خودکفاترین شهرهای جهان برای انرژی

ریکیاویک، ونکوور، پورتلند، کپنهاگ و دانمارک به عنوان خودکفاترین شهرهای جهان برای انرژی شناخته شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه کمبود و هزینه انرژی به یکی از بحران‌های حاکم بر جهان تبدیل شده و زندگی بسیاری از شهرنشینان را با مشکل جدی مواجه کرده است. بدیهی است که مصرف انرژی شهری نه‌تنها هزینه بسیار بالایی در بر دارد، بلکه می‌تواند به انتشار گازهای گلخانه‌ای منجر شود و از این طریق بیشترین آسیب را به ساکنان زمین، انسان‌ها و سایر جانداران وارد کند. البته همه روزه بر آگاهی مدیران شهری در مورد این واقعیت افزوده می‌شود و همین امر آن‌ها را به اعمال اقدامات مناسب به منظور به حداقل رساندن مصرف انرژی و هزینه‌های آن برای شهروندان سوق می‌دهد.

یکی از بهترین رویکردها برای حل بحران هزینه انرژی امروز، کاهش مصرف آن است که البته دستیابی به آن به راحتی امکان‌پذیر نیست. در واقع به حداقل رساندن مصرف انرژی در بسیاری از منازل یا شهرها امری غیرممکن محسوب می‌شود چراکه استفاده از بسیاری از تجهیزات و ابزارها مشمول صرف نیرو است. در این راستا، خود کارآمد سازی انرژی می‌تواند به بهترین شکل ممکن بحران انرژی حاکم بر جهان را جبران کند و نه‌تنها کاهش هزینه‌ها را برای شهروندان به دنبال داشته باشد، بلکه در رونق اقتصادی و کاهش اثرات سایر بحران‌های امروزی نظیر تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا نقش مهمی ایفا کند. امروزه مدیران در شهرهای مختلف جهان عزم خود را جزم کرده‌اند منابع تجدیدپذیر مانند خورشید و باد را برای تولید الکتریسیته جایگزین انرژی شهری کنند و مزایای این اقدامات را برای شهر و شهروندان به ارمغان بیاورند. در ادامه به معرفی خودکفاترین شهرهای جهان برای انرژی می‌پردازیم و بر استراتژی‌های هر یک برای کاهش بحران نیرو تمرکز می‌کنیم.

ریکیاویک در ایسلند

ریکیاویک به عنوان سلطان ذخیره انرژی در جهان شناخته شده است چراکه تقریباً تمام نیروی لازم برای ۱۱۵ هزار شهروند خود را از منابع گرما زمینی و آبی تأمین می‌کند. مدیران شهر ادعا کرده‌اند که تا سال ۲۰۵۰ مصرف سوخت‌های فسیلی در سراسر پایتخت ایسلند را به صفر خواهند رساند و از این طریق به کاهش اثرات جزایر گرمایی و آلودگی هوا نیز کمک خواهند کرد. موقعیت جغرافیایی ریکیاویک در تأمین انرژی تجدیدپذیر برای آن نقش مهمی ایفا می‌کند چراکه شهر میزبان چشمه‌های داغ بی‌شمار است که دسترسی به حرارت گرما زمینی را برای آن فراهم می‌آورد و قابلیت تبدیل این نیرو را به انرژی پاک ممکن می‌کند. علاوه بر این، پایتخت ایسلند میزبان یک کارخانه بسیار عظیم برای جذب کربن به نام «اورکا» است که هواکش‌های آن روزانه بخش بزرگی از هوای اطراف را به داخل خود جذب و به وسیله انرژی گرما زمینی به اعماق زمین پمپاژ می‌کند که از آن برای تأمین نیروی منابع نفت و گاز بهره گرفته می‌شود. گزارش‌ها حاکی از آن است که کارخانه اورکا بزرگترین کارخانه جذب کربن در جهان به‌شمار می‌رود که صددرصد انرژی مورد نیاز خود را از نیروی گرما زمینی تأمین و به جذب چهار هزار تن دی‌اکسیدکربن در هر سال کمک می‌کند.

خودکفاترین شهرهای جهان برای انرژی

ونکوور در کانادا

ونکوور در کانادا جایگاه دوم شهرهای انرژی خودکفای جهان را از آن خود کرده که محققان علت این دستاورد را به اهداف بلندپروازانه مدیران برای تأمین کامل نیروی شهری از منابع تجدیدپذیر و اعمال اقدامات مختلف برای تحقق آن نسبت داده‌اند. در حال حاضر حدود ۹۰ درصد از انرژی مورد نیاز شهر از نیروی برق‌آبی (نیروی تولید شده از آب یا بخار) تأمین می‌شود و این در حالی است که دستگاه فشرده‌سازی پسماندهای شهری مجهز به نیروی خورشیدی نیز نقش مهمی در کاهش نیاز به انرژی شهر ایفا کرده است. این دستگاه‌ها زباله‌ها را بسیار فشرده می‌کند و در نتیجه نیاز به تردد کامیون‌های حمل زباله کمتری است که این امر به سهم خود در کاهش انتشار گازهای آلاینده بسیار اثربخش بوده است.

خودکفاترین شهرهای جهان برای انرژی

پورتلند در ایالات متحده آمریکا

پورتلند برای سال‌های متوالی به عنوان پایتخت سبز ایالات متحده آمریکا شناخته شده که علت این موفقیت به اعمال اقدامات مختلف مدیران به برای پایدارسازی شهر نسبت داده شده است. مدیران پورتلند بسیار بلندپروازانه در نظر دارند تأمین صددرصدی نیروی مورد نیاز شهری را از انرژی تجدیدپذیر ممکن کنند که البته این هدف فعلاً در مرحله ادعا قرار دارد و تلاش‌های بی‌شمار و صرف هزینه‌های کلانی را می‌طلبد. در حال حاضر، پایتخت پایدار آمریکا بیش از ۵۰ سازه کاملاً سبز را در خود جا داده است که این ساختمان‌ها بر اساس تحقیقات انجام شده به طور باورنکردنی پایدار و عایق‌بندی شده هستند. از سوی دیگر، مدیران تمام لامپ‌های مربوط به سیستم‌های روشنایی شهری را با چراغ‌های ال‌ای‌دی جایگزین کرده و توانسته‌اند از این طریق هزینه مصرف انرژی را به حداقل برسانند، ضمن این‌که اقدام نام‌برده در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز نقش مهمی ایفا کرده است.

خودکفاترین شهرهای جهان برای انرژی

کپنهاگ در دانمارک

توسعه بام‌های سبز مهم‌ترین نقش را در افزایش پایداری کپنهاگ، پایتخت دانمارک، به عنوان چهارمین شهر خودکفای انرژی جهان ایفا کرده است. پوشش‌های گیاهی تعبیه شده بر بام سازه‌های شهر در عایق‌بندی آن‌ها بسیار اثربخش بوده و نیاز به مصرف انرژی را برای گرمایش و سرمایش در این سازه‌ها طی فصول سرد و گرم به حداقل رسانده است. علاوه بر این، استفاده گسترده از آسیاب‌های بادی به تأمین بخش اعظم انرژی شهری از نیروی تجدیدپذیر برای پایتخت دانمارک منجر شده و همین امر نیاز به مصرف انرژی شهری را به حداقل رسانده است. گزارش‌ها نشان از آن دارد که ۱۰ درصد از کل انرژی سراسر کشور دانمارک از نیروی حاصل از آسیاب‌های بادی تأمین می‌شود که کپنهاگ بخش مهمی از این رقم را به خود اختصاص داده است.

خودکفاترین شهرهای جهان برای انرژی

مالمو در سوئد

مالمو سومین شهر بزرگ سوئد و یکی از برجسته‌ترین نمونه شهرهای جهان در ارائه خدمات انرژی پاک به شهروندان محسوب می‌شود که در ذخیره نیروی شهری نیز بسیار موفق عمل کرده است. بخش اعظم انرژی شهر را نیروی هسته‌ای تأمین می‌کند، با این حال انرژی آب نیز در این زمینه سهم مهمی به عهده دارد. دولت سوئد توانست بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ با اعمال اقدامات مختلف مصرف سوخت‌های فسیلی را به میزان ۲۵ درصد کاهش دهد. از سوی دیگر، تأمین انرژی صددرصدی بسیاری از مراکز مهم مالمو وابسته به نیروی تجدیدپذیر حاصل از خورشید، باد و آب است و همین امر در تبدیل آن به یکی از خودکفاترین شهرهای جهان از نظر انرژی نقش مهمی ایفا کرده است. علاوه بر این، طراحی سازه‌های شهر با بیشترین تمرکز بر عایق‌بندی انجام می‌شود که این امر به سهم خود نیاز به مصرف انرژی برای گرمایش و سرمایش شهری را به حداقل رسانده است.

خودکفاترین شهرهای جهان برای انرژی

ترجمه از: زهرا عباسپور

کد خبر 698930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.