عرضه نفت ایران به ۳.۱۴ میلیون بشکه در روز رسید

گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی از بازار نفت نشان می‌دهد که عرضه نفت ایران در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ به ۳.۱۴ میلیون بشکه در روز رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی از بازار نفت، عرضه نفت ایران در ماه سپتامبر ۲۰۲۳، به ۳.۱۴ میلیون بشکه در روز رسید، در این ماه، عربستان با تولید ۹.۳ میلیون بشکه در روز در جایگاه اول تولید کنندگان نفت اوپک عراق با ۴.۳۴ میلیون بشکه در روز در جایگاه دومین تولیدکننده نفت قرار دارد.

عرضه نفت ایران به ۳.۴ میلیون بشکه در روز رسید

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که در سپتامبر ۲۰۲۳ کاهش تقاضای جهانی برای نفت بوده‌ایم و مصرف بنزین ایلات متحده به پایین‌ترین حد در دو دهه اخیر رسیده است. در مقابل، رشد قابل توجه تقاضا در چین، هند و برزیل وجود دارد که منجر به افزایش تقاضای نفت از ۲.۳ میلیون بشکه در روز به ۱۰۱.۹ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ برسد که ۷۷ درصد آن متعلق به چین است.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۴، تقاضای جهانی نفت به ۹۰۰ کیلو بشکه در روز کاهش پیدا کند، چراکه افزایش بهره‌وری و بدتر شدن شرایط اقتصادی بر مصرف نفت تأثیر می‌گذارد، تولید جهانی نفت در ماه سپتامبر ۲۷۰ کیلو بشکه در روز افزایش یافت و به ۱۰۱.۶ میلیون بشکه در روز رسید که ناشی از افزایش تولید نفت نیجریه و قزاقستان بوده است.

با رشد تولید کشورهای غیراوپک پلاس در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴، تولید جهانی به ترتیب ۱.۵ و ۱.۷ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت و به رکوردهای جدیدی خواهد رسید. تولید کلی اوپک پلاس قرار است در سال ۲۰۲۳ کاهش پیدا کند، اگرچه ایران ممکن است به عنوان دومین منبع بزرگ رشد جهان پس از ایالات متحده قرار گیرد.

حاشیه سود پالایشگاه‌ها از سطوح نزدیک به رکورد در طول ماه سپتامبر و اکتبر به شدت کاهش یافت، اما در کل بالاتر از میانگین فصلی باقی ماند. نرخ‌های توان عملیاتی پالایشگاه‌ها در ماه اوت به اوج تابستانی ۸۳.۶ میلیون بشکه در روز رسید، که پشتوانه آن رکورد تولید چین است، انتظار می‌رود تولید نفت خام پالایشگاه‌ها در سال ۲۰۲۳ به میزان ۱.۷ میلیون بشکه در روز و در سال آینده یک میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند.

درآمد صادرات نفت روسیه در ماه سپتامبر با ۱.۸ میلیارد دلار افزایش به ۱۸.۸ میلیارد دلار رسید که بالاترین میزان از ژوئیه ۲۰۲۲ است. کل صادرات نفت با ۴۶۰ کیلو بشکه در روز افزایش، به ۷.۶ میلیون بشکه در روز رسید که نفت خام ۲۵۰ کیلو بشکه در روز از این افزایش را به خود اختصاص داد. میانگین وزنی قیمت نفت خام صادراتی با ۸ دلار در هر بشکه افزایش یافت و به ۸۱.۸۰ دلار در هر بشکه رسید.

تشدید موازنه‌ها پس از تمدید کاهش داوطلبانه عرضه توسط عربستان سعودی، قیمت‌ها را در ماه سپتامبر ۸ دلار در هر بشکه افزایش داد.

کد خبر 695674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.