تقویت بخش غیردولتی، گامی موثر در حفظ میراث فرهنگی ناملموس است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به مناسبت افتتاح نشست بین‌المللی سه روزه میراث فرهنگی ناملموس و تاب‌آوری در برابر تغییرات اقلیمی و تاثیرات آن در آسیای غربی و مرکزی، با تاکید ویژه بر نقش فعالان غیردولتی پیامی صادر کرد.

به گزارش ایمنا، عزت‌الله ضرغامی در پیامی به افتتاح نشست تخصصی بین‌المللی میراث فرهنگی ناملموس و تغییرات اقلیمی نوشت:

«فرهنگ، دانایی مردم این سرزمین در اهلیت یافتن با محیط اطرافشان، بهترین مؤلفه برای شناخت جوامع است که ظهور و بروز آن را در میراث فرهنگی می‌توان نظاره کرد. به تعبیری میراث فرهنگی ملموس و ناملموس این سرزمین، آینه‌ای پیش روی فرهنگ است که وجوه ارزش‌های مادی و معنوی آن را به تصویر می‌کشد اما در این بین، میراث فرهنگی ناملموس در مقایسه با میراث فرهنگی ملموس، ماندگار، پویاتر و از اهمیت بالاتری برخوردار است.

آثار و ابنیه تاریخی، بعضاً از چرخه حیات خارج می‌شوند اما میراث فرهنگی ناملموس در تداوم و انتقال خود همواره معاصر شده و نسل به نسل منتقل و منجر به ساخت فرهنگی جامعه خواهد شد. میراث فرهنگی ناملموس در جان و ناخودآگاه مردم و جوامع بروز می‌کند و نمی‌توان در تکوین و یا ضایع کردن آن اراده‌ای را دخیل کرد. به همین دلیل است که همواره سیاحان و گردشگران از گذشته دور تا حال، همواره از سفر به ایران متحیر می‌شوند. چرا که تجربه ملاقات با ایرانیان متفاوت است. تجربه لقاء فرهنگی که از جنس گفت‌وگو و دلربایی و برخواسته از سنت‌های وابسته به ریشه‌های هویتی این سرزمین است. اصفهان و اصفهانی کیفیتی است از رویایی شهر ایرانی اسلامی که در دوره صفوی محقق شد و میراث فرهنگی ناملموس در بنیان شهر متجلی گردید.

موضوع مهمی که در ادبیات جهانی در سالیان اخیر تکرار می‌شود، تغییرات اقلیمی و تأثیرات آن در مناطق مختلف کره خاکی است. این موضوع از دو جنبه قابل بررسی است. نخست جریانات طبیعی که از زمان خلقت این منظومه زیستی وجود داشته و بشر نقشی در پیدایش آن نداشته است. اما جنبه‌ای که مورد بحث قرار می‌گیرد، تغییرات اقلیمی است که متأثر از مداخلات‌ها و در واکنش به آن صورت می‌گیرد. پیشینیان و گذشتگان در طول تاریخی الگوی مناسبی را برای ایجاد تعادل پایدار در محل سکونت خود یافته و به هم زیستی مسالمت آمیزی رسیده بودند که نسل حاضر با هدف غلط‌گیری در طبیعت، اقدام به برهم زدن آن نموده است. الگوی آزموده شده‌ای که در قالب میراث فرهنگی ناملموس این سرزمین تعریف می‌شود، بهترین راه برای ادامه‌ی طریق و توسعه‌ی پایدار است چرا که در دو راهی امتناع از زمینه و از بین رفتن و دیگری معاصر کردن سنت‌ها و اهل این سرزمین شدن، راه دوم منطقی‌تر خواهد بود.

مردم هم به عنوان متولیان و ذی مدخلان اصلی همواره نقش تعیین کننده‌ای در نیل به اهداف تعیین شده از سوی حاکمیت‌ها و دولت‌ها در جهت گفتمان سازی و جریان سازی خواهند داشت و از این حیث پرداختن و پر رنگ کردن نقش فعالان غیر دولتی می‌تواند تضمین کننده اتخاذ بهترین تصمیم و اجرایی شدن آن در تمامی وجوه باشد بی شک تقویت نقش این بخش از جامعه در حکمرانی مطلوب جهت پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس و همچنین تاب‌آوری در تغییرات اقلیمی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

در بیستمین سال تصویب کنوانسیون پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس، نشست وزین میراث فرهنگی ناملموس و تاب‌آوری در برابر تغییرات اقلیمی و تأثیرات آن در آسیای غربی و مرکزی، با تاکید ویژه بر نقش فعالان غیر دولتی که به همت مرکز میراث ناملموس تهران برگزار می‌شود، فرصت مناسبی برای همفکری، تبادل تجربیات و آگاهی بخشی فی مابین کشورهای حوزه‌ی آسیای مرکزی و غربی است تا ضمن تحکیم مناسبات منطقه‌ای از مسیر رفیع فرهنگی، سه‌گانه میراث فرهنگی ناملموس، تغییرات اقلیمی و نقش فعالان غیر دولتی به بحث گذاشته شود و نقشه‌ی راه صحیحی از هم پوشانی اضلاع این مثلث پدید آورده شود.

در پایان ضمن آرزوی اوقاتی خوش برای میهمانان گرانقدر که از کشورهای مختلف در شهر تاریخی اصفهان حاضر شده‌اند، از همکاران پرتلاشم در معاونت میراث فرهنگی بالاخص جناب آقای دکتر دارابی، قائم مقام محترم وزیر و معاون میراث فرهنگی به عنوان رئیس شورای حکام، سرکار خانم دکتر مؤمنی رئیس محترم مرکز میراث ناملموس تهران و از همکاری کشور کره جنوبی و مرکز میراث ناملموس ICHCAP جناب آقای جیسونگ برای اجرای این برنامه مشترک و همچنین مؤسسه باغ پارسی، میراث زنده این نهاد عمومی غیر دولتی اعتبار یافته یونسکو، سرکار دکتر ژانت بلبک در این همکاری ارزشمند کمال تقدیر و تشکر را به عمل می‌آورم و امید که اهداف برگزاری این نشست محقق گردد.»

کد خبر 696869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.