معرفی کارت‌های شناسایی الکترونیکی در جمهوری چک

جمهوری چک اعلام کرد که نخستین کارت‌های شناسایی الکترونیکی مورد استفاده در سطح کشور در ژانویه ۲۰۲۴ عرضه می‌شود و خیلی زود مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جمهوری چک پس از اصلاح قانونی که به مقامات اجازه می‌دهد در آینده استفاده از مدارک شناسایی دیجیتالی را در شهر توسعه دهند، اعلام کرد نخستین کارت‌های شناسایی الکترونیکی خود را در ژانویه ۲۰۲۴ عرضه خواهد کرد. این شناسه‌ها در حال حاضر برای استفاده در داخل کشور طراحی شده است و قابلیت استفاده بین‌المللی ندارد.

کارت‌های شناسایی الکترونیکی که eDoklady (به معنای اسناد الکترونیکی) نامیده می‌شوند، در قالب یک برنامه گوشی هوشمند در دسترس خواهند بود که برای کار کردن نیازی به اینترنت ندارد. مهلت اعلام شده برای معرفی هویت الکترونیکی توسط شهروندان نیز ژانویه ۲۰۲۴ است. این اقدام همچون یک گام میانی پیش از معرفی کیف پول هویت دیجیتال اتحادیه اروپا (EUDI) توسط اتحادیه اروپا عمل خواهد کرد.

معرفی کارت‌های شناسایی الکترونیکی در جمهوری چک

دلیل جایگزینی کارت‌های شناسایی الکترونیکی با نمونه‌های سنتی

جمهوری چک اعلام کرد که دلیل معرفی اسناد دیجیتال رایج بودن استفاده از گوشی‌های تلفن هوشمند است که امروزه از دارایی‌های خرد اکثر شهروندان این کشور و حتی سراسر جهان محسوب می‌شود. علاوه بر این، استفاده از کارت‌های شناسایی الکترونیکی راحت‌تر و امن‌تر از نمونه‌های سنتی فیزیکی خواهد بود، زیرا کارت‌های پلاستیکی اغلب گم می‌شوند یا به سرقت می‌روند که این امر در اکثر موارد به جرایم سرقت هویت منتهی می‌شود.

وزیر توسعه منطقه‌ای و دیجیتالی‌سازی چک اسناد الکترونیکی را به‌عنوان یک برنامه استاندارد تلفن همراه توصیف کرد که می‌توان به‌راحتی آن را دانلود، ثبت و استفاده کرد. از دیگر مزیت‌های این برنامه نیز قابلیتی معرفی شده است که مطابق با آن تنها اطلاعات مورد نیاز را برای خدمات دولتی یا مؤسسات تجاری نشان دهد. برای مثال زمانی که از شهروندان خواسته می‌شود سن خود را در فروشگاه تأیید کنند، می‌توانند بدون نیاز به اشتراک‌گذاری سایر اطلاعات مربوط به خود تنها گزینه سن را در کارت‌های شناسایی الکترونیکی خود به متقاضی نشان دهند.

امنیت کارت‌های شناسایی دیجیتال از طریق گزینه‌های احراز هویت بیومتریک همچون اثر انگشت یا تشخیص چهره، در کنار گزینه تنظیم پین برای محافظت بیشتر افزایش پیدا می‌کند و در صورت گم یا دزدیده شدن گوشی، امکان غیرفعال کردن آن به راحتی وجود دارد.

جمهوری چک تأیید کرد که کارت‌های قدیمی، حداقل در کوتاه‌مدت، کنار گذاشته نمی‌شوند و هر دو نوع شناسایی با هم وجود خواهند داشت. علاوه بر این، اسناد الکترونیکی برای سفرهای بین‌المللی مورد استفاده قرار نخواهند گرفت و در حال حاضر تنها درون مرزهای همین کشور قابل استفاده است.

کد خبر 696445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.