جشن ۲۰سالگی خواهرخواندگی با سن‌پترزبورگ سال آینده برگزار می‌شود

رئیس اداره بین‌الملل شهرداری اصفهان با بیان اینکه چند نمایشگاه عکس از اصفهان در سن‌پترزبورگ روسیه برگزار شده است، گفت: به‌صورت متقابل میزبان نمایشگاه عکس شهر سن‌پترزبورگ با عنوان «تزار سکویه سلو، دیروز، امروز، فردا» در محل کتابخانه مرکزی شهرداری هستیم.

سیدامین مرتضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در راستای اجرای برنامه‌های فرهنگی بین شهرهای اصفهان و سن‌پترزبورگ، شهریورماه سال ۱۴۰۰ بود که به همت اداره روابط بین‌الملل شهرداری اصفهان و با رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه، چند نمایشگاه عکس از اصفهان با عناوین «اصفهان، نصف‌جهان در ۳۰ قاب»، «اصفهان شکوه معماری ایرانی» و «اصفهان مهد هم‌زیستی مسالمت‌آمیز ادیان» در کاخ موزه تزارهای این شهر و موزه تاریخ ادیان سن‌پترزبورگ برگزار و با استقبال شهروندان آن کشور روبه‌رو شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به‌صورت متقابل در اصفهان میزبان نمایشگاه عکس شهر سن‌پترزبورگ با عنوان «تزار سکویه سلو، دیروز، امروز، فردا» در محل کتابخانه مرکزی اصفهان هستیم، افزود: این نمایشگاه با همکاری موزه هنرهای معاصر اصفهان، دفتر تخصصی هنرهای تجسمی شهرداری و سایت میراث و موزه تزار سکویه سلو سن‌پترزبورگ، از پنجشنبه دهم آبان ساعت ۱۶:۰۰ تا ۲۰:۰۰ بازگشایی می‌شود و تا پنجشنبه بیست‌وپنجم آبان‌ماه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۸:۳۰ (پنج‌شنبه‌ها ۸:۰۰ تا ۱۸:۰۰) آماده بازدید شهروندان است.

موزه تزارها در اصفهان/ جشن ۲۰سالگی خواهرخواندگی با سن‌پترزبورگ سال آینده برگزار می‌شود

رئیس اداره بین‌الملل شهرداری اصفهان با بیان اینکه این نمایشگاه شامل ۳۲ قطعه عکس از کاخ موزه تزار سکویه سلو، به‌معنی دهکده تزارها است، خاطرنشان کرد: این محل قصر تابستانی کاترین اول، همسر پتر کبیر بوده و در شهر پوشکین واقع در ۲۵ کیلومتری جنوب شهر سن‌پترزبورگ قرار دارد که یکی از با شکوه‌ترین و مجلل‌ترین بناهای این شهر و یکی از آثار گردشگری خارق‌العاده جهان نیز محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه این کاخ توسط پتر کبیر ساخته و به کاترین اول هدیه شده است که پس از انقلاب روسیه به فرمان لنین به موزه تبدیل شد، اضافه کرد: موزه تزارها محل نگهداری از مجموعه‌های کم‌یابی از نقاشی، گرافیک‌ها، نمادها، مجسمه‌ها، ظروف چینی، برنز، مبلمان، لباس‌ها، سلاح‌ها، کهربا، استخوان‌ها، کالسکه‌ها و وسایل شخصی پادشاهان و اعضای خانواده امپراتوری روسیه است.

از جمله شباهت‌های سن‌پترزبورگ و اصفهان این است که هر دو، پایتخت‌های فرهنگی کشورهای روسیه و ایران محسوب می‌شوند

مرتضوی تاکید کرد: شهر سن‌پترزبورگ دهمین شهر خواهرخوانده اصفهان است که بیستم آبان‌ماه ۱۳۸۳، تفاهم‌نامه خواهرخواندگی آن‌ها امضا شد؛ این شهر، به‌عنوان دومین شهر بزرگ روسیه، در سال ۱۷۰۳ توسط پتر کبیر ساخته شده است و با توجه به اینکه در غربی‌ترین نقطه این کشور قرار گرفته، به‌عنوان پنجره‌ای به اروپا شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه سن‌پترزبورگ، شمالی‌ترین کلان‌شهر جهان محسوب می‌شود، ادامه داد: از جمله شباهت‌های آن با نصف‌جهان این است که هر دو، پایتخت‌های فرهنگی دو کشور محسوب می‌شوند، همچنین این کلان‌شهر با توجه به دارا بودن دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی، هر ساله میزبان دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در روسیه است و در رده‌بندی شهرهای دانشجویی جهان نیز قرار دارد.

رئیس اداره بین‌الملل شهرداری اصفهان تاکید کرد: سن‌پترزبورگ در سال ۲۰۲۰ میلادی بین ۷۰ شهر برتر جهان قرار گرفته است و به‌عنوان مرکز مهم اقتصادی، حمل‌ونقل، علمی و فرهنگی روسیه شناخته می‌شود.

وی تاکید کرد: طبق مذاکرات انجام شده با طرف روس، سال آینده بیستمین سالگرد خواهرخواندگی با شهر سن‌پترزبورگ و علاوه بر آن، سی‌وپنجمین سالگرد خواهرخواندگی با شهر شیان چین به‌عنوان نخستین خواهرخوانده اصفهان در اردیبهشت‌ماه را جشن خواهیم گرفت.

مرتضوی با بیان اینکه بسیاری از مراکز تاریخی شهر سن‌پترزبورگ در فهرست میراث فرهنگی یونسکو ثبت شده است، اضافه کرد: جاذبه‌های این شهر گردشگران زیادی را از اقصی‌نقاط جهان برای سفر به روسیه می‌کشاند که موجب شده یکی از بهترین شهرهای مقصد گردشگران اروپایی باشد.

وی گفت: برگزاری نمایشگاه‌هایی از قبیل «تزار سکویه سلو، دیروز، امروز، فردا» در راستای شناساندن شهرهای خواهرخوانده به شهروندان شهر مقابل تأثیر بسزایی دارد.

رئیس اداره بین‌الملل شهرداری اصفهان تصریح کرد: همانطور که شهروندان سن‌پترزبورگ با بخشی از زندگی روزمره مردم و آثار تاریخ نصف‌جهان آشنا و علاقه‌مند به بازدید از اصفهان شدند، برگزاری این نمایشگاه نیز می‌تواند شناخت بهتری از دومین شهر بزرگ روسیه به اصفهانی‌ها ارائه کند.

وی تاکید کرد: امیدواریم با افزایش برنامه‌ها بین شهر اصفهان و خواهرخوانده‌ها، همچون برگزاری هفته‌های فرهنگی، نمایشگاه‌های گردشگری و نمایشگاه‌های هنری و صنایع دستی، شاهد تقویت رابط بین‌المللی، معرفی بیشتر برند نصف‌جهان و افزایش میزان گردشگران باشیم.

کد خبر 700909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.