بهترین شهرهای دوستدار نابینایان در جهان

توکیو، ونکوور، لندن، شهرهای مختلف لتونی، مدینا و والتا در مالت و بارسلونا بهترین شهرهای دوستدار نابینا در جهان به‌شمار می‌روند که در آن‌ها افراد دارای اختلالات بینایی به‌راحتی می‌توانند نیازهای خود را به‌ویژه در بخش حمل‌ونقل برطرف کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، افزایش جمعیت و مشکلات ناشی از آن نظیر ترافیک خودرویی، سکونت در شهرهای امروز را نسبت به گذشته برای افراد دارای اختلالات بینایی پرخطر کرده است. این افراد برای انجام امور روزمره خود اغلب نیاز به وجود فرد دیگری دارند که همین امر گرایش آن‌ها را به بیرون آمدن از خانه کاهش داده و انزوای اجتماعی را برای این قشر رقم زده است. البته در بسیاری از شهرهای جهان نیز مدیران عزم خود را جزم کرده‌اند استراتژی‌هایی نظیر ایجاد پیاده‌روهای بدون مانع، نصب تابلوهای راهنمایی قابل دسترس برای عابران پیاده، استفاده از خط بریل در تابلوها و نصب سنگ‌فرش‌های برجسته را به کار گیرند تا زمینه را برای استقلال و تحرک هرچه بیشتر افراد دارای اختلالات بینایی اجرا کنند. برنامه‌ریزان در بعضی از شهرهای جهان نیز گام را فراتر نهاده و اقداماتی برای تبدیل شهرهای خود به مناطق دوستدار نابینایان اجرا کرده‌اند که در ادامه به بهترین آنها می‌پردازیم.

توکیو، اولین شهر دوستدار نابینایان جهان

مدیران توکیو از حدود ۵۰ سال پیش تاکنون به‌منظور افزایش رفاه نابینایان اقدام به نصب بلوک‌هایی بریلی به نام «تنجی» (در زبان ژاپنی به معنای بریل) کرده و توانسته‌اند حس انزوای اجتماعی را میان این افراد به حداقل برسانند. تنجی به شکل سنگفرش‌هایی لمسی است که به افراد دارای اختلالات بینایی کمک می‌کند بدون نیاز به سایرین در کنار خود در فضاهای شهری حرکت کنند. نصب این بلوک‌ها در نزدیکی پله‌ها، رمپ‌ها، پله‌های برقی و مسیرهای اصلی ورودی به سازه‌هایی با بیش از دو هزار متر مربع مساحت در قوانین ژاپن اجباری است، با این حال معماران ساختمان‌هایی با کمتر از این میزان مساحت نیز باید نصب بلوک‌های تنجی را در اولویت طراحی‌های خود قرار دهند.

بهترین شهرهای دوستدار نابینایان در جهان

ونکوور، توسعه نرم‌افزاری برای هدایت نابینایان در وسایل نقلیه عمومی

ونکوور در کانادا یکی از بهترین شهرهای دوستدار نابینایان جهان به‌شمار می‌رود که مدیران آن همواره در تلاش بوده‌اند شرایط زندگی را برای افراد دارای اختلالات بینایی تسهیل کنند. از مهم‌ترین و موفق‌ترین اقدامات انجام شده در این زمینه می‌توان به توسعه نرم‌افزاری اشاره کرد که قابلیت آگاهی افراد نابینا را از مکان دقیق ایستگاه‌های اتوبوس فراهم می‌آورد. نرم‌افزار نام‌برده حاوی برنامه‌ای موسوم به «لنزهای هدایت‌گر» است که قابلیت دریافت دستورالعمل‌های صوتی را برای جابه‌جایی درست مسافران دارای اختلالات بینایی از طریق اسکن کدهای QR ممکن و آن‌ها را به سمت ایستگاه‌های اتوبوس هدایت می‌کند. کاربران می‌توانند از این نرم‌افزار، که تا فاصله ۱۴ متری قابل اسکن است، برای اطلاع از محل دقیق بالابرهای برقی نیز بهره بگیرند.

بهترین شهرهای دوستدار نابینایان در جهان

لندن، افزایش قابلیت دسترسی نابینایان به قطارهای شهری

اوایل سال ۲۰۲۳ کارکنان چند کمپانی فناوری اهل لندن، پایتخت بریتانیا، به‌طور آزمایشی به توسعه برنامه‌ای پرداختند که تردد از طریق قطارهای شهری را برای افراد دارای اختلالات بینایی تسهیل می‌کرد. موفقیت این پروژه به حدی زیاد بود که مدیران لندن تصمیم گرفتند برای مدت زمانی طولانی‌تر یا حتی برای همیشه از آن به‌منظور بهبود ایمنی افراد نابینا در شهر بهره بگیرند.

در این برنامه از کدهای هوشمند تقویت‌شده‌ای برای شناسایی چهره افراد استفاده می‌شود و قابلیت راهنمایی آن‌ها را به شکل ارسال اصوات و اطلاعات عملی در مسیر سفر خود ممکن می‌کند. برنامه نام‌برده همچنین توضیحاتی را نیز در مورد عناصر فیزیکی، تابلوهای راهنمایی و رانندگی و همچنین زمان دقیق ورود و خروج قطارهای شهری در اختیار افراد نابینا قرار می‌دهد. گزارش‌ها حاکی از آن است که از زمان توسعه برنامه جدید لندن، تعداد افراد دارای اختلالات بینایی حاضر در فضاهای عمومی، به‌ویژه در قطارهای شهری، به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته و انزوای اجتماعی میان آن‌ها به حداقل رسیده است.

بهترین شهرهای دوستدار نابینایان در جهان

شهرهای لتونی میزبان کتابخانه‌های مخصوص نابینایان

لتونی از سال ۱۹۶۲ میزبان کتابخانه لتونی بوده است که این مرکز در ۲۰ سال اول تأسیس خود کتابخانه مرکزی «جمهوری‌خواه بریل» نامیده می‌شد. این کتابخانه که به‌تازگی برای افراد دارای اختلالات بینایی سازماندهی شده شامل آثار بی‌شماری از کتاب‌های صوتی، کتاب‌های بریل، کتاب‌های چاپی بزرگ، کتاب‌های لمسی و کتاب‌های ترکیبی است، ضمن این‌که مجموعه‌ای از دی‌وی‌دی‌ها و فیلم‌ها در آن به زبان‌های مختلف نظیر زبان لتونی، انگلیسی، روسی و آلمانی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. علاوه بر این، دو مجموعه صوتی در زمینه ادبیات و فرهنگ مخصوص نابینایان در کتابخانه مرکزی نگهداری می‌شود.

کتابخانه مخصوص نابینایان لتونی دارای شعبه‌های متعددی در سراسر کشور است، با این حال در بعضی از شهرها وجود ندارد که دولت لتونی ادعا کرده است مجوز تأسیس چنین کتابخانه‌هایی را به مدیران داوطلب در شهرهای سراسر کشور خواهد داد و آن‌ها را از نظر مالی مورد حمایت می‌دهد.

بهترین شهرهای دوستدار نابینایان در جهان

مدینا و والتا در مالت میزبان گردشگری دوستدار نابینا

وزیر کیفیت زندگی مالت به توسعه لوح‌هایی سرامیکی در بناهای تاریخی شهرهای مدینا و والتا پرداخته است که لمس آن‌ها گردشگران نابینا را با هویت و شکل ظاهری جاذبه‌ها آشنا می‌کند. در مرحله آزمایشی این پروژه تعداد ۱۴ لوح سرامیکی از بناهای تاریخی دو شهر نام‌برده ساخته و در قسمت ورودی محل گردشگری نصب شده است. گردشگران دارای اختلالات بینایی به محض رسیدن به محل هر اثر تاریخی می‌توانند از قدرت لامسه خود برای تجسم ظاهر بنا بهره بگیرند، ضمن این‌که نوشته‌های حک شده روی هر لوح به خط بریل، اطلاعاتی را در مورد بنا در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. جالب‌تر این‌که کیو آرکدهایی نیز روی این لوح‌ها قرار گرفته است که اسکن آن‌ها با گوشی‌های تلفن همراه یا تبلت‌ها، امکان گوش دادن به حکایت‌های تاریخی مربوط به هر بنا یا ارائه نظر در مورد آن را برای کاربران فراهم می‌آورد.

بهترین شهرهای دوستدار نابینایان در جهان

بارسلونا، سازگارسازی وسایل نقلیه عمومی برای افراد نابینا

اداره حمل‌ونقل بارسلونا در اسپانیا اقدام به توسعه یک سیستم هدایت اختصاصی برای افراد دارای اختلالات بینایی در شهر کرده و قابلیت عبور و مرور راحت را برای آن‌ها از طریق وسایل نقلیه عمومی فراهم آورده است. این اقدام نصب برچسب‌های برجسته با علائم بریل روی تابلوها و نرده‌های منتهی به لابی و سکوهای ایستگاه‌های وسایل نقلیه عمومی را در بر گرفته است که هر یک اطلاعات بسیار ارزشمندی شامل کد ایستگاه‌ها، نام توقف‌گاه‌ها و مقصد را به منظور تردد از طریق این خودروها برای افراد نابینا فراهم می‌آورد. مسافران بارسلونا که دارای اختلالات بینایی هستند می‌توانند علاوه بر علائم جدید، از چندین ابزار در شبکه حمل‌ونقل شهری همچون مسیرهای لمسی، تگ‌های هوشمند، بلندگوها در ایستگاه‌ها و قطارها، خط بریل و خطوط برجسته روی دکمه‌های آسانسورها و دستگاه‌های فروش خودکار با سیستم هدایت صوتی و علائم قابل اسکن بهره بگیرند.

بهترین شهرهای دوستدار نابینایان در جهان

کد خبر 696085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.