تسهیلگری شورای ششم برای کارآفرینی بانوان اصفهان / محله‌محوری زیربنای کاهش آسیب‌های اجتماعی

رئیس کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: به دنبال تسهیلگری و هماهنگ‌سازی برای حمایت از اجرای طرح‌های مرتبط با اشتغال و کارآفرینی بانوان این کلان‌شهر با اولویت بانوان سرپرست خانوار و خود سرپرست هستیم و اولویت‌های حاصل از پژوهش‌ها در این حوزه را به‌روزرسانی می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به اینکه جوامع از نظر مدیریتی و برنامه‌ریزی با شرایط متغیری روبه‌رو هستند، بنابراین گسترش و تنوع نیاز قشرهای مختلف جامعه، برنامه‌ریزی‌های متعددی را می‌طلبد و برای اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر محور قرار گرفتن خانواده در قوانین، مقررات، برنامه‌ها و سیاست‌های اجرایی، با توجه به اینکه می‌فرمایند: «مسئله مادری، مسئله همسری و مسئله خانه و خانواده از مسائل بسیار اساسی و حیاتی در جامعه است و در همه طرح‌های اجتماعی باید خانواده مبنا باشد و در رأس قرار گیرد»، مقرر شد کمیسیونی با عنوان خانواده، بانوان و جوانان در شورای اسلامی شهر اصفهان تشکیل و نیازهای این قشر به‌صورت اختصاصی دیده شود.

سیاست‌های کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان شورا در جلسه نخست آن مطرح و تصویب شد که از جمله موارد پیش‌بینی شده، پیوست خانواده در پروژه‌های شهرداری و پیش‌بینی رفع نیازهای مادر و کودک در سطح شهر و شهرداری است.

نشاط و هویت به‌عنوان دو هدف اصلی کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان مطرح شده است؛ پیگیری مسائل بانوان با اولویت بانوان سرپرست خانوار، باردار، معلول و تسهیلگری و حمایت از اجرای طرح‌های مرتبط با بانوان و خانواده با اولویت بانوان سرپرست خانوار، تعامل با سمن‌های فعل در حوزه خانواده و بانوان، حمایت از فعالیت‌های فرهنگی، هنری و اقتصادی در حوزه خانواده، نشاط خانواده و هویت به‌عنوان قطعه گمشده پازل جوانان و بانوان از دیگر اهداف این کمیسیون به‌شمار می‌آید.

آنچه در ادامه می‌خوانید، حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا، با فرزانه کلاهدوزان، رئیس کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر اصفهان برای آگاهی شهروندان به‌ویژه بانوان این کلان‌شهر از روند برنامه‌های کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان در شورای ششم و چگونگی ایجاد تسهیلات و امکانات برای مادران و بانوان سرپرست خانوار در این شهر است.

تسهیل‌گری شورای ششم برای کارآفرینی بانوان اصفهان/ محله‌محوری زیربنای کاهش آسیب‌های اجتماعی

تعیین سیاست‌های کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان بر مبنای تحکیم خانواده و نشاط اجتماعی است

ایمنا: کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان در شورای ششم از چه زمانی فعالیت خود را به‌طور رسمی آغاز کرده است؟

کلاهدوزان: کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان، پایان سال دوم شورای ششم تشکیل شد و به‌واسطه دغدغه‌ای که اعضای شورای ششم در بحث خانواده، جوانان و بانوان داشتند به این نتیجه رسیدند تا کمیسیون ویژه‌ای برای این منظور تشکیل شود که موارد مربوط به این موضوع با توجه به اهمیت آن در کمیسیون مذکور پیگیری شود.

مردادماه سال جاری اعضای این کمیسیون مشخص شدند و از اواخر شهریورماه فعالیت خود را به‌طور رسمی آغاز کرد و تاکنون سه جلسه در این کمیسیون تشکیل شده است؛ اعضای این کمیسیون متشکل از آقایان علی صالحی، احمد شریعتی، ابوالفضل قربانی، مصطفی نباتی‌نژاد و فرزانه کلاهدوزان است.

این کمیسیون به‌دلیل اینکه از قبل در شورای ششم وجود نداشت و به‌تازگی تشکیل شده است، باید ابتدا در آن به شرح وظایف می‌پرداختیم و سیاست‌های کمیسیون را تعیین می‌کردیم، از این‌رو سیاست‌هایی که در حیطه وظایف شورای اسلامی و شهرداری است را بر اساس اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی، برنامه پنج‌ساله و سیاست‌های ابلاغی هجده‌بندی مقام معظم رهبری در حوزه خانواده استخراج و طی چند جلسه اولویت‌بندی کردیم، سپس سیاست‌های اصلی این کمیسیون که بر مبنای محورهای اصل تحکیم خانواده، نشاط اجتماعی و سبک زندگی اسلامی و ایرانی است، تعیین شد و از اهداف کمیسیون قرار گرفت که در پی آن شرح وظایف نیز به تفصیل دنبال شد.

طی سه جلسه گذشته این موضوع مطرح شد تا با هم‌پوشانی موضوعات مشترک با کمیسیون‌های دیگر در شورای ششم فعالیت‌های این کمیسیون را نیز برنامه‌ریزی کنیم، همچنین به موضوعاتی که مختص کمیسیون خانواده است، به‌طور ویژه به آن بپردازیم.

ایمنا: ارزیابی‌ها در خصوص تشکیل کمیسیون خانواده در شورای اسلامی شهر اصفهان به چه صورت بوده است؟

کلاهدوزان: در شوراهای اسلامی کلان‌شهرها ازجمله شورای ششم در اصفهان که بیشترین جلسات هم‌اندیشی برگزار می‌شود، موضوع بررسی و پژوهش در خصوص تشکیل کمیسیون خانواده در این شورا مطرح و با انجام مشاوره از چند شهر کوچکی که دارای این کمیسیون بودند، اطلاعات لازم در این مورد دریافت شد و در نهایت با مطالعه اسناد بالادستی در حوزه بانوان و خانواده به نتایج خوبی در این زمینه دست پیدا کردیم.

با توجه به اینکه سیاست مدیریت شهری در این دوره محله‌محوری است و در دوره‌های قبل نیز این موضوع توسط اعضای شورای اسلامی دنبال شد، سیاست‌هایی این چنینی را کنار یکدیگر قرار دادیم و با مطالعه آن‌ها، فضا را به سمتی سوق دادیم که به برنامه عملیاتی و شرح اقدام برسد و بتوان آن‌ها را در بودجه لحاظ کرد.

اصفهان شهر دوستدار کودک است، از این رو باید زیرساخت‌های مربوط به این موضوع در شهر توسعه پیدا کند، به این صورت که حقوق مادر و کودک باید در سطح شهر در نظر گرفته شود.

اصفهان شهر دوستدار کودک است، از این‌رو باید زیرساخت‌های مربوط به این موضوع در شهر توسعه پیدا کند، به این صورت که حقوق مادر و کودک باید در سطح شهر در نظر گرفته شود، همچنین توسعه فضاهایی که در خصوص ایجاد نشاط اجتماعی در خانواده از جمله پردیس‌ها و بوستان‌های خانواده محور یا باغ‌های بانوان است، در دستور کار کمیسیون قرار دارد.

در این راستا، به دنبال تسهیلگری و هماهنگ‌سازی برای حمایت از اجرای طرح‌های مرتبط با اشتغال و کارآفرینی بانوان شهر با اولویت بانوان سرپرست خانوار و خود سرپرست هستیم و اولویت‌های حاصل از پژوهش‌ها در این حوزه را به‌روزرسانی می‌کنیم.

فضاهای بی‌دفاع شهری ایمن‌سازی می‌شود

ایمنا: در کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان چقدر به آسیب‌های اجتماعی پرداخته می‌شود؟

کلاهدوزان: این کمیسیون در بخش آسیب‌های اجتماعی به مسائلی که مربوط به بانوان و خانواده می‌شود، ورود پیدا کرده است و از اهداف آن می‌توان به بررسی و ایمن‌سازی فضاهای بی‌دفاع شهری که بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را به همراه خواهد داشت، اشاره کرد.

فضاهای بی‌دفاع شهری چند متولی دارد که در حوزه‌های مختلف برای ایمن‌سازی آن‌ها جلسات متعددی در این خصوص برگزار شده است و انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک شاهد کاهش این فضاها در شهر باشیم؛ از دیدگاه حوزه شهرسازی این فضاها در شهر نباید شکل گیرد یا در صورتی که ایجاد شد، باید از طریق ایجاد روشنایی یا انجام خدماتی به وسیله سازمان خدمات شهری شهرداری، اصلاح شود تا شهر برای حضور بانوان و کودکان و در کل خانواده ایمن باشد.

کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر اصفهان در نظر دارد مجموعه‌ای با عنوان «ریحانه» به‌منظور حمایت از بانوان به زیرساخت‌های شهری اضافه کند.

خانواده نخستین و بنیادی‌ترین ساختار یک جامعه و پس از آن محله است، از این‌رو توجه به محلات می‌تواند بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و صدماتی که از این طریق به خانواده‌ها وارد می‌شود را کاهش دهد.

شهروندان می‌توانند از طریق سامانه ۱۳۷ نظرات و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارند، همچنین در آینده‌ای نزدیک با رونمایی از پلتفرم دیگری با عنوان باشگاه شهراندیشان نیز می‌توانیم در خدمت شهروندان و نظرات خوب آن‌ها در این زمینه باشیم، این در حالی است که در این دوره از مدیریت شهری تا این لحظه به شکل قابل توجهی میزان مشارکت شهروندان در امور شهری افزایش یافته است.

این کمیسیون در نظر دارد مجموعه‌ای با عنوان «ریحانه» را به‌منظور حمایت از بانوان به زیرساخت‌های شهری اضافه کند، همچنین توسعه باغ‌های بانوان در دستور کار قرار دارد و اجرای برنامه‌های مناسبتی و نشاط‌آور ویژه بانوان همچون سال‌های گذشته ادامه خواهد داشت.

کد خبر 699566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.