مطالبه سخنان رهبر انقلاب در خراسان شمالی از سوی دانشجویان

۱۱ سال از سفر تاریخی و پربرکت رهبر انقلاب به خراسان شمالی می‌گذرد، اما بخش عمده‌ای از مطالبات ایشان از مسئولان خراسان شمالی روی زمین مانده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهر حال و هوای ویژه‌ای دارد؛ امروز با روزهای دیگر متفاوت است، گویی همه منتظر خبری هستند. خبری خوش که مردم خراسان شمالی را سر تا پا شادی خواهد کرد.

این خبر ویژه ورود رهبر انقلاب به استان بود؛ استانی تازه‌تأسیس با انبوهی از مشکلات. سفری در بازه زمانی اوج‌گیری تحریم‌های خارجی و مشکلات اقتصادی داخلی. این شرایط باعث شده بود خارج‌نشینان دندان‌های خود را تیز کنند و از حضور کم‌رنگ احتمالی مردم در استقبال از امام خامنه‌ای، سوء‌استفاده کنند.

اما این تفکر ساعت‌ها قبل از ورود رهبری باطل شد؛ وقتی که مردم ولایت‌مدار خراسان شمالی ساعت‌ها قبل از ورود ایشان، خیابان‌ها را مملو از جمعیت کرده بودند؛ جمعیتی که باعث شد مسیر چند دقیقه‌ای فرودگاه تا محل سخنرانی مقام معظم رهبری، چند ساعت به طول بینجامد.

در دیدار دانشجویان خراسان شمالی با رهبر انقلاب چه گذشت؟

هر چند این سفر ابعاد و زوایای خاص و ویژه‌ای دارد، اما نمی‌توان از دیدار دانشجویی رهبر انقلاب با تشکل‌ها غافل شد؛ دیداری صمیمی، بدون سانسور، پدر و فرزندی، پرشور و حرارت و نخبگانی که به‌یقین در اذهان خواهد ماند.

در این دیدار سیدمصطفی نجفیان، مقام اول المپیاد ریاضی و مقام دوم المپیاد ادبی استان خراسان شمالی، محبوبه رضائیان، دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی بجنورد و دانشجوی نمونه، مهدی قنادشیروان، دارنده مدال طلای مسابقات بین‌المللی اختراعات، کتایون یزدانی، عضو تشکیلات فرزانگان و نخبه قرآنی و مقام سوم استانی جشنواره خوارزمی و میلاد حسین‌پور، دانشجوی رشته عمران و مسئول بسیج دانشگاه بجنورد به سخنرانی پرداختند.

مطالبه سخنان رهبر انقلاب در خراسان شمالی از سوی دانشجویان

ضرورت تشکیل پژوهشکده‌های فعال تولید و پرورش فکر، بومی‌گزینی مدیریت کلان در استان خراسان شمالی، ارائه الگوی جامع برای احیای تمدن اسلامی در فضای فراهم‌آمده در اثر بیداری اسلامی، تقویت اردوهای جهادی و پیگیری ویژه طرح هجرت روحانیون در استان خراسان شمالی و لزوم افزایش انتقادپذیری مسئولان و تعامل مستقیم آنان با دانشجویان از جمله محورهای سخنان دانشجویان به‌شمار می‌آمد.

رهبر انقلاب به چه نکاتی اشاره کردند؟

رهبر انقلاب پس از استماع سخنان دانشجویان، به بیان سخنرانی پرداختند که در ادامه فرازهایی از آن را خواهیم خواند.

ایشان برای تبیین بیشتر اهمیت سبک زندگی، به تشریح جایگاه آن در تمدن نوین اسلامی پرداختند و افزودند: اگر پیشرفت همه‌جانبه را به معنای تمدن‌سازی نوین اسلامی بگیریم، این تمدن دارای دو بخش «ابزاری» و «حقیقی و اساسی» خواهد بود که سبک زندگی بخش حقیقی آن را تشکیل می‌دهد.

آیت‌الله خامنه‌ای تحقق هر دو بخش تمدن نوین اسلامی را ضروری خواندند و افزودند: بخش ابزاری یا سخت‌افزاری این تمدن موضوعاتی است که در فضای امروز به عنوان نمودهای پیشرفت مطرح می‌شود؛ از قبیل علم، اختراع، اقتصاد، سیاست، اعتبار بین‌المللی و نظایر آن.

ایشان با انتقاد از کسانی که در محیط‌های شبه روشنفکری، ملت ایران را از شعارهای مکتبی می‌ترسانند، افزودند: آن‌ها می‌خواهند ترس و واهمه خود را به مردم منتقل کنند. به همین علت مدام می‌گویند شعارهای مکتبی، دردسر و تحریم و تهدید می‌آورد.

رهبر انقلاب با استناد به تجارب مکرر چند قرن اخیر خاطرنشان کردند: فرهنگ غرب اصولاً فرهنگی مهاجم است و به هر دلیلی در هر کشوری رواج پیدا کند، به‌تدریج فرهنگ و هویت آن ملت را نابود می‌کند.

مطالبه سخنان رهبر انقلاب در خراسان شمالی از سوی دانشجویان

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، سوء‌استفاده گسترده غرب از ابزار هنر به‌ویژه هنرهای نمایشی و سینما را مورد اشاره قرار دادند و افزودند: سیاستمداران غربی با استفاده از این روش، به دنبال سلیقه‌سازی و ترویج سبک زندگی غربی در جوامع دیگر هستند.

طرح جامعی برای رشد خراسان شمالی تدوین نشده است

بیان سخنانی مهم از تمدن اسلامی و سبک زندگی برای نخستین بار در جمع نخبگان خراسان شمالی باری مضاعف را بر دوش دانشجویان و نخبگان خراسان شمالی گذاشت.

علاوه بر سخنان فوق، رهبر انقلاب نکاتی مهم دیگری برای پیشرفت خراسان شمالی را مطرح کردند که از جمله آن تاکید بر قرار گرفتن خراسان شمالی بین ۱۰ استان برتر کشور بود. موضوعی که پس از گذشت بیش از یک دهه از آن، همچنان محقق نشده است.

علی بابایی، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: هر چند رهبر انقلاب برای پیشرفت خراسان شمالی سخنان راهبردی بیان کردند، اما از آن زمان هیچ طرحی جامع و دارای زمان‌بندی برای رشد و توسعه استان تدوین نشده است.

وی افزود: علی‌رغم اعتبارات بزرگی که سفر رهبر انقلاب برای خراسان شمالی به ارمغان آورد، مدیران طی این سال‌ها بیشتر به اقدامات نمایشی روی آورده‌اند و فعالیت هدفمندی انجام نداده‌اند که قرار گرفتن خراسان شمالی در رتبه‌های انتهایی عموم شاخص‌ها، این مسئله را تأیید می‌کند.

بابایی از نبود تفکر جهادی برای توسعه استان گلایه کرد و گفت: عموم اقدامات عادی بوده و نتوانسته است انتظارات مردم را برآورده کند.

مطالبه سخنان رهبر انقلاب در خراسان شمالی از سوی دانشجویان

وی با اشاره به ظرفیت‌های ویژه خراسان شمالی برای رشد افزود: متأسفانه این ظرفیت‌ها جدی گرفته نشده است و پس از گذشت ۱۱ سال از تأکیدات رهبر انقلاب، همچنان فعالیت اثرگذار نداشته‌ایم.

دانشجویان به دنبال مطالبه‌گری از مدیران

پوریا سرداریان، مسئول بسیج دانشجویی خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: رهبر انقلاب در سفر خود به خراسان شمالی، گردشگری، صنعت و کشاورزی را سه محور رشد و توسعه استان برشمردند.

وی افزود: علی‌رغم گذشت ۱۱ سال از این بیانات، نتیجه ملموسی برای جهش خراسان شمالی دیده نشده است.

سرداریان تصریح کرد: در این راستا بسیج دانشجویی مدیران کل گردشگری، صمت و جهاد کشاورزی را به پای میز گفت‌وگو کشانده است تا در فضایی تخصصی و علمی، مشکلات و موانع موجود بررسی شود.

وی افزود: این برنامه مهرماه به میزبانی دانشگاه آزاد بجنورد برگزار می‌شود و دانشجویان مطالبات خود را از این سه مدیرکل بیان می‌کنند.

اینک دانشجویان خراسان شمالی باید علم مطالبه سخنان رهبر انقلاب را برافراشته کنند و برای احقاق آن‌ها تلاش حداکثری خود را به‌کار گیرند.

کد خبر 695022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.