آتش‌بس؛ دست آمریکا به دامان ایران

دوشنبه گذشته محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، بلافاصله پس از سفر وزیر امور خارجه آمریکا به عراق، به تهران آمد. این سفر در شرایطی انجام شد که حملات نیروهای مقاومت به پایگاه‌های آمریکا افزایش یافته است و به نظر می‌رسد که السودانی، حامل پیامی از جانب آمریکا برای ایران بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تهران دوشنبه گذشته، میزبان «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق بود. السودانی در سفر خود به ایران، ضمن شرکت در یک نشست خبری مشترک با رئیس‌جمهور کشورمان، با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در نشست خبری خود درباره علت حضورش در تهران اظهار کرد: سفر من به تهران برای تاکید بر عمق روابط بین عراق و ایران، همچنین مسائل مشترکی است که بین دو کشور وجود دارد و اهمیت این سفر به این موضوع برمی‌گردد که در سایه شرایط دقیق و حساس منطقه شکل می‌گیرد.

آمریکا دست به دامان ایران

اهمیت این سفر آنجایی است که بدانیم عراق در سال‌های اخیر فعالیت قابل توجهی برای نقش‌آفرینی بیشتر در موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی از خود نشان داده است. نباید فراموش کرد که عراق، نقش مؤثری در ازسرگیری روابط میان تهران و ریاض داشته و بغداد در زمینه رساندن پیام‌های سعودی به ایران و میانجیگری بین دو کشور مهم منطقه یعنی ایران و عربستان و ایجاد رابطه مجدد سیاسی بین این دو کشور نیز نقش بی‌بدیلی داشته است.

از سوی دیگر، این سفر در شرایط ادامه جنگ غزه و همچنین بلافاصله پس از حضور «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به عراق صورت گرفته است و احتمال آن می‌رود که برای انتقال پیامی به ایران از جانب آمریکا صورت گرفته باشد. سفر روز یکشنبه بلینکن به عراق در حالی انجام شد که او با جلیقه ضدگلوله در بغداد حاضر شد و گفت پیام بسیار واضحی به کسانی که نظامیان آمریکایی را تهدید می‌کنند ارسال کرده‌ایم که این کار را انجام ندهند.

وی که این سخنان را پس از دیدار با نخست‌وزیر عراق مطرح می‌کرد، افزود: «خواستار هیچ‌گونه رویارویی با ایران نیستیم اما تمام اقدامات برای حمایت از نیروها و شهروندان‌مان را اتخاذ خواهیم کرد». وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: «تلاش خواهیم کرد درگیری‌ها به فراتر از غزه گسترش نیابد».

آمریکا دست به دامان ایران

نخست وزیر عراق نیز روز بعد، در نشست خبری مشترک با آیت الله رئیسی در کنایه به آنتونی بلینکن که خواستار عدم توسعه جنگ در منطقه شده بود، گفت: کسانی که خواهان عدم توسعه جنگ در منطقه هستند باید به رژیم صهیونیستی برای متوقف کردن جنایت و کشتار سازمان‌یافته مردم غزه فشار وارد کنند.

وی تصریح کرد: تصمیم درباره اینکه منطقه به یک جنگ گسترده کشیده نشود در دست طرف‌هایی است که این تجاوزات را علیه ملت ما در غزه مرتکب می‌شود. ایران و عراق به دنبال هماهنگ‌سازی مواضع خود و فشار بر کشورهای تأثیرگذار به منظور توقف هر چه سریع‌تر بمباران غزه و کشتار مردم فلسطین هستند.

آمریکا دست به دامان ایران

این سخنان پس از آن بود که به‌تازگی پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) در گزارشی با بیان اینکه از ابتدای تنش‌ها در منطقه مقاومت اسلامی عراق ۳۸ بار پایگاه‌های آمریکایی را در عراق و سوریه مورد هجوم قرار داده‌اند، اعتراف کرد که طی این حملات، ۴۵ نفر از نیروهای آمریکایی زخمی شدند. «جان کربی»، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید نیز پیش‌تر گفته بود که آمریکا معتقد است گروه‌های وابسته به ایران پشت پرده حملات در حال افزایش به اهداف آمریکایی در خاورمیانه هستند و حملات موشکی و پهپادی به تأسیسات آمریکا در عراق و سوریه به‌تازگی بیشتر شده است.

از طرفی، پس از آغاز جنگ غزه حالا ایالات متحده رسماً خود را در دو جبهه درگیر کرده است، یکی اوکراین و دیگری حمایت‌های گسترده مالی و تسلیحاتی از رژیم صهیونیستی؛ اورشلیم پست نیز به‌تازگی در گزارشی بیان کرد که همین موضوع باعث شده است تا آمریکا بیش از همیشه از درگیری مستقیم با ایران و افزایش دامنه جنگ غزه بترسد، زیرا درگیر شدن با ایران، تبعات غیرقابل پیش‌بینی برای آمریکا به دنبال خواهد داشت که معلوم نیست بتواند از آن عبور کند.

دولت بایدن در یک دو راهی سخت قرار گرفته است؛ آن‌ها نه قادر به پاسخگویی هستند و نه می‌توانند از کنار حمله به پایگاه‌هایشان با بی‌تفاوتی عبور کنند. آمریکا که به‌تازگی از باتلاق افغانستان فرار کرده است، نیاز به تمرکز و هزینه در جبهه اوکراین دارد، اما حالا در شرایطی تحولات دریای چین جنوبی را نظاره می‌کنند که بیش از گذشته ناتوانی خود در حضور در چند جبهه را فریاد می‌زنند. از طرفی پاسخگویی به گروه‌های مقاومت منطقه نیز نمی‌تواند بدون هزینه باشد و امنیت پایگاه‌های آمریکا و نیروهایشان را تأمین کند بلکه این کشور را وارد یک چرخه جنگ و خشونت می‌کند. سابقه هم نشان داده است در این نبرد پیروزی با صاحبان اصلی منطقه است و اشغالگران سایر کشورها نمی‌توانند به نتایج خود در منطقه غرب آسیا دست پیدا کنند.

آمریکا دست به دامان ایران

در راستای همین استیصال و در پی افزایش حملات نیروهای مقاومت به پایگاه‌های آمریکا در منطقه، حالا به نظر می‌رسد ایالات متحده برای جلوگیری از حملات بیشتر اکنون دست به دامان تهران شده است، اما همانطور که بارها مقامات جمهوری اسلامی و به‌تازگی نخست‌وزیر عراق اظهار کردند، عدم گسترش دامنه جنگ موضوعی است که به نحوه عملکرد خود آمریکایی‌ها برمی‌گردد، زیرا نمی‌شود از یک سو میلیاردها دلار کمک‌های مالی، بمب و تجهیزات نظامی راهی تل‌آویو کرد و از سوی دیگر خواستار گسترش نیافتن درگیری‌ها بود، علاوه بر این ایران به‌صراحت اعلام کرده است که گروه‌های مقاومت در منطقه به‌طور مستقل عمل می‌کنند و در برابر تصمیمات خود تابع دستور تهران نیستند، بنابراین تا زمانی که جنایت در غزه با مدیریت و حمایت آمریکا پابرجا باشد، سوختن آمریکا در آتش خشم مقاومت نیز گریزناپذیر است.

پس از پایان سفر السودانی به تهران، مقاومت اسلامی عراق تنها در یکی از بیانیه‌ها اعلام کرد طی ۶ عملیات نظامی، پایگاه‌های آمریکایی عین‌الاسد، فرودگاه اربیل، تل البیدر و التنف را هدف قرار داده است و این یعنی پیام ایران نیز به طور عملی به طرف آمریکایی صادر شده است.

کد خبر 702416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.