ماجرای کمبود برق شهرک صنعتی مورچه خورت

در روزهای گذشته گلایه یکی از فعالان بخش خصوصی از کمبود برق در شهرک صنعتی مورچه خورت خبرساز شد، اما پس از پیگیری توسط خبرنگار ایمنا، شرکت برق منطقه‌ای اصفهان توضیحاتی در این باره ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در روزهای گذشته یکی از فعالان بخش خصوصی اصفهان در گفت‌وگو با رسانه‌ها خبر از کمبود برق در شهرک صنعتی مورچه‌خورت داد.

آنطور که در رسانه‌ها منتشر شده است، امید هوایی، مدیرعامل شرکت کیان سامان اسپادانا بر ضرورت رفع مشکلات و تأمین انرژی مورد نیاز تولیدکنندگان در راستای تحقق شعار سال با عنوان «مهار تورم و رشد تولید» تأکید کرد و افزود: تأمین نشدن این زیرساخت در شهرک مورچه‌خورت، واحدهای فعال یا در حال توسعه این شهرک را با مشکل اساسی مواجه کرده است.

به گفته وی، رایزنی‌هایی با مسؤولان مربوطه برای حل مشکل برق این واحدها انجام شده که نتیجه‌ای در برنداشته است، همچنین توافقنامه‌ای برای تأمین ۱۶ مگاوات برق شهرک مورچه‌خورت با شرکت برق منطقه‌ای در سال ۱۴۰۰ منعقد شد اما با توجه به کسری بودجه شرکت برق، احداث این پست به تعویق افتاد.

مدیرعامل شرکت کیان سامان اسپادانا از مسؤولان شرکت برق خواسته است برای تقویت زیرساخت‌های انرژی در شهرک صنعتی مورچه‌خورت و حل مشکل واحدهای تولیدی آن اقدام کنند.

هوایی خاطرنشان کرد: الحاقیه‌ای برای تأمین ۱۰ مگاوات برق شهرک توسط شرکت برق منعقد و مقرر شد در پست موجود شهرک مبدل نصب شود که در کوتاه‌مدت بخشی از برق مورد نیاز واحدهای صنعتی را تأمین کند که البته این کار انجام شد اما پاسخگوی نیاز شهرک نبود.

هوایی ادامه داد: برای تکمیل تأسیسات فوق توزیع در شهرک و تأمین ۷۰ مگاوات برق توافقنامه جدیدی هم سال گذشته با شرکت برق منطقه‌ای منعقد شد که کل نیاز شهرک را تأمین کند و زمین پُست نیز از طرف شرکت شهرک‌های صنعتی استان به این شرکت تحویل شد ولی همچنان مشکل تأمین برق شهرک پابرجاست.

مدیرعامل شرکت کیان سامان اسپادانا خاطرنشان کرد با اتخاذ تدبیر مسؤولان برای تأمین زیرساخت‌های شهرک صنعتی مورچه‌خورت، مشکلات مبتلابه مرتفع شود تا تولیدکنندگان بتوانند بدون دغدغه به تولید خود ادامه دهند و دستگاه‌های خدمات رسان نیز با انجام تعهد خود نسبت به تأمین زیرساخت‌ها گامی در جهت توسعه و آبادانی استان و کشور بردارند.

پاسخ شرکت برق منطقه‌ای اصفهان

پس از پیگیری‌های خبرنگار ایمنا در این زمینه، شرکت برق منطقه‌ای استان اصفهان پاسخی ارائه کرد.

در متن این پاسخ آمده است: «در شهرک صنعتی مورچه خورت حدود ۵۰۰ مشترک با مجموع قدرت نزدیک به ۲۰۰ مگاوات تا کنون از طریق دو پست فوق توزیع موجود تأمین برق شده‌اند. از آنجا که اولین گام در توسعه شهرک‌های صنعتی، اطمینان از تأمین زیرساخت‌ها از جمله برق و سپس واگذاری زمین‌های آن شهرک و مجوز صمت به متقاضیان افزایش ظرفیت یا ظرفیت جدید است، باید این موضوع قبل از صدور مجوزها از سوی نهادهای مذکور تاکید شود.

شرکت برق منطقه‌ای اصفهان در راستای توسعه صنعت کشور و جلوگیری از هدر رفت سرمایه گذاری صورت گرفته و تأمین برق مجوزهای مازاد واگذار شده و حل موضوع از طریق همکاری با نهادهای مذکور، موافقتنامه چندجانبه‌ای فیمابین شرکت شهرک‌های صنعتی، اداره کل صمت، شرکت توزیع برق استان و شرکت برق منطقه‌ای و با هماهنگی معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری در آذرماه ۱۴۰۱ مبادله کرد و در این راستا در قالب سه فاز تأمین برق متقاضیان را در دستور کار خود قرار داد.

در فاز اول طبق موافقتنامه مذکور از طریق نصب مبدل ۱۲ مگاوات (سال ۱۴۰۲) و در فاز دوم از طریق احداث پست سیار ۱۶ مگاوات (سال ۱۴۰۳) و مابقی تقاضاها بعد از بهره برداری از پست ثابت (۱۴۰۵) تأمین برق می‌شوند.

در خصوص فاز اول، تعهد یکی از متقاضیان بر اساس موافقتنامه تحویل مبدل مذکور بوده است که بعد از چند ماه هنوز تحویل نشده و با توجه به نامه مشاور ایشان قرار است ۲۴ آبان آماده تست شود. از آنجا که پیمانکار نصب مبدل توسط شرکت برق منطقه‌ای مشخص شده است، دو ماه پس از تحویل مبدل توسط متقاضی مذکور، مبدل آماده بهره برداری خواهد شد.

در خصوص فاز دوم و سوم، احداث خط ارتباطی نیز پس از توافق با شهرک صنعتی مورچه خورت میسر خواهد شد، همچنین پیمانکار برای جابجایی پست سیار مشخص شده و طرح مربوطه نیز توسط مشاور در دست تهیه است.

گفتنی است از تمامی صنایع متقاضی برق در قالب کارگروهی متشکل از شرکت شهرک‌های صنعتی، توزیع برق استان، برق منطقه‌ای، هیأت امنای شهرک مورچه خورت، استانداری در چند نوبت بازدید شده و با همکاری و هماهنگی خود متقاضیان اولویت‌های تأمین برق مشخص شده است.

براین اساس، مطالب ذکر شده توسط متقاضی مذکور خلاف واقع است، از جمله خود این متقاضی بخشی از برق خود را در فاز اول و بخش دیگر را در فاز دوم دریافت می‌کند و احداث تأسیسات مذکور طبق موافقتنامه در حال انجام است.

همچنین پیگیری مستمری در خصوص جذب سرمایه گذاران و صنایع مختلف آن شهرک در احداث نیروگاه‌های خورشیدی انجام می‌شود، این شرکت آمادگی دریافت هرگونه انتقاد و پیشنهاد یا پیگیری موضوعاتی نظیر این را دارد.»

کد خبر 702208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.