در بعضی موارد با کاهش اتکای کشور به زغال‌سنگ، نقش کوچکی در مقابله با بحران آب‌وهوایی ایفا کنند.

از سوی دیگر منتقدان استرالیا انتظار داشتند به‌واسطه برنامه‌ریزی ضعیف کشور در زمینه تطابق مشوق‌های مختلف با یکدیگر، خورشیدی کردن پشت‌بام‌های شهر راهی ناکارآمد و گران برای کاهش گازهای گلخانه‌ای باشد، اما کشور با راه‌اندازی صنعت نصب در کنار آموزش فروشندگان، مربیان و بازرسان خیلی زود انرژی خورشیدی را به گزینه‌ای مناسب برای همه ساکنان خود تبدیل کرد. در حال حاضر کاهش هزینه‌های خرید و نصب این سیستم‌ها باعث شده است که پنل‌ها تنها ظرف مدت پنج سال هزینه خود را جبران کنند.

استرالیا هم‌اکنون در حال توسعه مشوق‌های ارائه‌شده برای باتری‌های خانگی و تقویت تبادل انرژی دوطرفه بین شبکه و ناوگان رو به رشد خودروهای الکتریکی است تا ضمن افزایش ظرفیت تولید برق توسط پنل‌های خورشیدی خانگی، این مازاد انرژی را در مسیر مقابله با تغییرات آب‌وهوایی مورد استفاده قرار دهد. پشت‌بام‌ها طی سال گذشته ۱۱ درصد از برق استرالیا را تأمین می‌کردند که بخشی از ۳۸ درصد کل انرژی‌های تجدیدپذیر کل کشور بود و دولت یک هدف ملی چالش‌برانگیز تعیین کرده است که تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۸۲ درصد کل برق کشور از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین شود. بدون شک انرژی خورشیدی پشت‌بام‌ها نقش بزرگی در رسیدن به این هدف ایفا می‌کند و خورشید نقش مهمی در بیرون راندن زغال سنگ از شبکه انرژی استرالیا خواهد داشت.

رکورد چشمگیر استرالیا در استفاده از پنل‌های خورشیدی خانگی

کد خبر 702778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.