کتاب‌های کودک و نوجوان در رتبه اول چاپ مجدد / اصفهان در میان ۶ استان برتر قرار دارد

شهریورماه سال جاری ۳ هزار و ۶۲ عنوان کتاب در کشور به چاپ مجدد رسید که از این میان به ترتیب موضوعات کودک و نوجوان، کمک‌درسی، ادبیات، دین و علوم اجتماعی بیشترین آمار تجدید چاپ را از آن خود کردند.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط‌عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، بر اساس آمار و اطلاعات کتاب‌های ثبت شده در بانک جامع اطلاعات خانه کتاب و ادبیات ایران، شهریورماه سال جاری در کشور ۷ هزار و ۶۹۱ عنوان کتاب از سوی هزار و ۱۸۷ ناشر منتشر شده است که در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته با ۹ هزار و ۱۴۰ عنوان کتاب، کاهش ۱۶ درصدی را تجربه کرده و در این میان از مجموع کتاب‌های منتشر شده در این بازه زمانی ۵ هزار و ۶۰۹ عنوان کتاب تألیف و ۲ هزار و ۸۲ عنوان کتاب ترجمه شده است؛ در این ماه موضوعات کمک‌درسی، ادبیات، علوم اجتماعی، کودک و نوجوان و علوم عملی پیشتاز بخش تألیف هستند و بیشترین ترجمه نیز در حوزه موضوعات کودک و نوجوان، ادبیات، علوم عملی، فلسفه، روان‌شناسی و علوم اجتماعی صورت گرفته است.

شهریورماه سال جاری ۳ هزار و ۶۲ عنوان کتاب در کشور به چاپ مجدد رسید؛ از این میان به ترتیب موضوعات کودک و نوجوان، کمک‌درسی، ادبیات، دین و علوم اجتماعی بیشترین آمار تجدید چاپ را از آن خود کردند، همچنین از مجموع کتاب‌های منتشر شده در این ماه، ناشران استان تهران ۵ هزار و ۵۷۵ عنوان کتاب منتشر کرده‌اند که با کاهش ۱۰ درصدی نسبت به همین بازه زمانی در سال ۱۴۰۱ مواجه شده است. در واقع ناشران تهرانی در شهریورماه سال گذشته ۶ هزار و ۱۶۳ عنوان کتاب منتشر کرده بودند. بیشترین آثار چاپ شده در استان تهران به موضوعات کمک‌درسی، ادبیات، کودک و نوجوان، علوم اجتماعی و علوم عملی اختصاص پیدا کرده است.

ناشران سایر استان‌ها نیز در آخرین ماه تابستان سال جاری ۲ هزار و ۱۱۶ عنوان کتاب را در موضوعات مختلف راهی بازار نشر کرده‌اند که در مقایسه با ۲ هزار و ۹۷۷ عنوان کتاب منتشر شده در شهریورماه سال گذشته کاهش ۲۹ درصدی داشته و استان تهران با سهم ۶۶ درصدی نسبت به سایر استان‌ها انتشار بیشترین کتاب‌های چاپ اول را از آن خود کرده است و استان‌های قم، آذربایجان‌شرقی، البرز، مازندران، اصفهان و گیلان به ترتیب در جایگاه‌های بعدی این فهرست قرار گرفته‌اند.

بر اساس آمار و اطلاعات کتاب‌های ثبت شده در بانک جامع اطلاعات خانه کتاب و ادبیات ایران ۴ هزار و ۶۲۹ عنوان کتاب چاپ اول در شهریورماه ۱۴۰۲، در ویترین کتاب‌فروشی‌ها جای گرفته است و ناشران در موضوعات ادبیات، علوم اجتماعی، علوم عملی، کمک‌درسی و کودک و نوجوان بیشترین آثار چاپ اول را روانه کتاب‌فروشی‌ها کردند. شمارگان کل کتاب‌های منتشر شده در شهریورماه سال جاری ۷ میلیون و ۸۱۴ هزار و ۱۲۹ نسخه است. میانگین شمارگان در این ماه هزار و ۲۰ نسخه را نشان می‌دهد که در مقایسه با شهریورماه سال گذشته با هزار و ۱۰۳ نسخه ۸ درصد کاهش پیدا کرده است.

بر اساس این گزارش، میانگین قیمت کتاب در شهریورماه سال ۱۴۰۲ یک میلیون و ۳۷۸ هزار و ۱۹۴ ریال ثبت شده است که در مقایسه با شهریورماه سال ۱۴۰۱ با قیمت ۹۴۲ هزار و ۹۱۵ ریال، ۴۶ درصد افزایش داشته است.

کد خبر 695663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.