عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل به محاق رفت

کارشناس مسائل فلسطین گفت: در حال حاضر به‌نظر می‌رسد با توجه به فضاحتی که عملیات طوفان‌الاقصی برای اسرائیل رقم زده است، عادی‌سازی روابط تل‌آویو و ریاض به محاق رفته است.

علی عبدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به حملات موشکی گسترده حماس به اراضی اشغالی، در خصوص موضع‌گیری خنثی عربستان نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی اظهار کرد: منابع خبری اعلام کردند که عربستان فرآیند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را متوقف کرده است و قادر به ادامه آن نیست.

وی با بیان اینکه عربستانی که ادعای ام القری بودن و خادمان حرمین شریفین بودن را دارد، باید پاسخگوی افکار عمومی داخلی و هم افکار عمومی مردم منطقه باشد، افزود: با فضاحتی که عملیات طوفان‌الاقصی برای اسرائیل رقم زده است، اگر عربستان سعودی همچنان به عادی‌سازی روابط با اسرائیل ادامه دهد، اعتبار و مشروعیت خود را از دست خواهد داد.

این کارشناس مسائل فلسطین در خصوص تماس بن سلمان با محمود عباس و اعلام آمادگی دولت سعودی برای حمایت از جبهه فلسطین، اذعان کرد: عربستان هیچ‌گاه از جبهه مقاومت فلسطین نکرده و نخواهد کرد؛ منظور عربستان در عالی‌ترین سطح فقط به پمپاژ مالی فلسطین در راستای بازسازی خسارت‌ها و تجهیزات نابود شده از جمله خانه‌های فلسطینی می‌پردازد.

وی اضافه کرد: عربستان مطمئناً چندین برابر جمهوری اسلامی ایران به فلسطین کمک مالی خواهد کرد، اما این پول به‌طور مطلق صرف جبهه مقاومت نخواهد شد و مراقبت خواهد کرد که منابع مالی در جیب مقاومت نرود.

عبدی با بیان اینکه عربستان سعودی کمک‌های مالی خود را به دولت خودگردان ارائه می‌دهد تا اعتبار آن را در برابر مقاومت بیشتر کند، ابراز کرد: بعد از توقف جنگ مطمئناً این اقدام از سوی رژیم سعودی انجام خواهد گرفت تا با این کار هم برای خود مشروعیت‌سازی کند و هم کفه دولت خودگردان را در برابر مقاومت سنگین‌تر کند.

وی خاطرنشان کرد: حمایت‌های دولت عربستان در نهایت در چند مورد جزئی موضع‌گیری به نفع مردم فلسطین خلاصه می‌شود و بیشتر از آن نخواهد بود.

اسرای اسرائیلی برگ برنده حماس در نبرد طوفان‌الاقصی

این کارشناس مسائل فلسطین با اشاره به موضوع مبادله اسرای فلسطینی و اسرائیلی گفت: روز گذشته حماس اعلام کرد که اسرای اسرائیلی در سراسر نوار غزه توزیع شده‌اند تا بتواند مقابل بمباران‌های هوایی اسرائیل بازدارندگی ایجاد کند؛ در همین رابطه دولت اسرائیل مدعی است که این موضوع مانع بمباران‌های آنها نخواهد شد؛ در ادامه حماس اعلام کرد دو یا چهار اسیر اسرائیلی در بمباران‌ها کشته شده‌اند.

وی ادامه داد: در همین راستا اگر حماس بتواند اسرای اسرائیلی را حفظ کند، برگ برنده اصلی را از آن خود خواهد کرد که به میزان زیادی قدرت چانه‌زنی و امتیازگیری حماس را افزایش می‌دهد.

عبدی با اشاره به آمادگی کامل حزب‌الله برای ورود مستقیم به جنگ گفت: سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که اگر حزب‌الله وارد عمل شود، شرایط برای این رژیم بسیار سخت خواهد شد.

وی ادامه داد: ارتش اسرائیل از زمان دکترین آیزنکوت در سال ۲۰۱۵ به بعد، تمام تبلیغات خود را معطوف به این کرده است و سعی می‌کند در جهتی حرکت کند که موجب توانمندی بیشتر خود شود و در آن واحد بتواند در سه جبهه وارد جنگ شود.

این کارشناس مسائل فلسطین تصریح کرد: اتفاقات روز شنبه نشان داد که ارتش اسرائیل در یک جبهه هم نمی‌تواند وارد جنگ مستقیم شود و اگر حزب‌الله به صورت مستقیم به این جنگ ورود کند معادلات میدانی و نظامی حتماً به ضرر اسرائیل رقم خواهد خورد.

وی خاطرنشان کرد: حزب‌الله با خبرگی و قدرتی که دارد می‌تواند فضایی را ایجاد کند که مردم و جبهه مقاومت غزه کمی بتوانند نفس بکشند.

کد خبر 695191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.