تولید سالانه ۲هزار تن ماهی سردآبی در کهگیلویه و بویراحمد

معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، گفت: سالانه دو هزار تن ماهی سردآبی در استان تولید می‌شود، لازم است به زنجیره ارزش بخش شیلات توجه جدی شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیداحسان عسکری امروز _یکشنبه، بیست و سوم مهرماه_ در نشست گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که به آسیب‌شناسی ارزش زنجیره شیلات اختصاص داشت، با بیان اینکه شیلات استان وارد مرحله تازه‌ای از توسعه خواهد شد، اظهار کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد با در اختیار داشتن ۱۰ درصد منابع آبی زمینه‌ساز توسعه همه‌جانبه در بخش شیلات در کشور است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۲۱۷ مزرعه پرورش ماهی در سطح استان فعال است، افزود: کهگیلویه و بویراحمد با یک درصد جمعیت و یک درصد مساحت کشور برخوردار از ۶.۶ درصد مزارع فعال پرورش ماهی کشور است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه سالانه ۲۲ هزار تن ماهی سردآبی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود، گفت: ۱۰ درصد ماهی مورد نیاز کشور در این استان تأمین می‌شود و رتبه سوم تولید ماهیان سردآبی کشور پس از استان‌های لرستان و چهارمحال و بختیاری را در اختیار دارد.

وی با اشاره به اهمیت زنجیره ارزش بخش شیلات گفت: ابتدایی‌ترین مراحل یعنی تأمین مواد اولیه از تأمین‌کنندگان تا مراحل انتهایی که ارائه خدمت و تحویل کالا و خدمات پس از فروش است، در زنجیره ارزش شیلات پیش‌بینی شده‌است و داشتن زنجیره ارزش منجر به ایجاد اشتغال و بهبود وضعیت معیشتی بخش شیلات می‌شود.

عسکری با اشاره به اینکه مشکل اصلی در شکل‌گیری زنجیره ارزش شیلات استان بحث تأمین منابع است، تصریح کرد: ضرورت دارد تا ۳۰ درصد تسهیلات حوزه اقتصادی به عملیاتی کردن زنجیره ارزش راهبردی بخش شیلات اختصاص داده شود.

وی خاطرنشان کرد: ۸۱۹ طرح در حوزه اقتصادی وجود دارد که متقاضی دریافت تسهیلات هستند، اما برای تعدادی کمی از آن‌ها تسهیلات موجود است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری بر مشخص شدن اهمیت حلقه‌های بخش کشاورزی و شیلات در استان تاکید کرد و گفت: توسعه صنعت شیلات در همه حوزه‌ها، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید، ایجاد نوآوری‌ها و تنوع خدمات جدید دارای ارزش افزوده و افزایش ضریب نفوذ دانش و تکنولوژی در بخش شیلات از جمله مزایای زنجیره ارزش شیلات در استان بوده که مد نظر قرار گرفته‌است.

وی بر پرورش ماهی در پشت سدهای استان تاکید کرد و گفت: مزارع پرورش ماهی در قفس و ظرفیت پرورش ماهیان گرمابی در شهرستان‌های گرمسیری استان بخش مغفول مانده این صنعت در استان بوده که می‌تواند در زمینه تولید آبزیان و کمک به امنیت غذایی نقش بسزایی ایفا کند.

کد خبر 696226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.