تشکیل ستاد هماهنگی اقتصادی در سیستان و بلوچستان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان گفت: به منظور تهیه بسته جامع توسعه اقتصادی سیستان و بلوچستان، ستاد هماهنگی اقتصادی در این استان تشکیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهرداد عرب‌اول امروز _یکشنبه هفتم آبان‌ماه_ در جلسه توسعه اقتصادی استان که با حضور استاندار در دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد، اظهار کرد: سیستان و بلوچستان باید در بازه زمانی دو هفته نسبت به تهیه بسته جامع توسعه اقتصادی اقدام کند تا پس از تنظیم با ساز و کار جدید از طریق معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و کمیسیون اقتصادی سران سه قوه طرح موضوع و مجوزهای لازم برای اجرای فعالیت‌های اقتصادی در این استان صادر شود.

وی افزود: این اقدام باید هرچه سریع‌تر انجام شود تا بیش از این سیستان و بلوچستان زمان را از دست ندهد و در کش‌وقوس بخشنامه‌ها و موارد اداری در وزارتخانه‌ها معطل نشود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان ادامه داد: کار پیرامون این موضوع در حوزه اقتصادی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان انجام شده و با توجه به تاکید استاندار نیز با مشارکت دانشگاهیان پیش خواهد رفت تا نتیجه آن مطلوب‌تر باشد.

وی اضافه کرد: در این زمینه ستادی با عنوان «ستاد هماهنگی اقتصادی» در سیستان و بلوچستان شکل خواهد گرفت تا مباحث پیرامون این موضوعات در آن مطرح شود.

عرب‌اول با بیان اینکه شرایط اقتصادی سیستان و بلوچستان بر اساس داده‌های معاونت آمار شناسایی شده است، تصریح کرد: تولید ناخالص داخلی استان به قیمت جاری تا پایان سال ۱۴۰۰، حدود ۱۲۲ هزار و ۶۴۸ میلیارد تومان و به قیمت ثابت ۹ هزار و ۹۲۱ میلیارد تومان است، یعنی ۱.۴ درصد تولید ناخالص کشور به سیستان و بلوچستان اختصاص دارد که از این حیث رتبه ۲۰ را در بین استان‌های کشور دارا هستیم.

وی تاکید کرد: سرانه تولید در سیستان و بلوچستان به قیمت جاری در سال ۱۴۰۰، حدود ۳۹۷.۵ میلیون ریال بوده که در مقایسه با کل کشور سرانه تولید ما ۶۰ درصد کمتر است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان ادامه داد: میزان ارزش افزوده بخش‌های اقتصادی استان در بخش کشاورزی ۱۳.۷ درصد، معدن ۰.۴ درصد، صنعت ۲۲.۲ درصد و در خدمات ۶۳.۶ درصد است.

وی گفت: رشد اقتصادی در شهرستان‌های استان محاسبه شده و سهم ارزش افزوده ۲۶ شهرستان شناسایی شده است که هیچ تعادلی در این بین وجود ندارد.

عرب‌اول گفت: بر اساس سال پایه ۹۰ ارزش افزوده به قیمت ثابت از ۹ هزار و ۹۲۱ میلیارد تومان استان، سه هزار و ۳۷۱ میلیارد تومان مربوط به زاهدان با ۳۳.۹ درصد است، بعد از آن زابل با هزار و ۵۵ میلیارد تومان با ۱۰.۶ درصد، چابهار با ۸۰۲ میلیارد تومان و ایرانشهر با ۶۷۵ میلیارد تومان که این اعداد گویای نبود تعادل است، چراکه در زمینه ارزش افزوده در بعضی شهرستان‌ها هیچ اتفاق خاصی رخ نداده است که سیستان و بلوچستان در آن سهم داشته باشد.

کد خبر 699841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.