روز جهانی شهرسازی +  بهترین شهرهای جهان از حیث طراحی

روز جهانی شهرسازی هر سال ۸ نوامبر برگزار می‌شود. این روز برای بزرگداشت نقش مهم برنامه‌ریزی و طراحی در ایجاد شهرها تعیین شده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، برنامه‌ریزی شهری یکی از مهم‌ترین بخش‌های ایجاد شهرهای سازمان‌یافته و زیست‌پذیر است. واژه شهرسازی بیانگر چگونگی تعامل ساکنان مناطق شهری با محیط ساخته‌شده است و تمرکز اولیه آن سالم‌سازی جامعه و توسعه منظم آن است.

در روز جهانی شهرسازی، انجمن‌های برنامه‌ریزی در سراسر جهان رویدادهای آموزشی را برای کمک به مردم در درک بهتر اهمیت طراحی شهری ترتیب می‌دهند. در طول چنین رویدادهایی، ساکنان تشویق می‌شوند تا با کارشناسان ارتباط برقرار کنند و در پروژه‌های شهرسازی در جوامع خود مشارکت کنند.

برنامه‌ریزی شهری چیست؟

برنامه‌ریزی شهری مهم‌ترین فرآیندی است که در توسعه هر منطقه شهری، حومه یا روستایی انجام می‌شود. این دانش، مفهومی است که حتی از زمان تمدن بین‌النهرین و مصر وجود داشته و به‌طور مثبت تکامل یافته است.

در اصطلاح فنی‌تر، برنامه‌ریزی شهری به فرآیندهای فنی اشاره دارد که بر طراحی، توسعه و استفاده از زیرساخت‌های ایجاد شده هنگام ایجاد یک جامعه تمرکز دارد. این برنامه‌ریزی روی عواملی مانند دسترسی، حمل‌ونقل، ارتباطات و شبکه‌های توزیع با به‌کارگیری دانش از حوزه‌های مختلف زندگی مانند مهندسی، معماری، سیاست و حتی روان‌شناسی انسان تمرکز دارد. ایده یک منطقه شهری برنامه‌ریزی‌شده را می‌توان به تمدن‌هایی که در هزاره سوم قبل از میلاد با دولت‌شهرهای یونانی نسبت داد که بر طرح‌های شبکه‌ای برای دفاع نظامی و رفاه عمومی متمرکز بودند. از قرن پانزدهم، تفکرات بیشتری در برنامه‌ریزی شهری مطرح شد و در قرن بیستم، دغدغه‌های عموم مردم در اولویت قرار گرفت و برنامه‌ریزی شهری رویکرد محوری‌تری به خود گرفت.

روز جهانی شهرسازی +  بهترین شهرهای جهان از حیث طراحی

شهرهای جهان با بهترین برنامه‌ریزی شهری

بهترین شهرهای جهان از حیث طراحی شامل برازیلیای برزیل، سنگاپور پایتخت کشور سنگاپور، چندیگار هند، سئول کره‌جنوبی و کپنهاگ دانمارک است.

وجه مشترک همه این شهرها، طراحی سنجیده نقاط مختلف شهر به حالت شبکه‌ای است. به عنوان مثال، برازیلیا از طرحی به شکل هواپیما پیروی می‌کند که در آن هر شهر (مسکونی، اداری، تفریحی) در یک محور جداگانه قرار می‌گیرد. شهر سنگاپور قانون مشابهی را با مناطق مسکونی در چهار نقطه اصلی اتخاذ می‌کند.

روز جهانی شهرسازی +  بهترین شهرهای جهان از حیث طراحی

ساختار چاندیگار در عین حال شبیه یک انسان است که بخش‌های سرمایه‌گذاری شهر در رأس آن، مرکز تجاری در قلب و مرکز دانشگاهی و تفریحی به عنوان بازوها قرار دارند. طراحی سئول نیز از اصول فنگ‌شویی پیروی می‌کند و طرح کپنهاگ حول یک طرح پنج‌انگشتی می‌چرخد.

روز جهانی شهرسازی +  بهترین شهرهای جهان از حیث طراحی

طراحی منحصربه‌فرد این شهرها به‌ویژه در ایجاد مسیرهای حمل‌ونقل کارآمد و برنامه‌ریزی‌شده‌ای که به‌طور مستقیم از نقاط مرکزی شهر عبور می‌کنند، کاهش تراکم ترافیک را به همراه دارد که یکی از مهم‌ترین چالش‌های شهرنشینی است.

شهرهای اروپایی در کل از حیث طراحی، برتری نسبی به سایر نقاط دنیا دارند، زیرا یکی از اصول مهم شهرسازی یعنی توجه به افراد پیاده را در رأس اقدامات خود قرار داده‌اند و به سمت پیاده‌محوری حرکت کرده‌اند.

کد خبر 702443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.