لزوم توجه عوامل اجرایی انتخابات به اصل بی‌طرفی

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: ملاک مهم در انتخابات مشارکت و پشتیبانی مردم است و عوامل اجرایی اصل بی‌طرفی را در اولویت قرار بدهند.

به گزارش ایمنا، عباسعلی کدخدایی عصر امروز _شنبه، بیست‌ونهم مهرماه_ در نشست مشترک فرمانداران و هیئت‌های نظارت انتخابات کهگیلویه و بویراحمد، ضمن ابراز تأسف از اقدامات وحشیانه رژیم غاصب صهیونیستی در فلسطین، اظهار کرد: اسرائیل یک غده سرطانی و رژیم نامشروع است و به لطف خداوند پیروزی نهایی از آن مردم مظلوم غزه خواهد بود.

وی به اهمیت انتخابات اسفند ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: همه دستگاه‌ها درگیر آماده‌سازی مقدمات انتخابات هستند تا انتخاباتی در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران برگزار شود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه انتخابات در نظام جمهوری اسلامی یک شاخص اصلی برای مردمی بودن نظام است، گفت: در زمان رهبری حضرت امام (ره) و اکنون با رهبری مقام معظم رهبری نگاه عمیق و دقیقی به مولفه‌ها و اصل انتخابات داشته و دارند و مردم‌سالاری نظر ایشان است که نظر درست و صحیحی بوده، چرا که اساس اسلامیت و جمهوریت به حضور مردم است.

وی با بیان اینکه نظام دینی و اسلامی ما بر پایه مردم‌سالاری استوار است، تصریح کرد: انتخابات یک شاخصه مهم است و همه در هر جایی هستیم باید تلاش کنیم انتخابات به خوبی برگزار شود و چهار راهبرد «امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت» ملاک کار یکایک ما در هر پست و مقامی باشد.

کدخدایی با تأکید بر اینکه ملاک ما در انتخابات حضور مشارکت و پشتیبانی مردم است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه از ابتدای انقلاب تاکنون هر انتخاباتی برگزار کردیم سالم بودند و در انتخابات سال ۱۳۸۸ که عده‌ای نسبت به آن اعتراضاتی داشتند نیز اعلام کردیم به سلامت انتخابات هیچ‌گونه خدشه‌ای وارد نشده‌است.

وی با بیان اینکه قوانین انتخاباتی مربوط به دهه ۶۰ بود که در دهه ۷۰ اصلاح شد و همچنان ادامه دارد، گفت: انتخابات در دهه ۶۰ با یک نگاه تکلیف‌محور برگزار می‌شد و معادلات سیاسی و رقابتی کم‌تر مطرح بود، اما هر چه از دهه ۶۰ فاصله گرفتیم عنصر رقابت سیاسی به خصوص در دو دهه اخیر پررنگ شده که باید قوانین و روش‌هایی مبتنی بر نگاه و مزاج انتخاباتی که مردم آن را می‌پسندند داشته باشیم.

عضو حقوقدان شورای نگهبان، افزود: یکی دیگر از لازمه‌های برگزاری انتخابات سالم، روش‌ها و عملکرد نظام انتخاباتی است، وقتی می‌خواهیم انتخابات را به عنوان یک شاخصه ملی در داخل و خارج از کشور اعلام کنیم، لوازم خاص خود را دارد.

وی با بیان اینکه قانون احزاب داریم و در قانون اساسی بر احزاب تأکید شده است، اما گام مؤثری در این خصوص برداشته نشده است، گفت: بار عمده انتخابات به لحاظ سیاسی و اجتماعی بر عهده هیئت‌های اجرایی، شورای نگهبان و نهادهای حاکمیتی است و اگر به این مورد توجه شود امر شایسته‌سالاری که در سیاست‌ها مورد تأکید مقام معظم رهبری است، محقق می‌شود.

کدخدایی بر مسئله بی‌طرفی عوامل اجرایی انتخابات تاکید کرد و افزود: باید بحث بی‌طرفی در انتخابات پررنگ نشان داده شود و ضمن اینکه مسئله مهم بی‌طرفی در انتخابات را به عوامل اجرایی گوشزد کنیم، خودمان منادی و عامل به این مسئله باشیم.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری همواره بر موضوع بی‌طرفی در انتخابات تأکید دارند، گفت: فارغ از نگاه سیاسی و سلیقه‌ای عوامل اجرایی در چارچوب قانون حرکت کنیم.

عضو حقوقدان شورای نگهبان تصریح کرد: اگر خدای نکرده مردم یک حوزه انتخابیه احساس کنند من و شما از فردی جانبداری می‌کنیم و به این دلیل پای صندوق رأی حاضر نشوند، گناهی است که به پای من و شما نوشته می‌شود، بنابراین موارد اخلاقی، دینی و سیاسی در این زمینه مدنظر باشد.

وی با اشاره به اینکه شفافیت مدنظر عوامل اجرایی باشد و پاسخ قانونی به موارد مطرح شده از سوی نامزدهای انتخاباتی داده شود، گفت: بی‌طرفی عوامل اجرایی انتخابات در بین نامزدها و هواداران آن‌ها منعکس شود و آن‌ها هم این اطمینان را پیدا کرده و به خوبی لمس کنند که اگر این مورد لمس نشود معنایی نخواهد داشت.

کدخدایی در پایان انسجام و همراهی میان مسئولان این استان را ستود و گفت: امید می‌رود با این انسجام و همراهی میان مسئولان استان شاهد برگزاری انتخابات باشکوه در استان کهگیلویه و بویراحمد به مانند دیگر انتخابات‌ها باشیم.

کد خبر 697862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.