گره‌گشایی از ترافیک شهر زندگی

احداث تقاطع غیرهمسطح پل صاحب روضات یکی از پروژه‌هایی است که در تسهیل تردد شهروندان این کلان‌شهر تاثیرگذار بوده و مرهمی بر زخم کهنه ترافیک بزرگراه شهید خرازی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قرارمان ساعت ۷:۰۰ در بزرگراه شهید خرازی نبش خیابان بهستان بود؛ با برنامه‌ریزی دقیق، بدون تأخیر به محل رسیدیم. اینجا کارگاه عمرانی برای احداث تقاطع غیرهمسطح پل صاحب روضات روی بزرگراه شهید خرازی شکل گرفته بود و کارگران و مهندسان مشغول فعالیت بودند.

تلاش بی‌وقفه برای گره‌گشایی ترافیک شهر زندگی

با ورود ما به محوطه کارگاه، نگهبان از کانکس بیرون آمد؛ «بفرمایید! کاری داشتید خانم؟» خودمان را معرفی کردیم و پس از هماهنگی با مدیر پروژه، کارمان را برای تهیه گزارش از این پروژه آغاز کردیم.

اینجا جمعی از متخصصان عمرانی و رؤسای اداره عمران مناطق پانزده‌گانه شهرداری اصفهان گردهم آمده بودند تا یکی از خاص‌ترین پروژه‌های عمرانی شهر اصفهان را از نزدیک ببینند و به تجربیاتشان اضافه شود.

در حالی که مهندسان در حال بحث و تبادل نظر درباره مشکلات ترافیکی بزرگراه شهید خرازی بودند، به سمت پروژه رفتیم.

تلاش بی‌وقفه برای گره‌گشایی ترافیک شهر زندگی

احداث تقاطع غیرهمسطح پل صاحب روضات روی بزرگراه شهید خرازی اصفهان برای بهبود دسترسی در دو سمت بزرگراه و رابط بین خیابان بهستان به خیابان صاحب روضات و به‌منظور کاهش ترافیک در تقاطع جهاد حتی کاهش ترافیک روی پل صمدیه استفاده می‌شود و دسترسی خیابان کاشانی به خیابان بهستان را ایجاد می‌کند.

یکی دیگر از اهداف اجرای این پل، دسترسی و اتصال ضلع شرق شامل (خیابان کاشانی، کارکنان بیمارستان، کسبه و اهالی محل) به ضلع غرب بزرگراه شهید خرازی خیابان بهستان و آتشگاه و حتی از سمت خیابان شهید حجازی به کهندژ است.

این پل به ابعاد ۳۰ در ۳۲ متر به صورت رفت و برگشت روی بزرگراه شهید خرازی به صورت پیش‌ساخته شامل دو کوله بتنی هرکدام به طول ۳۰ متر و هفت ستون در محور وسط بدون اینکه در بزرگراه تغییری در ترافیک ایجاد شود به صورت شبانه‌روزی اجرا می‌شود.

پیرو نقشه‌های ابلاغی مقرر شده است جهت اجرای فونداسیون‌های کناری، باید دیوارهای کندرو در قسمت بالا تخریب تا بتوانیم کوله بتنی و نشیمنگاه تیرهای پیش‌ساخته را انجام دهیم با توجه به تأسیسات فاضلاب آب و فیبر نوری در کندروهای موجود، همچنین ترافیک سنگین در کندروها و از طرفی جهت جلوگیری از بسته شدن مغازه‌های اطراف با پیگیریی‌های مکرر و بازبینی طرح‌ها مقرر شد حفاری و اجرای شمع در بستر فونداسیون کنار شانه خاکی تندرو در بزرگراه اجرا شود.

تردد خودروها و حتی خودروهای سنگین موجب جلوگیری از ریزش بزرگراه در بستر فونداسیون می‌شود و برای مهار کردن فونداسیون کندروها از ستون‌های بتنی درجاریز طوری که زیر فونداسیون‌ها به قطر یک متر با ۲۰ تخلیه حفاری به عنوان تکیه‌گاه پاشنه فونداسیون در کندروها انجام شود و به‌عنوان سازه نگهبان استفاده می‌شود.

تلاش بی‌وقفه برای گره‌گشایی ترافیک شهر زندگی

رضا امینی، مدیر پروژه‌های تعریض بزرگراه شهید خرازی و پل صاحب‌روضات با اشاره به ضرورت احداث پل رابط خیابان صاحب روضات و بهستان می‌گوید: یکی از دلایل احداث این پل، اتصال خیابان صاحب روضات به خیابان بهستان است که ۱۰ سال روی ابعاد مختلف این پروژه بحث و تبادل نظر شد، اما عزمی برای احداث آن وجود نداشت که پس از بررسی‌ها تابستان سال جاری تصمیم به اجرایی شدن پروژه گرفتیم.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل اجرای پروژه، تعریض بزرگراه شهید خرازی است، می‌افزاید: فاز نخست این پروژه حدفاصل پل شهید مطهری تا پل جهاد در مدت زمان ۲.۵ ماه انجام شد، به بهره‌برداری رسید و جریان ترافیک در آن برقرار است.

مدیر پروژه‌های تعریض بزرگراه شهید خرازی و پل صاحب‌روضات ادامه می‌دهد: فاز دوم پروژه، حدفاصل پل جهاد تا پل کهندژ در محدوده تعریض محل پل صاحب روضات است و فاز سوم این پروژه (احداث پل صاحب روضات) است که اتصال خیابان صاحب روضات و دسترسی خیابان کاشانی به بهستان را انجام می‌دهد.

وی تصریح می‌کند: در حال حاضر چنانچه شهروندی بخواهد از خیابان کاشانی به سمت پل جهاد برود، باید تقاطع صمدیه را دور بزند، اما پس از احداث این پل، بسیاری از مباحث ترافیکی کاهش پیدا می‌کند و مسیر کوتاه می‌شود.

امینی با بیان اینکه این پروژه با همکاری شهروندان در حال انجام است، خاطرنشان می‌کند: بخش زیاد عملیات از جمله آرماتوربندی و بتن‌ریزی، شب‌ها از ۲۳:۰۰ تا ۵:۰۰ انجام می‌شود؛ در حال حاضر ۲۰ درصد عملیات اجرایی پل صاحب روضات و ۹۰ درصد محدوده تعریض بزرگراه شهید خرازی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه بزرگراه شهید خرازی از ۲۰ سال پیش که احداث شد، همواره درگیر مشکلات ترافیکی بوده است، می‌گوید: پیش از این قرار بود این پل در قالب سازه فلزی انجام شود، همچنین در دوره‌های قبل مدیریت شهری تصمیم بر احداث پل هوایی و دایرکشنال انجام شود، اما با توجه به اینکه در این محدوده ایستگاه متروی شهید خرازی در حال احداث است، تصمیم نهایی گرفته شد تا با شرایط فعلی اجرا شود.

به گزارش ایمنا، احداث پل صاحب روضات روی بزرگراه شهید خرازی برای بهبود دسترسی در دو سمت بزرگراه و کاهش تراکم در تقاطع جهاد حتی کاهش ترافیک روی پل صمدیه استفاده می‌شود تا بخشی از دغدغه ترافیکی شهروندان کاهش پیدا کند.

گزارش از: راضیه کشاورز

کد خبر 700927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.