کاشان ۵۰۰ هکتار بافت تاریخی دارد

شهردار کاشان گفت: کاشان دارای ۵۰۰ هکتار بافت تاریخی است که در این میان بافت تاریخی بازار بزرگ با بیش از ۶۰ اثر از جمله ۱۲ کاروانسرا، مسجد و آب انبار به طول بیش از سه کیلومتر یکی از بزرگ‌ترین بازارهای تاریخی ایران به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کیومرث محمدپور امروز _ سه‌شنبه دوم آبان‌ماه _ در جمع خبرنگاران با تاکید بر نگاه ویژه مدیریت شهری در این دوره نسبت به موضوع توسعه دیپلماسی شهری، اظهار کرد: این شهر پیشرو در دیپلماسی شهری با سابقه عضویت در بیش از شش سازمان بین‌المللی به عنوان یکی از نخستین سکونتگاه‌های شهرنشینی جهان با تمدن ۷۵۰۰ ساله محوطه باستانی سیلک شناخته می‌شود.

وی افزود: از مهم‌ترین دستاوردهای این دیار کهن می‌توان به کشف هنر سفال‌گری، نساجی، ذوب فلز و کاشی زرین فام اشاره کرد که آثار این تمدن بزرگ اکنون زینت‌بخش موزه‌های جهان همچون لوور فرانسه، آرمیتاژ روسیه، برلین آلمان و متروپولیتن آمریکا است.

شهردار کاشان خاطرنشان کرد: وجود بیش از ۶۰۰ خانه تاریخی با معماری متنوع که بخشی از آن به عنوان بهترین اقامتگاه‌های سنتی بوم‌گردی (بوتیک هتل) در خاورمیانه مطرح است، این شهر را به شهر جهانی خانه معرفی کرده است.

محمدپور اضافه کرد: کاشان دارای ۵۰۰ هکتار بافت تاریخی است که در این میان بافت تاریخی بازار بزرگ با بیش از ۶۰ اثر (از جمله ۱۲ کاروانسرا، مساجد و آب انبارها) به طول بیش از سه کیلومتر یکی از بزرگ‌ترین بازارهای تاریخی ایران به شمار می‌رود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر وجود بیش از هزار کارگاه، کارخانه و شرکت صنعتی کوچک و بزرگ، این منطقه را به یکی از قطب‌های صنعتی کشور تبدیل کرده است، حدود ۷۰ درصد از صادرات فرش ماشینی کشور در این منطقه تولید می‌شود، به نحوی که کاشان به پایتخت فرش صنعتی جهان تبدیل شده است.

محمدپور با بیان اینکه سالانه بیش از سه هزار مترمربع فرش دستباف در منطقه تولید و به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر می‌شود، گفت: منطقه فرهنگی و گردشگری کاشان دارای تنوع اقلیم آب و هوایی است که از یک طرف به کوهستان‌های سرسبز با گل‌های رز محمدی ختم می‌شود و از طرف دیگر به کویر مرکزی ایران متصل است و مستعد سرمایه‌گذاری در زمینه تولید اسانس‌های مختلف گیاهی، انرژی خورشیدی، صنعت و صنایع‌دستی است.

وی اظهار کرد: موقعیت ژئوپولیتیک کاشان و کاپان و اشتراکات فرهنگی این دو شهر می‌تواند زمینه امضای تفاهم‌نامه همکاری را برای معرفی این شهرها فراهم کند و برپایی نمایشگاه فرش، محصولات فرهنگی و صنعتی کاشان در کاپان می‌تواند به عنوان یک موضوع در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر 698543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.