راهی به جز حفاظت از منابع آبی نداریم

دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی گفت: زمانی که ظرفیت آبخوان از بین برود، پتانسیل زیستی آبخوان افت شدیدی پیدا می‌کند؛ بنابراین راهی به جز حفاظت از منابع آبی نداریم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بنفشه زهرایی امروز _چهارشنبه نوزدهم مهرماه_ در همایش تخصصی آب و آینده که با رویکرد شناسایی و حل مسائل آب استان مرکزی در دانشگاه اراک برگزار شد، با اشاره به مسئله آب در کشور اظهار کرد: بزرگی مسئله آب ایران در حدود ۲۰.۵ میلیارد متر مکعب است و هدف از برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی، کاهش مصرف آب در کشور است.

وی افزود: این میزان دو برابر کل مصارف صنعت، شرب، معدن و یک‌چهارم کل برداشت‌های بخش کشاورزی است.

دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی خاطرنشان کرد: بسیاری از هدف گذاری‌ها در کشور در راستای اجرای طرح‌های آبرسانی است تا بخشی از تنش‌های آبی رفع شود، به همین دلیل ما نه تنها به سمت کاهش مصرف آب پیش نمی‌رویم بلکه برنامه‌های کلان کشور به سمت افزایش مصرف است.

وی ادامه داد: استان مرکزی نسبت به سایر استان‌ها منابع آب تجدیدپذیر بالایی دارد و سرانه مصرف آب به ازای هر نفر در حدود هزار و ۵۳۱ میلیون متر مکعب است.

زهرایی با بیان اینکه استان مرکزی، استان مهاجرفرستی است، اضافه کرد: این دو مزیت می‌تواند در راستای کاهش مصرف آب در این استان به عنوان یک فرصت مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: سهم کاهش مصرف برای استان مرکزی در راستای اجرای برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی حدود ۵۸۵ میلیون متر مکعب است که با برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی به دنبال این هستیم که تالاب‌ها احیا شود و آب زیرزمینی نه تنها افت نکند، بلکه بهبود پیدا کند.

دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی تاکید کرد: در این زمینه نمی‌توان مسئله تغییر اقلیم و گرمایش جهانی را در نظر نگرفت، چرا که برخلاف تفکر بسیاری اثرات تغییر اقلیم تدریجی نیست به نحوی که از اواخر دهه ۷۰ بخش زیادی از توان تولید جریان‌های سطحی را از دست داده‌ایم.

وی تصریح کرد: استان مرکزی نصف گذشته توان تولید آب سطحی را دارد، چراکه بالا رفتن تولید، مصارف، جمعیت و تغییر اقلیم را به‌طور هم‌زمان داریم و برنامه همه برای حل مشکل کم‌آبی این است که ظرفیت تأمین آب را بالا می‌برند، اما باید گفت این فرصت‌ها در نهایت جایی تمام می‌شود.

وی افزود: باید راهکارهایی مانند کاهش تلفات، بازچرخانی، تجارت آب مجازی و تبادل آب بین بخش‌ها از طریق ایجاد بازار آب را برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کنیم.

دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی تأکید کرد: باید مصارف آب را پایین بیاوریم، چرا که با اجرای طرح‌ها هیچ تغییری در بیلان آب استان اتفاق نمی‌افتد.

وی تغییر اقلیم، افزایش برداشت آب از رودخانه‌ها، افزایش عمق سطح ایستایی آبخوان‌ها، توسعه کشت دیم، از بین رفتن پوشش گیاهی طبیعی، بالا رفتن راندمان آبیاری، اجرای غیراصولی طرح‌های آبخیزداری و فرونشست را از عوامل مؤثر در کاهش تغذیه آب خوان‌ها دانست و گفت: طبق آماربرداری منابع و مصارف در کشور که توسط وزارت نیرو انجام شد از دهه ۸۰ تا دهه ۹۰ مصارف آب استان مرکزی از دو هزار و ۷۵۹ میلیون مترمکعب با کاهش حدود ۲۱ درصدی به دو هزار و ۱۰۵ میلیون متر مکعب رسید.

زهرایی اضافه کرد: این یعنی رقم ۵۸۵ میلیون متر مکعبی که قرار است با اجرای برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی صرفه‌جویی شود، کاهش داشتیم، اما این امر سبب حل مشکلات بحرانی استان نشد، بلکه تنش‌های آبی تشدید و وضعیت آبخوان‌ها بدتر شد.

کد خبر 694992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.