۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کلاف کنکور دیگر سردرگم نیست!

دروس عمومی همچون گذشته نقش مهم و حیاتی خود را در کنکور سراسری دارند، اما با این تفاوت که این اهمیت به بخش سوابق تحصیلی داوطلب منتقل شده است و نمرات دروس اختصاصی در کنکور داوطلب تاثیرگذار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس تغییرات اعلام شده برای برگزاری آزمون سراسری سال ۱۴۰۳، کنکور در دو نوبت در ماه‌های اردیبهشت و تیر سال آینده برگزار می‌شود. سهم سوابق تحصیلی شامل ۲۸ درصد دروس عمومی و ۲۲ درصد دروس تخصصی است که مجموع آن ۵۰ درصد با تأثیر قطعی سوابق تحصیلی است؛ دروس تخصصی آزمون سراسری هم ۵۰ درصد تأثیر دارد. بر اساس آنچه اعلام شده نحوه پذیرش در دانشگاه فرهنگیان نیز برای سال ۱۴۰۳ با تغییراتی همراه است. کنکور ۱۴۰۳ برای داوطلبانی که داوطلب این موضوع هستند به صورت الکترونیک و آزمایشی اجرا می‌شود.

تغیرات کنکور سراسری به‌قدری زیاد است که داوطلبان دچار سردرگمی و اشتباه می‌شوند. کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ چگونه برگزار می‌شود؟، تغییرات کنکور ۱۴۰۳ کدام موارد است؟، تأثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳ به صورت مثبت محاسبه می‌شود یا به صورت قطعی؟، آیا داوطلبان در کنکور سراسری به سوالات دروس عمومی پاسخ می‌دهند؟، آیا کنکور ۱۴۰۳ به صورت دو مرحله‌ای برگزار می‌شود؟ و سوالات بسیار دیگری ذهن داوطلبان را به بدترین شکل ممکن دچار سردرگمی کرده است.

داوطلبان باید قبل از هر فعالیتی با تغییرات کنکور ۱۴۰۳ آشنا باشند تا بتوانند به سراغ مطالعه دروس بروند. بنابراین دانستن تغییرات کنکور ۱۴۰۳ نقش بسیار مهمی در روند مطالعه دارد.

تغییرات با گذر زمان در شرایط مطلوب‌تری قرار می‌گیرد

حجت‌الله مهدی، رئیس مرکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی دانش‌آموزان اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: از اهداف تغییرات کنکور ۱۴۰۳ می‌توان به ارزیابی شدن دانش‌آموز طی سه سال تحصیل و تلاش مستمر اشاره کرد؛ بر همین اساس از ابتدای ورود دانش‌آموز به پایه دهم تا پایان پایه دوازدهم تمام عملکرد تحصیلی این سه سال نتیجه نهایی و توانایی تحصیلی وی را رقم می‌زند.

وی با توجه به شرایط روحی و روانی دانش‌آموزان می‌افزاید: هر تغییری در ابتدا به دلیل مبهم و ناآشنا بودن نگرانی‌هایی به همراه دارد، اما پس از چند سال اعمال و انجام فرآیندها به مراتب از نگرانی‌ها و دغدغه‌ها نیز کاسته می‌شود. به‌طور کلی تغییرات انجام شده با در نظر گرفتن فشار سنگین روانی کنکور انجام شده است و موجب کاهش استرس و اضطراب دانش‌آموزان می‌شود و از طرفی دانش‌آموز را به‌طور مستمر در محیط سالم رقابت تحصیلی قرار می‌دهد.

کلافی که دیگر سردرگم نیست!

این مشاور تحصیلی با اشاره به امکان برگزاری کنکور الکترونیکی در سال ۱۴۰۳ ادامه می‌دهد: سازمان سنجش تعیین‌کننده امکان برگزاری الکترونیکی آزمون کنکور است، اما در صورت برگزاری با تعبیه شرایط مخصوص امکان تقلب کاهش پیدا می‌کند و روند اعلام نتایج تسریع می‌شود؛ این تصمیم با هدف حفظ امنیت و اطمینان سوالات آزمون اتخاذ شده است.

وی با بیان اینکه هدف از حذف دروس عمومی تسهیل شدن شرایط برای دانش‌آموزان است، می‌گوید: همواره دانش‌آموزان تمایل به کم شدن تعداد دروس دارند تا بتوانند با زمان بیشتر بر کیفیت عملکرد خود بیفزایند. در اصل دروس عمومی حذف نشده است و تأثیر آن‌ها به واسطه امتحانات نهایی و تأثیر دروس اختصاصی به واسطه کنکور رقم می‌خورد. این تغییر با هدف کاهش حجم دروس برای دانش‌آموزان و ارتقای کیفیت اتخاذ شده است.

مهدی در رابطه با برگزاری آزمون جداگانه برای دانشگاه فرهنگیان تصریح می‌کند: به نظر من برگزاری یک آزمون در کنار کنکور صرفاً بار روانی و نگرانی را برای دانش‌آموزان و بار مالی را برای سازمان‌های برگزارکننده بیشتر می‌کند. بهتر است در این حوزه دو بخش داشته باشیم؛ بخشی نمرات و صلاحیت‌های دانش‌آموز که توسط سازمان سنجش سنجیده می‌شود و بخش دیگری که به‌طور تخصصی زیر نظر دانشگاه فرهنگیان باشد.

تغییرات کنکور رقابت بین دانش‌آموزان در ۳ سال تحصیلی را تشدید می‌کند

منیره ناجی، مشاور کلینیک اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: با توجه به صحبت‌های مطرح شده توسط دانش‌آموزان با تغییرات ناگهانی شاهد به‌هم‌ریختگی روح و روان دانش‌آموزان هستیم. با اخبار اعلام شده والدین و دانش‌آموزان تنش زیادی را در ابتدای سال تجربه کردند و همین دنبال کردن اخبار تغییرات وقت زیادی را از دانش‌آموز می‌گیرد و به‌طور کلی هر تغییری برای دانش‌آموز کنکوری می‌تواند استرس‌زا باشد.

وی می‌افزاید: تأثیر سوابق تحصیلی باعث شده است رقابت نزدیک‌تر و شدیدتر در کسب معدل سه پایه به وجود بیاید، همچنین اهمیت دروس دوازدهم و توجه به امتحانات تشریحی بسیار بیشتر از قبل شده است و با در نظر گرفتن تحقق اهداف، تغییرات می‌تواند تسهیل‌کننده باشد تا در ادامه شاهد رقابتی تنگاتنگ در امتحانات نهایی باشیم. نیاز است در رشته‌های پرمخاطب فرد علاوه بر مهارت تست‌زنی و کنکور برای کسب معدل کتبی نیز تلاش کند.

کلافی که دیگر سردرگم نیست!

این مشاور کنکور با بیان اینکه برای بهبود شرایط باید تغیرات آزمون سراسری از قبل مشخص و بدون ابهام به دانش‌آموزان اعلام شود، ادامه می‌دهد: تغیرات ناگهانی به آینده دانش‌آموزان ضرر زیادی می‌زند. اعمال برخی تغیرات باعث اهمیت انتخاب رشته تحصیلی از ابتدای سال دهم شد، البته تغییرات ایجاد شده کیفیت آموزشی را نیز افزایش داده و افت تحصیلی را کمتر کرده است.

تغییراتی برای تحقق عدالت آموزشی

وی با توجه به امکان الکترونیکی شدن کنکور اضافه می‌کند: نظر مساعدی برای این تغییر با توجه به تجربه شرایط شیوع کرونا ندارم. نیاز به زیرساخت‌های مطمئنی در سراسر کشور داریم و با توجه به امکانات متفاوت مناطق ایران اسلامی ممکن است ناعدالتیهایی صورت گیرد و فشار روحی فزاینده‌ای به وجود آید.

ناجی با اشاره به افزایش سهم امتحانات نهایی در کنکور تصریح می‌کند: برای دانش‌آموزانی که در تابستان و سال‌های قبل شرایط مطالعه و قدرت سرمایه‌گذاری برای کنکور را نداشتند و اگر سال دوازدهم خوب مطالعه کنند، می‌توانند به نتیجه مطلوبی برسند، تغییرات بسیار مطلوب خواهد بود.

کلافی که دیگر سردرگم نیست!

وی خاطرنشان می‌کند: هدف کلی تغییرات ایجاد شده کاهش تأثیر حداکثری کنکور بر آینده دانش‌آموزان است، خوشبختانه سال به سال در حال نزدیک شدن به هدف هستیم تا دانش‌آموزان مجبور نباشند صرفاً در ۴ ساعت آینده تحصیلی خود را رقم بزنند. این تصمیمات در مسیر خود تغییر مثبتی بوده و به عدالت آموزشی نیز نزدیک است.

این مشاور تحصیلی تاکید می‌کند: با توجه به اهمیت بیشتر دروس اختصاصی نسبت به دروس عمومی دانش‌آموزان باید از پایه دهم شروع به مطالعه عمیق و مفهومی کنند.

تغییرات کنکور بستری برای رشد مافیا!

ستایش، دانشجوی ترم سه دندانپزشکی یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور با اشاره به تأثیر معدل در نتیجه کنکور به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در فرآیند برگزاری امتحانات نهایی از تقلب‌ها باخبر بودم و دانش‌آموزان به دلیل اهمیت معدل به‌طور مداوم یک‌ماه در استرس نمرات هر امتحان بودند. اعمال این تغییرات به فعالیت مافیای کنکور بسیار دامن زد و فعالیت این شبکه را علاوه بر زمینه کنکور به سمت و سوی امتحانات نهایی سوق داد، دانش‌آموزان نیز به دلیل اهمیت موضوع ناچار به سرمایه‌گذاری هرچند اشتباه در این زمینه بودند.

این دانشجو با بیان اینکه حذف دروس عمومی باعث کاهش بنیه دانش عمومی دانش‌آموزان می‌شود، می‌افزاید: وجهه خوبی ندارد که دانش‌آموزی بدون اطلاع از ادبیات غنی کشورش و حتی زبان خارجه وارد دانشگاه شود. مناسب نیست دانش‌آموز امروز که دانشجوی فردای این مرز و بوم است، صرفاً به دلیل کاهش بار مطالعاتی کنکور در آینده ضربه ببیند.

کلافی که دیگر سردرگم نیست!

ستایش اضافه می‌کند: اگر زیرساخت‌های کنکور الکترونیکی تعبیه شود از نظر تسریع روند اعلام نتایج و کاهش تقلب مفید و قابل توجه است، اما باید در نظر داشت که دانش‌آموزان نیز نیاز به آمادگی برای آزمون‌های الکترونیکی دارند و ممکن است با رایج شدن این فرآیند مشکلات دیگری ایجاد شود.

این دانشجوی ورودی ۱۴۰۱ پیرامون تغییرات کنکور تصریح می‌کند: در زمینه برگزاری کنکور در دو بازه زمانی نیز اگر سطح هر دو آزمون به شیوه یکسان طراحی شود مشکلی به وجود نمی‌آید، اما در سال گذشته شاهد تفاوت میزان سختی در کنکور دی و تیرماه بودیم و در میزان ترازها عدالت به نحوی کم‌رنگ شده بود.

علاقه به شرکت در کنکور الکترونیک ندارم!

هستی، رتبه برتر کنکور ۱۴۰۲ و پذیرفته‌شده در رشته هوشبری یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور به خبرنگار ایمنا می‌گوید: به نظر من حذف دروس عمومی آسیبی به بنیه علمی دانش‌آموزان در دانشگاه نمی‌زند و دانش‌آموزان در حال تحصیل در رشته‌های تجربی بیشتر نیاز به تقویت دروس اختصاصی رشته خود دارند.

این دانشجو با بیان تسهیل شدن شرایط برای دانش‌آموزان با تأثیر معدل فقط در پایه دوازدهم اضافه می‌کند: با وجود تعمیم این تأثیر به سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم اگر در یک برهه زمانی دانش‌آموزان به دلیل مشکلاتی نتوانند معدل مدنظر را کسب کنند تأثیر بدی را در آینده تحصیلی خود شاهد خواهند بود.

هستی با توجه به کنکور برگزار شده در دی‌ماه ادامه می‌گوید: من کنکور دو مرحله‌ای را نیز شرکت کردم ولی در کنکور دی‌ماه بعد از آزمون رتبه و ترازی دریافت نکردم و این موضوع دانش‌آموزان پشت کنکوری را خیلی نگران کرده بود زیرا این آزمون را نیز شانسی برای کسب رتبه بهتر می‌دیدند. به دلیل برگزاری این آزمون در نیم‌سال تحصیلی دوازدهم و تسلط نداشتن بر قسمت‌هایی از دروس خوانده نشده از عملکرد خود راضی نبودم و این موضوع خیلی بر شرایط روحی من و دوستانم تأثیر داشت. به نظرم سطح دو آزمون مناسب و یکسان بود، اما از کنکور تیرماه نتیجه بهتری دریافت کردم.

کلافی که دیگر سردرگم نیست!

وی با اشاره به برگزاری کنکور الکترونیکی می‌افزاید: من اگر در سال ۱۴۰۳ داوطلب کنکور بودم به‌شخصه حاضر به شرکت در کنکور الکترونیکی نبودم و این تصمیم به علت استرس ناشی از کمبود زیر ساخت‌های موجود در کشور خواهد بود.

این رتبه برتر کنکور ۱۴۰۲ خاطرنشان می‌کند: در شرایط کنکور آموزش‌ها و کلیپ و جزواتی که در اختیار داشتم نیز با همان کیفیت در اختیار دانش‌آموزانی که در مناطق دارای سهمیه هم حضور داشتند قرار می‌گرفت، بنابراین این موضوع برای من و دوستانی که از سهمیه‌ای برخوردار نبودیم ناعدالتی محسوب می‌شد. برای بهبود شرایط باید اطلاع‌رسانی تغییرات افزایش پیدا کند.

افزایش عدالت آموزشی به‌واسطه تغییرات کنکور

به گزارش ایمنا، نحوه برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۳ با حواشی زیادی همراه بود و جدال بر شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی بر سر حذف دروس عمومی و تأثیر قطعی معدل وجود داشت.

دانش‌آموزان، اولیا و مشاوران کنکور با صحبت‌های ضد و نقیضی در رابطه با تغییرات کنکور ۱۴۰۳ مواجه شدند. عده‌ای از مشاوران کنکور و دانش‌آموزان موافق با حذف دروس عمومی بودند، اما عده‌ای دیگر مخالف حذف قطعی آن بودند، اما مصوبه جدید شورای نگهبان به شایعات پایان داد و دروس عمومی از کنکور سراسری حذف شد. این مصوبه بدان معنا نیست که باید از این دروس عمومی غافل شد، بلکه مطالعه تشریحی و استفاده از منابع استاندارد در امتحانات نهایی نقش کلیدی را در رتبه و تراز نهایی هر داوطلب ایفا می‌کند.

دروس عمومی همچون گذشته نقش مهم و حیاتی خود را در کنکور سراسری دارند، اما با این تفاوت که این اهمیت به بخش سوابق تحصیلی داوطلب منتقل شده است و نمرات دروس اختصاصی در کنکور داوطلب تأثیرگذار است.

برنامه‌ریزی مناسب و داشتن سبک مطالعاتی مختص دروس عمومی، یکی از فاکتورهای اصلی مطالعه است. در نظر گرفتن نقش امتحانات نهایی و نمرات مدرسه بیش از پیش اهمیت یافته است. به‌گونه‌ای که رقابت میان نفرات برتر آزمون سراسری ۱۴۰۲ بر سر سوابق تحصیلی و همین دروس عمومی بود.

گزارش از: ساجده دقاقیان، خبرنگار ایمنا

کد خبر 695686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.