«پزشکی جنگ» در غزه / چه کسی برای زنده ماندن انتخاب می‌شود؟

به علت کمبود تجهیزات و مجروحان زیاد، غزه در وضعیتی قرار دارد که پزشکان انتخاب می‌کنند چه‌ کسی زنده بماند؛ کودکان، افراد جوان یا کسانی که شانس نجات آن‌ها بیشتر از دیگران است، در اولویت نجات قرار می‌گیرند، این همان مفهوم پزشکی جنگ است که پزشکان در هشت سال دفاع مقدس نیز با آن دست‌وپنجه نرم می‌کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خودتان را به عنوان یک پزشک تصور کنید که در مقابل شما ده‌ها مجروح و یک تخت وجود دارد، در این هنگام چه کسی را انتخاب می‌کنید که زنده بماند؟ این همان وضعیتی است که اکنون در نوار غزه وجود دارد و به دلیل تعداد زیاد مجروحان وضعیت بیماران نگران‌کننده شده است.

محمد ابوسلیمه، رئیس بیمارستان الشفا در غزه، در حالی که اشک از صورتش جاری شده بود، می‌گوید: «در غزه، به دلیل کمبود تجهیزات پزشکی، مجبور شده‌ایم به «پزشکی جنگ» متوسل شویم، زیرا ارتش اشغالگر اسرائیل با وحشیگری بی‌سابقه بیمارستان‌ها را هدف قرار داد و از هفتم اکتبر تا امروز قتل‌عام‌های متعددی توسط آن جنایت‌کاران انجام شد که خونین‌ترین آن حمله به بیمارستان المعمدانی غزه است.

وی می‌افزاید: وضعیت بهداشتی و سلامت انسانی در غزه به حدی بحرانی است که هر انسانی در این وضعیت قرار گیرد، عقل و منطق خود را از دست می‌دهد و واکنش‌های خارج از عقل و عرف انجام می‌دهد و نوار غزه با تمام امکانات و زیرساخت‌هایش در معرض نابودی قرار دارد.

رئیس بیمارستان الشفا در غزه تصریح می‌کند: بحران در غزه از یک جنگ صرف فراتر رفته و تبدیل به نسل‌کشی شده است و جنایت‌کاران اسرائیلی با نقض تمام قوانین بین‌المللی به شکلی شرم‌آور، زنان و کودکان و افراد بی‌دفاع را به‌عمد مورد هدف و بمباران قرار می‌دهند و در این میان جامعه جهانی سکوت می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: غزه اکنون به‌طور کامل در محاصره قرار دارد و کمبود آذوقه، سوخت و تجهیزات پزشکی باعث رنج مردم غزه و تهدید جان مجروحان و بیماران شده است.

«پزشکی جنگ» در غزه / چه کسی برای زنده ماندن انتخاب می‌شود؟

استفاده ارتش اسرائیل از سلاح‌های ممنوعه / ‏‬ایجاد سوختگی به میزان ۸۰ درصد

محمد ابوسلیمه با اشاره به اینکه تمام مجروحان زن و کودک هستند، خاطرنشان کرد: ارتش اشغالگر اسرائیل از سلاح‌های بی‌سابقه‌ای برای بمباران غیرنظامیان غزه استفاده می‌کند و در حال حاضر به دلیل کمبود دارو و تجهیزات پزشکی نمی‌توانیم تمام مجروحان را به مراکز درمانی و بهداشتی منتقل کنیم، همچنین عمل‌های جراحی بدون استفاده از بیهوشی انجام می‌شود.

وی می‌افزاید: ارتش اشغالگر اسرائیل از سلاح‌هایی استفاده می‌کند که افراد به میزان ۸۰ درصد دچار سوختگی می‌شوند.

رئیس بیمارستان الشفا در غزه تصریح می‌کند: وضعیت به‌گونه‌ای است که باید از بین دو مجروح فقط یک مجروح را برای نجات انتخاب کرد، اما کدام مجروح می‌تواند تحمل کند و منتظر بماند؟! از پمپ‌بنزین‌های غزه خواستار تأمین سوخت بیمارستان‌ها هستیم و اگر این سوخت‌رسانی متوقف شود، فاجعه بزرگی اتفاق خواهد افتاد.

«پزشکی جنگ» در غزه / چه کسی برای زنده ماندن انتخاب می‌شود؟

چاره‌ای جز «پزشکی جنگ» نیست!

وی می‌گوید: در وضعیت کنونی مجبور هستیم که به «پزشکی جنگ» متوسل شویم؛ «پزشکی جنگ» به این معنا است که پزشکان انتخاب کنند چه کسی زنده بماند و چه کسی بمیرد، چه زمانی دستگاه‌های تنفس مصنوعی را از بزرگسالان بگیرند و به کودکان بدهند و کسانی که احتمال بهبودی آن‌ها بیشتر از دیگران باشد در اولویت استفاده از تجهیزات پزشکی قرار می‌گیرد و این به معنای از بین رفتن سیستم بهداشتی است.

محمد ابوسلیمه ادامه دامی‌دهد: در وضعیت جنگ با دشمن، مراکز بهداشتی در بالاترین سطح آمادگی قرار می‌گیرند و زمانی که این مراکز با حجم زیادی از آسیب‌دیدگان، مجروحان و بیماران مواجه شوند و نتواند به همه آن‌ها رسیدگی کنند، در این هنگام پزشک حق دارد انتخاب کند که چه کسی برای زنده ماندن در اولویت است و این همان چیزی است که در بعضی از کشورها در زمان شیوع اپیدمی کرونا رخ داد، زمانی که بیمارستان‌ها به علت کمبود تجهیزات و مجروحان زیاد نتوانند به تمام آن‌ها رسیدگی کند، پزشک چاره‌ای جز این ندارد و فقط می‌تواند جان کودکان، افراد جوان یا کسانی که شانس نجات آن‌ها بیشتر از دیگران است را نجات دهد.

«پزشکی جنگ» در غزه / چه کسی برای زنده ماندن انتخاب می‌شود؟

ممانعت نیروهای اشغالگر از فعالیت کادر پزشکی در غزه

می کیله، وزیر بهداشت فلسطین نیز در اظهارات خود درباره تعداد شهدا و مجروحان می‌گوید: نیروهای اشغالگر اسرائیلی مانع انجام کار تیم‌های پزشکی می‌شوند و هر لحظه به تعداد شهدا و مجروحان اضافه می‌شود و بیمارستان‌ها قادر به پذیرش بسیاری از مجروحان نیستند، با اینکه ۱۷ سال است که نوار غزه در محاصره قرار دارد، اما اکنون غزه وضعیت بهداشتی سختی را می‌گذراند.

وی ادامه داد: تا این لحظه تعداد شهدای نوار غزه از مرز ۸ هزار شهید فراتر رفته است که بیش از ۴۰ درصد آن‌ها کودک هستند و بیش از ۱۸۷۰ مفقودی زیر آوار گزارش شده است که از این تعداد ۱۰۲۰ نفر کودک هستند.

«پزشکی جنگ» در غزه / چه کسی برای زنده ماندن انتخاب می‌شود؟

فاجعه انسانی ‏در غزه / رویاهای ۲‬ هزار کودک به پایان رسید

سلیم اویس، مسئول رسانه‌ای دفتر یونیسف در خاورمیانه با تاکید بر ضرورت توقف خشونت یا حداقل آتش‌بس بشر دوستانه جهت ورود تیم‌های بشردوستانه به مناطق آسیب‌دیده، می‌گوید: بیش از ۲ هزار کودک کشته و بیش از ۴ هزار کودک مجروح شده‌اند و نباید این فاجعه را تنها یک عدد بدانیم، زیرا این کودکان رویاها و آینده‌ای داشتند که به دلیل خشونت شدید، حیات آن‌ها پایان یافت.

بیماری‌های همه‌گیر غزه را تهدید می‌کند

خالد عبدالغفار، وزیر بهداشت و جمعیت مصر نیز به نوبه خود با بیان اینکه وزارت بهداشت مصر آماده ارائه حمایت کامل پزشکی از مجروحان غزه است، اظهار می‌کند: احتمال شیوع بیماری‌های همه‌گیر در غزه به دلیل افزایش مرگ‌ومیر وجود دارد.

آژانس امدادرسانی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (UNRWA) هشدار داد: پناهگاه‌های این سازمان در غزه به‌حدی شلوغ است که چهار برابر ظرفیت را در خود جای داده است و نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر در ۱۵۰ مرکز از جمله مدارس و مراکز بهداشتی پناه گرفته‌اند، اما با این حال بسیاری از شهروندان سرپناهی ندارند.

«پزشکی جنگ» در غزه / چه کسی برای زنده ماندن انتخاب می‌شود؟

و کسی زخم‌هایشان را مرهم نیست…

کد خبر 700063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.